Akce a výstavy, auta, Lidé, Scéna, Srazy, Styl, Události / 5. listopadu 2018

Text: Alex Kešelj, Foto: Ondřej Kroutil

Porsche Luftgekühlt 2018 Mnichov

Jsou tři hodiny ráno, noc je jasná a krásná. Zrovna vyrážím z Prahy do Mnichova, abych se účastnil svého prvního setkání Luftgekühlt. Moje Porsche 993 4S v barvě Riviera Blue z října 1995 bylo vybráno na výstavu a já se nemůžu dočkat, až dojedu do cíle. Celý den jsem svou milovanou 993 myl a leštil kvůli přípravě na show a teď konečně přišel ten den.

 

16. října 2018

Jízda do Mnichova byla velmi osamělou zkušeností z toho důvodu, že na dálnici nebyl nikdo jiný než já, Porsche a krásné brzké teplé ráno. Takové momenty si každý nadšenec pamatuje, protože se skutečně dostanou pod kůži.

Už před osmou hodinou ráno jsem v Mnichově na místě a čekám na registraci společně se staršími, velmi hlučnými a barevnými vzduchem chlazenými 911tkami. Výstava vozidel byla profesionálně připravena Jeffem Zwartem a Patrickem Longem (jeden ze dvou zakladatelů výstavy Luftgekühlt, který je „náhodou“ i vítězem Le Mans).

Porsche-LuftMUF_22

Luftgekuhlt vznikl před pěti lety v Kalifornii, kde pánové Patrick Long a Howie Idelson představili výstavu, z jejíhož názvu vyplývá, že je určena pro všechna vzduchem chlazená Porsche vyrobená v letech 1948 až 1998. Začíná to Pre-A 356 a končí u 993. Luftgekühlt je, jak vysvětluje webová stránka, experimentální událost automobilové kultury týkající se úzce vymezeného seznamu historicky významných nebo zajímavých vozů, a to pro běžné užití i závody. Je to oslava vášně pro vzduchem chlazené vozy s podobně naladěnými lidmi, která se koná na zajímavých místech.

Je krásná neděle, skoro jako by někdo nahoře posvětil toto setkání nekonečně modrou oblohou a hřejivým sluncem. Jakmile jsem svou 993 zaparkoval na určeném místě, přesně vymezeném kalifornskou organizací, vrátil jsem se zpět k registraci, abych mohl sledovat nově přijíždějící vozy.

Rozmanitost vozů je skutečně unikátní: 911 v provedení outlaw, citlivě upravené modely R Gruppe, kompletně originální a nikdy nerenovovaná 356 A, se kterou majitel přijel z Francie. Porsche 906 Carrera 6 zrovna sjela z přívěsu (ten zvuk!), barevná 964 RS a dokonce několik vzácných 964 RS N/GT, všechny tyto vozy přijely po ose, žádný na přívěsu. Rudá 993 C2 patřila Paulovi Freremu a nyní jí vlastní Alois Ruf. K vidění je i RUF CTR Yellow Bird s panem Stefanem Roserem za volantem (pokud jste nikdy neviděli film Faszination, najděte si ho, bylo to dávno před internetem a já dokonce mám VHS kazetu…).

Porsche-LuftMUF_13 Porsche-LuftMUF_9 Porsche-LuftMUF_10 Porsche-LuftMUF_23 Porsche-LuftMUF_5 Porsche-LuftMUF_6

Uvnitř vstupní budovy je speciální výstava velmi raritních závodních vozidel: 908 Spyder Flunder, který byl kamerovým vozem pro film Le Mans a v roce 1971 v Le Mans dojel na devátém místě. O rok dříve v Sebringu s ním Steve McQueen a Peter Revson dojeli na druhém místě. 911 ST 2.3 Repson, se kterou v 70. letech závodili da španělští rallye jezdci Doncel a Gimenez (jedno ze dvou vozů vyrobených pro Group 4). V posledním patře zcela nedotčené Porsche 911 Carrera 2.7 RS v barvě Aubergine (lilek, 1 z 16 vozů v této barvě).

Rodina se svým 1965 Slate Grey 912 přijela do Mnichova z Berlína. Manžel, žena a dvě děti, všichni v 912. Všichni usměvaví. Kousek vedle majitel Singeru trpělivě odpovídá na mnoho otázek, které mu pokládá skupina vzrušených fanoušků. Ano, Singer je skutečně mistrovským dílem.

Čas na oběd, skupina dětí a jejich rodičů připravila hamburgery a všechen výdělek posílá na charitu. Potkal jsem staré i nové přátele, s nimiž nás spojuje vášeň pro tyto vozy a okamžiky, které společně zažíváme. Vyměňujeme si historiky o našich jízdách, o neuvěřitelných barvách, které kdo viděl na 911 nebo o tom, jaké Porsche je největším snem. Na jeden den jsme všichni znovu děti (a možná i proto se samotné děti také skvěle baví).

Porsche-LuftMUF_25 Porsche-LuftMUF_7 Porsche-LuftMUF_21

Rychlý rozhovor s Jeffem Zwartem, který v 80. a 90. letech natáčel většinu televizních reklam pro Porsche a opakovaně s Porsche vyhrál Pikes Peak (osmkrát za 14 let, šampion své třídy). Skutečně skvělý chlapík a skvělý fotograf. Řekl jsem mu, že když se dívám na jeho obrázky a místa kde jezdil se svými vozy, během zimních dní v kanceláři mě to velmi motivuje. Oba se smějeme.

A pak přichází čas říct sbohem a řídit zpět do Prahy. Událost je u konce. Byl to krásný den!

Moje Porsche bylo jediné z České republiky, na což jsem náležitě hrdý. Ale vím, že jsem virtuálně zastupoval mnoho nadšenců, kteří v naší zemi jsou, a doufejme, že se při příští příležitosti přidají.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.