auta, Scéna, Závody / 29. září 2017

Text: František Vahala, foto: Ondřej Kroutil for South Bohemia Classic

South Bohemia Classic a náš úspěch s Toyotou

O víkendu 8.–9. září se v jižních Čechách konal již osmý ročník setinové soutěže South Bohemia Classic (SBC). Náměstí v Českých Budějovicích, odkud se v pátek startovalo, přivítalo rekordních 146 automobilů, což je pořádný mazec. Já startoval se svou Toyotou Corollou GT jako tovární tým českého zastoupení Toyota a měl velké ambice. Jak to dopadlo? 

Toyota TE71

South Bohemia Classic se během let s přispěním Classicrallye.cz vyvinula ze soukromé projížďky okolím Lipna v dospělou, velkou setinovou soutěž, jež do jižních Čech každoročně láká stovky lidí. Organizaci zajišťuje zkušený Pavel Kacerovský a tým ČK Motorsport, jež stojí i za „rychlou“ květnovou Rally Krumlov.

Hodně aut i lidí

Pořadatelům se letos podařil splnit ambiciózní plán dostat na start více než sto automobilů – ve třech třídách (Club, Classic a Exclusive) se nakonec na náměstí Svornosti v Českých Budějovicích sešlo rekordních 146 automobilů. V prestižní kategorii Club (do roku výroby 1945) startovaly pouze dva vozy: Praga 1128 Sport a Rover 10HP saloon. První zmíněná nakonec bohužel závod nejela. Ve startovním poli měly velmi silné zastoupení automobily z 50. a 60. let – mezi všemi jmenujme různé Jaguary, hlavně typ E-Type v různých provedení, ale nechyběly ani dva typy XK. Britskou klasiku dále reprezentovaly automobily MG, od běžnějších typů MGB či MGA až po krásné TF 1500 a TD. Ochuzeni nebyli ani příznivci italské automobilové školy, k vidění bylo několik Fiatů, Alfy Romeo a dokonce i Maserati a Ferrari. Mě osobně se nejvíc líbila oranžová Alfa Romeo Montreal ze 70. let a co se týče Maserati, znalec mohl rozeznat nejen typy Bora a Indy, ale i Ghibli s téměř pětilitrovým osmiválcem a výkonem 310 koní.

Na velkých soutěžích není překvapivá hojná účast modelů Porsche – při SBC jich bylo k vidění celkem dvacet, a to včetně vzácných typů 911 RS ze začátku 70. let. Pestrou směsici vozů dále dokreslovalo několik Cadillaců, Chevroletů, Triumphů, Lancií, Fordů, Mercedesů, BMW, Datsunů a Opelů. A nechyběla ani domácí automobilka Škoda, zastoupená paletou typů 110R a Felicia. Mimo zmíněných Datsunů byla japonská technika spíše raritní – na startu se nakonec objevily pouhé tři Toyoty, z nichž s nejzajímavějším typem startovala naše posádka.

Toyota na startu

Jakožto „tovární“ tým Toyoty Česká republika jsem vyrazil se vzácnou Toyotou Corollou GT z roku 1982, jež vyniká zejména originálním motorem 2T-G se dvěma vačkovými hřídeli (DOHC) a dvěma dvojitými karburátory Solex-Mikuni. Ukázalo, že jsme pro rychlou a náročnou soutěž s celkovým nájezdem přes 400 kilometrů vybrali dobře… Navíc je motor po celkové repasi, takže jsme neměli problém s vysokými rychlostními průměry ani zatáčkovitými pasážemi krajiny jižních Čech. Hodnotné startovní pole uzavíralo několik desítek vozů kategorie Exclusive, do níž se mohou přihlašovat majitelé zajímavých modelů mladších 30 let. Mezi všemi bych vypíchl krásnou Hondu NSX nebo Ferrari Mondial T z roku 1993.

