Akce a výstavy, Srazy, Události, Závody / 13. října 2023

The Most Classic 2023 naplnil svůj potenciál

V termínu 6. až 7. října 2023 jsme přesně věděli, kde budeme. Autodrom Most nám totiž přichystal první plnohodnotný ročník festivalu pro milovníky klasických a sportovních aut. The Most Classic překonal naše očekávání!

Text: František Vahala

Foto: Ondřej Kroutil for The Most Classic

Samotný Autodrom Most je v České republice prakticky mekou motoristického sportu a všech nadšenců, které láká vůně klasických motorů. Není se čemu divit – moderní okruh je dostatečně technický, zázemí je moderní a prostory kolem umožňují stvořit pestrý doprovodný program. Vedení navíc v poslední době docela intenzivně podporuje klubová setkání scény, a to nejen různými většími akcemi, ale například i dostupným večerním ježděním, které zatím vyniká velmi příjemnou, komorní atmosférou.

Akce na mosteckém autodromu mám skutečně rád (zde si můžete připomenout minulý, nultý ročník), osobně si myslím, že kromě technického charakteru je zajímavé i okolí – málokterý okruh na světě se může chlubit tak skvělým výhledem do dálky, přes údolí až na vrcholky Krušných hor. A navíc, velmi často je příjemné počasí, pro podobnou „masovou“ akci poloviční základ úspěch. Letos tomu nebylo jinak – vítr sice mraky honily mraky po obloze celkem divoce, ale za celý pátek a sobotu nepadla ani kapka.

PÁTEK

První den akce byl privátnějšího charakteru. Na hlavní ploše vedle polygonu už rozbily své tábory některé známé firmy z oboru, co přivezly skvělé automobily – nepřehlédnutelný byl stánek MYC Garage, soustřeďující se na extrémně pečlivé renovace BMW E9, kousek dál burácela Galaxie 500 z Autogalerie JM, nechyběl ani stánek muzea Škoda Auto, předváděcí auta z Albion Cars (Jaguary F-Type či nové Range Rovery) a taktéž jediné oficiální zastoupení Alpine. V rámci programu jsme si tak mohli vyzkoušet tyto báječné novinky (upřímně jak F-Type, tak Alpine A110 jsou jedny z mála současných aut, co za to stojí – a Range Rover je samozřejmě etalonem své třídy), ale hlavně provětrat klasické automobily na okruhu. A to v rámci pauz mezi tréninky a kvalifikacemi rakouského šampionátu HistoCup, který byl jedním z opěrných bodů programu víkendu. Upřímně, je to skvělá série – jezdí cca 120 strojů, od formulí přes staré BMW a Hondy až po vrcholnou závodní skupinu, jež je pestrou směsicí nejrůznějších upravených strojů od Pontiacu Firebird Trans Am až po Ford Sierra RS 500 Čecha Davida Bečváře. Jako obvykle to byla báječná podívaná.

Účastníci pátečního The Most Classic své miláčky také nešetřili – na trati byl k vidění třeba Jaguar C-Type, s nímž jezdil Honza Čížek a Mirek Krejza nebo kopie Jaguaru D-Type, který krotil sběratel Jiří Sudík. Ani MYC Garage v čele s Honzou Lieserem se nedalo zahanbit a na trať posílalo své zelené BMW CS. A samozřejmě nechyběla parta kolem Michala Froňka a nezaměnitelný zvuk jejich Aera Minory Sport, s nimiž vyrážejí i na Le Mans. Zkrátka a dobře, fajn parta lidí, kteří si užívali výjimečnou a do jisté míry příjemně komorní páteční program.

I my jsme během odpoledne vyrazili na projížďku okolím, zvanou Scenic Drive. Tentokrát jsme prezentovali dva vozy ze sbírek Portu Gallery, konkrétně krásně upravené Porsche 911 R-Gruppe (základem verze S z roku 1974) a starší 356 z roku 1961. Kdo nezná okolí Mostu, nechť to napraví. Nekonečná průmyslová předměstí protkaná nejrůznějšími trubkami vedoucích mezi chemičkami jsou bizarní zvláštností, ale jakmile vystoupáte do Krušných hor, krajina vás nadchne. Od pastvin přes husté lesy, otevřené pláně na hřebenech, magická zákoutí zapomenuté země, malebné tiché vesničky, až po krásné, prázdné silnice. Ideální trasa pro hezkou projížďku a nasávání babího léta.

Po návratu na okruh nás čekal měřený test na polygonu (zopakování vlastního času) a poté už jsme se přesunuli do nekonečných večerních debat v Autogalerii a později i dál… Krásně strávený den a příprava na hlavní sobotní nápor.

