Scéna, Akce a výstavy, Zážitky / 18. října 2021

Villa d´Este 2021: koncentrace krásy

 

Villa d´Este 2021 patří mezi nejlepší světové soutěže elegance klasických automobilů. Společně s dalšími, tedy například Pebble Beach v USA, Salonu Privé ve Velké Británii, Masterpieces na zámku Dyck v Německu, patří k místům, kde se tradičně prolíná noblesa nejkrásnějších automobilů světa s tím souvisejícího životního stylu.

Text: František Vahala, Foto: Dan Jírovský

Poprvé jsem tuto významnou událost navštívil v roce 2012 a už tehdy na mě velmi zapůsobila. A to nejen úžasným prostředím areálu Villa d´Este a sousední Villa d´Erba, kde se konala nedělní exhibice pro veřejnost a další doprovodný program, ale i díky celkové noblese. A samozřejmě i díky desítkám jedinečných automobilů, které v různých třídách soutěží o prestižní ceny. Tehdy jsem správně odhadl, že nejvyšší uznání Coppa d´Oro si odveze Alfa Romeo 6C s uzavřenou karoserií od Figoni & Falashi. Dnes, po devíti letech od první návštěvy, jsou vzpomínky rozmazané množstvím vypitého šampaňského a v hlavě se střídají kulisy lesknoucích se karoserií, vůně skutečných motorů a parpsků slunce odrážených od hladiny jezera Como.

Na soutěž elegance Villa d´Este jsem se vrátil v roce 2019 (zde si můžete tento ročník připomenout). Tehdy jsme s fotografem Ondrou Kroutilem vyfasovali BMW řady 4 Cabrio, aby cesta do Itálie byla jaksepatří stylová. Proč BMW? Právě německá značka má totiž už nějakou dobu nad akcí patronát a stará se o její rozvoj. Není proto překvapením, že zde BMW každý rok ukáže nějaký nový koncept a často také precizně zrenovovaný vůz z minulosti, samozřejmě se zajímavým příběhem. V roce 2019 to bylo konceptuální vozidlo Garmish, postavené Marcelem Gandinim v karosárně Bertone na základě sedanu 2002ti.

Ale to nebylo to nejdůležitější: mnohem větší pozornost přitáhly nejrůznějších krásné automobily, pokrývající dobu od 20. let až do současnosti. Opět soutěžily v několika různých třídách, a i když můj osobní favorit v podobě bleděmodré Delahaye 135M tenkrát na ocenění nejvyšší nedosáhl, vůbec to nevadilo: vítězná černá Alfa Romeo 8C měla také své nesporné kouzlo.

CO NÁS ČEKALO LETOS?

Jelikož ročník 2020 byl zrušen (respektive odsunut), bylo jen logické, že další se bude konat až letos. Nakonec bylo rozhodnuto o termínu na přelomu září a října 2021 a do Cernobbia se opět sjela smetánka scény klasických automobilů. Teď už je jasné, že organizace byla ráda, že noblesní událost vůbec uspořádala, a to i přes určitá omezení, a to hlavně týkající se počtu lidí (a to včetně zástupců vystavujících, partnerů či odborné veřejnosti). Nedělní program v zahradách Villa d´Erba byl zrušen úplně, stejně jako přidružené aukce.

I přesto, nebo možná právě proto, se na akci představily naprosto úchvatné exponáty, a to napříč třídami. A byl znát jeden z trendů, který už dříve naznačila americká Pebble Beach – totiž, že odborné porotě už tolik nezáleží na originalitě, respektive původnosti automobilu, a to zejména z hlediska barevné kombinace karoserie, ale hlavní je, že se auto musí líbit. A také fakt, že vyrazit na italskou soutěž elegance s jakýmkoliv jiným vozem než italským znamená, že prakticky není šance na celkové vítězství.