Na setiny přesně

SBC probíhá dle principů setinové rallye, což znamená, že se v rámci etap jezdí přesně na minuty, ale o vítězi zpravidla rozhodují testy přesnosti, jež se jezdí na setinu vteřiny přesně. Tento elegantní způsob soutěžení si již v ČR získal velkou oblibu a v praxi dokáže posádkám velmi důkladně zamotat hlavu. Na letošní soutěži mě osobně potěšilo, že testy byly pestré – projížděli jsme i jednoduché úseky, ale nouze nebyla o složité a zamotané testy.

Páteční večerní (a potažmo noční) etapa má velké kouzlo – projíždí se totiž například centrem Českého Krumlova, což je vždy skvělý zážitek. Další velkou výhodou SBC je výrazná podpora veřejnosti, takže návsi průjezdních obcí jsou často plné fandících lidí. Tak silnou atmosféru jiná soutěž v ČR nemá. Během soboty jsme najeli přes 300 kilometrů a projeli krásnými místy – zmíním hlavně oblast Třeboňska nebo Novohradských hor. Cíl byl tradičně v hotelu Relax v Dolní Vltavici přímo u břehů Lipna. Zde bylo vytvořeno důstojné a luxusní zázemí pro více než 400 lidí, kteří se letos SBC účastnili. Slavnostnímu vyhlášení předcházel bohatý raut a vystoupení různých hudebních těles, ale všichni se stejně nejvíc zajímali o celkové výsledky. Jak se dalo předpokládat, letošní ročník SBC i přes technické problémy ovládli favorité letošní sezony – Albert Pance s Annou Ruthovou a Jaguarem E-Type. Zároveň se stali vítězi kategorie mechanických stopek a získali Classic Rallye Trophy, v níž se sčítají výsledky z Carlsbad Classic a South Bohemia Classic.

Nakonec úspěch

Ovšem je nutné podotknout, že ani náš Toyota tým rozhodně neudělal ostudu. Společně s Monikou Buřičovou zastupující japonskou automobilku jsme obsadili celkově šesté místo a skončili pátí v prestižní kategorii mechanických stopek. V prestižní třídě Classic jsme tak dokázali uspět v konkurenci dalších 98 automobilů a navíc vyhráli i jeden relativně náročný test přesnosti! Děkujeme značce za podporu a doufáme, že příště to bude ještě lepší!

Nějaký recept na úspěch? Určitě plná soustředěnost a bdělost. Hlavní je zkrátka neudělat velkou chybu a nedostat zbytečnou penalizaci.

Sezona setinových soutěží je letos uzavřena a já mohu hrdě dodat, že se ve všech ohledech vydařila. Velký respekt patří organizátorům SBC za to, že bravurně a bez chyb či zdržení zvládli tak velký počet automobilů a připravili nám velmi intenzivní a krásné zážitky. Nyní už zbývá jen procházet rozsáhlé fotogalerie, vzpomínat a připravovat se na další sezonu.

Kompletní výsledky najdete zde.

Ještě více fotografií pak zde.

 

South Bohemia Classic patří do seriálu Classic Rallye Trophy, vyhlášený společností Classicrallye.cz

South Bohemia Classic byla letos zatím nejlepší ze všech, co jsem zažil (jezdím od II. ročníku). Jelikož to sám dobře znám, chtěl bych na tomto místě pochválit hlavně organizaci v čele s Pavlem Kacerovským, který celý závod profesionálně zvládl a dokázal, že to lze udělat dobře a funkčně i pro tak velké množství posádek. Smekám. Vzpomínám i na plné návsi a náměstí jihočeských měst a vesnic a na tu parádní atmosféru, připomínající velké evropské podniky, mezi které SBC úspěšně směřuje. Je vidět, že lidé se umí bavit a užívají si klasické stroje, což je pro posádku vždy příjemné. Takovou radost a srdečnost jsem na jiném českém podniku nezažil. Parádní zážitek, který jsme navíc s Toyotou proměnili v celkem výrazný úspěch. Už se těším, až se zase vydáme na cestu na jih! 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.