SOBOTA

Tušil jsem, že to bude velké. Už kvůli tomu, kolik přátel a známých se tam chystalo. Ale ráno bylo úžasně okouzlující – už při příjezdu na autodrom jsem viděl plná parkoviště návštěvníků. V mezičasy došlo na změnu vozidla – namísto Porsche jsme přivezli krásnou Alfu Romeo Giuliettu Spider z roku 1957, která se nakonec probojovala do top 5 v soutěži elegance. Byla to dobrá volba. Jen jsme bohužel kvůli přesunům nestihli pozdravit prezidenta Petra Pavla, který se dokonce mohl projet ve vzácném Talbotu-Lago a během dopoledne čile komunikoval s nadšenci. O jeho upřímném zájmu vypovídal i fakt, že si vybrané automobily fotil vlastním foťákem. Je skvělé mít konečně skutečnou hlavu státu a navíc normálního člověka.

Sraz youngtimerů a klasických automobilů z ulice se v rámci The Most Classic proti loňsku rozšířil nevídaně – namísto 130 automobilů jich letos dorazilo 320! K tomu lze připočíst tři desítky exkluzivních automobilů ze sekce VIP hostů, kam jsme jako partneři akce patřili i my. Během odpoledne došlo na vyhlašování soutěže elegance a představení jednotlivých automobilů přímo na podiu. Do finále se probojovala naše Alfa Romeo Giulietta Spider (1957) z Portu Gallery, Alfa Romeo GTA 1300 (1968) Marcela Rence, Škoda 110 R ze sbírky mladoboleslavského ŠKODA Muzea a samozřejmě prestižními světovými cenami ověnčený Talbot-Lago T26 Grand Sport Figoni et Falaschi (1948), Roberta Kudely. Překvapením přehlídky byl jeden ze tří dochovaných vozů Alfa Romeo 6C 2500 SS (1946), který na výstavu zapůjčil francouzský majitel ve spolupráci se českou Shelby’s garage.

Vzhledem k výjimečnosti posledních dvou vozů se porota rozhodla udělit dvě hlavní ceny a originální trofej se skleněným otiskem asfaltu z cílové rovinky Autodromu Most si tedy nakonec odvezl Talbot i Alfa 6C. Porota navíc udělila zvláštní cenu vozu Alfa Romeo GTA 1300 Marcela Rence, který obdržel věcný dar od české hodinářské manufaktury ROBOT. Upřímně, ten Talbot je něco tak nádherného!

Doplníme, že během soboty na trať dorazilo celkem 10 000 fanoušků krásných automobilů, takže zásah byl ohromný. Zmínit musíme také, že návštěvníci měli akci zdarma (zájemci platili jen za jízdy na okruhu a polygonu) a kromě již zmíněného mohli obdivovat celkem 120 automobilů, které se proháněly po velkém okruhu v rámci rakouského šampionátu HistoCup, celou pestrou směsici různých Ferrari z klubu Scuderia Praha, projet s Jaguarem F-Type nebo novým Range Roverem (Albion Cars) či s úžasnou Alpine A110, kterou u nás prodává Pyramida Průhonice.

Mě hodně bavilo několik různých Viperů, kteří akci evidentně využili pro svůj sraz. Nejlepší bylo kombo stříbrného Viperu na plaťáku, zapřažené za Ram SRT-10. Hodně v pořádku. Pobavil také chlapík, co nabízel barber služby přímo na korbě starého amerického pick-upu, zpestřením byl průlet historických letadel a konečně pozdrav zaslouží slečna, co měla nejlepší kafe (stylově na korbě piaggia). Když už jsme u toho, catering ve VIP sekci byl velmi dobrý, ale pro návštěvníky bych na plochu umístil víc možností občerstvení – ne každý chce pivo a klobásu a kdejaký food truck by jistě dorazil rád a zlepšil úroveň našich stravovacích návyků.

V žádném případě ovšem nechci prudit, akce byla skvělá a jsem rád, že jsme společně s Portu Gallery mohli být součástí.

 

Oficiální tisková zprávu najdete zde.

Bylo to skvělé, prosím jen víc takových akcí jako je The Most Classic, scéna je chce a potřebujeme. V důstojném prostředí, s nabitým programem, s hodně ježděním, dobrou atmosférou a zázemím. Auta byla úžasná, ale ve finále bylo na celé akci nejlepší to, že se potkáte se všemi, co ve scéně klasických automobilů něco znamenají. Setkal jsem se s desítkami přátel a známých, s nimiž tvoříme tohle jedno velké divadlo, se točí kolem starých motorů. Nálada byla fajn, počasí také, celkový dojem víc než pozitivní. Už se těším na další ročník a do té doby snad ještě nějaké večerní ježdění s klasickými auty, vynikající komorní atmosférou. Díky Portu Gallery za podporu a všem kdo dorazili za to, že vytvořili takto jedinečnou událost.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.