Své o tom vypovídá i letošní soutěž: vítězem prestižní ceny Coppa d´Oro, o které tradičně rozhodují diváci (v tomto případě tedy hlavně vystavovatelé a několik málo z těch šťastlivců, kteří se do areálu dostali), se stala nádherná Lancia Dilamba Serie I v provedení Drop Head Coupé s karoserií Carlton Carriage z roku 1930. Italský vůz představil italský sběratel, jak jinak. BMW Group vyhlásilo své Best of Show v podobě Ferrari 250 GT TDF Coupé z roku 1956, které pro změnu přivezl Brian Ross z USA. Ještě doplníme, že mezi koncepty se nejlépe umístilo hyper GT Battista od společnosti Automobili Pininfarina, vyrobené v roce 2019.

JEDNOTLIVÉ KATEGORIE

Kromě výše zmíněných se ceny rozdávaly v celkem osmi kategoriích, jež jsou každý rok vyhlašovány podle stáří vozů a další indicií (letos například od Twentieth century style:  from touring torpedo to racy roadster až po The next generation: hypercars of the 1990s). Pokud budu úplně upřímný, klasické soutěže elegance zažily svůj největší boom ve 20. a 30. letech a to by se mělo vždy respektovat. Je v pořádku, že soutěže se vyvíjejí a že se na nich dnes ukazují i moderní supersporty či dokonce elektrické koncepty, ale největší elegance karoserie stejně dosahovaly v meziválečném období. Například jako Lancia Astura Torpedo GS Open Tourer s karoserií Viotti z roku 1934, vítěz třídy A. Nebo Delage D8-120 S, Cabriolet s karoserií de Villars z roku 1938, vítězný vůz třídy B v dokonale původním stavu, který přivezl ukázat švýcarský sběratel Fritz Burkard.

Třída C nás převezla do poválečného období a inscenované „bitvě“ Německa proti Velké Británii. Ostrovní království sice získalo čestné uznání za Aston Martin DB5 v provedení Touring Superleggera (1965), ovšem vítězství patřilo Mercedesu-Benz 300 SL v hliníkovém provedení (1955), který přivezl americký sběratel.

Ve třídě D se hledalo ideální GT – a konkurence byla opravdu silná. Právě zde soutěžil i vůz, který je aktuálně v České republice, zlatá Alfa Romeo 1900C Supergioiello se závodní historií včetně Rally Monte-Carlo. Na vítěznou konkurenci v podobě Fiatu 8V Coupé s karoserií Vignale (1953) ovšem nestačil, zmínku poroty pak získala taktéž Alfa s přízviskem Supergioiello (karosárna Ghia), ale model 6C 2500, který z USA dovezl Jonathan Segal. Třída E patřila vytrvalostním závodům ze 40. až 80. let – vyhrálo již zmíněné Ferrari 250 GT TDF s rozsáhlou závodní historií, pozornost poroty získala maličká Osca MT4 Siluro z roku 1949. Třída F vzdávala poctu karosárně Pininfarina a připomínala její 90leté výročí: i zde vyhrálo Ferrari, model 250 GT California Spyder SWB a čestnou zmínku poroty získal model 275 GTB/4 Berlinetta.

Poslední dvě třídy připomněly vznik třídy supersportů a taktéž zrod hypersportů z let devadesátých. Třídu G vyhrálo Lamborghini Countach LP 400 S, speciální prototyp Walter Wolf Special, postavený u karosárny Bertone v roce 1978. Zmínku si vysloužilo i Ferrari F40. A konečně, ve třídě H dosáhla největšího uznání jedinečná Isdera Commendatore 112i z roku 1993, cti se dostalo i McLarenu F1 z roku 1995.

Toliko ke krátkému shrnutí letošního Concorso d´Eleganza Villa d´Este. Jakožto nadšenci do historických automobilů – a jistě těch nejfajnovějších – jsme rádi, že se vůbec uskutečnil. A o to více se těšíme na ročník 2022, který se už snad bez omezení bude konat tradičně v květnu.

Článek vznikl ve spolupráci s investiční platformou Portu Gallery.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.