Autostadt Wolfsburg Zeit Haus
Novinky, Scéna, Zážitky / 20. května 2016

Text: Tomáš, Pudil, Jan Blažek; Foto: Ondřej Kroutil

Autostadt? Vyražte! Už dlouho to není jenom o koncernu Volkswagen.

Vznik Autostadtu si v dobách největší slávy a rozmachu koncernu VW vydupal jeho tehdejší šéf Fierdinand Piëch. Megalomanská stavba, u které se nikde nešetřilo, byla poprvé otevřena 1. června 2000 a zatímco jedni ji velebili, jiní poukazovali na přílišnou okázalost až aroganci.

Tak či tak, Autostadt stojí a i díky průběžné změně koncepce je z něj v současnosti unikátní místo s nekonfliktním charakterem, které by měl navštívit každý, kdo má rád automobilizmus a jeho historii – bez ohledu na to, zdali je, nebo není fanouškem koncernu Volkswagen. Autostadt už totiž dávno není vyhrazen pouze koncernovým autům – je regulérním automobilovým muzeem.

Classic Blog tedy přináší detailnější pohled a fotogalerii té části wolfsburgského města automobilů, která se dotýká historie. Takzvaný Zeit Haus je pro milovníky aut logicky tím největším magnetem. Nabízí totiž průřez automobilovou historií od první tříkolky Benz, a vzhledem k jeho velikosti není divu, že je ze všech automobilových muzeí světa bezpečně – přinejmenším návštěvnickou – jedničkou.

Asi před 10 lety jsem potkal na zahraniční veteránské rallye několik manažerů z Autostadtu, kteří mi nadšeně říkali, jak se chystají do expozice kupovat i auta jiných značek. Upřímně jsem nevěřil, že jim tenhle nápad představenstvo schválí, ale stalo se. Autostadtu to ve vnímání veřejnosti strašně pomohlo.

Pojízdné schody vás vyvezou do pátého podlaží a pak se již jen kocháte automobilovými poklady. Najdete tu legendární vozy a klíčové modely všech možných značek. Někdy jsou to z logických důvodů (jediný dochovaný originál je např. v příslušném značkovém muzeu) perfektní repliky – což platí třeba o tříkolce Benz, prvním autu se spalovacím motorem, nebo Bugatti 57 SC Atlantic. Nechybí tu ani Laurinka (1905, motor 1005 cm3, 40 km/h), Ford T, či první lidové auto Hanomag. Pochopitelně tu můžete spatřit všechny etapy výroby „Brouka“ – od prototypu z roku 1936 od Ferdinanda Porscheho (rovněž replika, neboť původní kus byl sešrotován), prvního (1938) i posledního (Mexiko 2003) vyrobeného Brouka. Najdete tu i miliontý „zlatý“ exemplář VW 1200 z roku 1955 s  nárazníkem s drahokamy, kabriolet z roku 1949 i první VW Bulli Sinalco, jímž díky nápadu nizozemského dovozce odstartovala úspěšná řada Transporter. Na každém pódiu obdivujete kus historie: BMW 326, Horch model 670Bentley R-Type Continental, Citroën DS, Porsche 356, Cadillac V16 – první sériový automobil se 16 válcovým motorem, který je rovněž prvním autem s adaptivními světlomety nastavitelnými mechanicky z místa řidiče. A když si říkáte, že mezi milníky by neměla chybět aerodynamická Tatra, tak ji potkáte… Desítky značek, přes stovku aut. A žádná přílišná snaha o zdůrazňování koncernových značek, výběr je podle významu. Exponáty jsou seřazeny vhodně a logicky zapadají do kontextu dané doby. Legendy, partie věnovaná historii VW Golf, sportovním vozům včetně legendárních modelů Porsche 356 a 911, Jaguaru E-type či Lamborghini Diablo GT…

Pro fanoušky historie Volkswagenu pak máme ve Wolfsburgu ještě jeden tip – navštivte Stiftung AutoMuseum Volkswagen (Dieselstrasse 35), které se věnuje výhradně historii wolfsburské značky. I tam jsme byli, ale o tom, až někdy příště… 

Fakta o Autostadtu

Otevřeno 363 dnů v roce, zavřeno jen na Štědrý den a Silvestra
Otevírací doba: 9-18 hod
Vstupné: dospělý 15 €, sleva 12€, děti 6-17 6 €,let, rodina 38 €
Parkoviště: 3 €
Autověž: 8/6 €, (výtah)
Off-road polygon (30 min) 25/35 €  (Tiguan, Yeti/Amarok, Touareg)
Info: www.autostadt.de (německy, anglicky), www.wolfsburg.de

¡ Realizaci celého projektu, s jehož výstupy se můžete kromě Classic Blogu setkat i na www.autoblogger.czwww.autokabelky.cz, a www.automotofin.cz,  podpořili Volkswagen a Německá centrála cestovního ruchu. Kromě jiného tak během zhruba 2000 najetých kilometrů vznikl i test nového Volkswagenu Touran 2.0 TDI.

V Autostadtu jsem byl několikrát. Pamatuji jej na počátku, kdy na mne opravdu nepůsobil příliš příjemně – pro tak okázalou prezentaci koncernu VW jsem neměl pochopení. Po odchodu Ferdinanda Piëcha byl Autostadt něco jako nechtěné dítě – stál spoustu peněz a do značné míry polarizoval motoristickou veřejnost. Průběžná změna konceptu mu strašně pomohla – zůstává sice nadále impozantním dílem, ale v žádném případě si nepřipadáte jako v „koncernové vymývárně mozků“. Ochota vystavit i důležité modely z historie jiných značek, připomenout konkurenční výročí, pořádat různé akce a srazy bez ohledu na to, kdo s čím jezdí, je výrazem sympatické otevřenosti. Naposledy jsem byl v Autostadtu vloni během rallye Hamburg-Berlin. Hlavním automotive partnerem bylo BMW, ve startovním poli jela spousta značek a Autostadt byl bez ohledu na to dva dny naším hostitelem…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.