Text: František Vahala
Hned první víkend po Novém roce se v Rakousku koná oblíbená zimní soutěž, kombinující v sobě prvky pravidelnosti a přesnosti na setiny. Jezdí tam 50 aut, všechny do roku výroby 1972, některá i předválečná (otevřená, bez jakékoliv střechy). A všichni si to užívají.
Naši čtenáři už jistě vědí, že se na Planai-Classic jezdíme podívat každý rok, je to totiž takový příjemný start do Nového roku, do nové sezony klasických vozů. Je to prostě zábava – zejména u těch, kteří své auto umějí ovládat, mají trochu odvahy a zatáčku na sněhu projedou smykem.
Letos se na startu opět sešla skupina klasických automobilů, mezi nimiž se objevila i jedna česká posádka – Petra a Tomáše Fialovi netřeba představovat, znáte je z našich soutěží pořádaných pod hlavičkou Classicrallye.cz. Jsme rádi, že jsme je na soutěž nalákali. A potvrdili, že se nejedná o pouhou projížďku, ale velmi složitou rally, při které se neustále něco děje. Ostatně přesně tak to chceme dělat i u našich soutěží, protože nuda je nepřítel. Jak sami přiznávají, s Fordem Capri s motorem V4 místní kopce trochu podcenili a na příští rok budou určitě uvažovat o silnějším modelu.
Startovní pole bylo pestré svým tradičním způsobem – kromě různých brouků, nezastupitelných Porsche 911 a různých modelů Volvo bychom vyzdvihli zejména Riley 12/4 Special, jediný vůz letošního ročníku, který střechu nemohl ani nasadit, protože žádnou neměl. K předválečným modelům mám vždy velký respekt, o to víc mi na startu chyběl Johann Kofler se Sunbeamem: letos přesedlal na dvoudveřový Kadett, možná i kvůli pohodlí své ženy.
Další zajímavostí startovního pole byl jistě překrásný Jensen CV8 z roku 1966, skutečné gentlemanské GT, které mezi vyrámovanými Volvy a Fordy působilo možná až trochu nepatřičně, ale celé soutěži zvyšovalo úroveň elegance.
Zmínku zaslouží i účast skutečné legendy motorsportu: H. J. Stuck letos jel se závodním VW Golfem vybaveným kompresorem, samozřejmě mimo pořadí.
Finální nedělní jízda přímo ve Schladmingu v prostoru pod sjezdovkou už byla jen třešničkou na dortu po náročných stovkách kilometrů. Celkové vítězství nakonec získala profi posádka Alexander a Florian Deopito, česká posádka skončila na slušném 19. místě.
Ačkoliv letos nebylo tolik sněhu (v údolích spíš deštivo, výjezd na horu Planai opět pod sněhem a vykouklo i Slunce), opět to byla fajn podívaná, v níž nechyběla akce ani radost z náročného podniku. Těšíme se na další ročník, opět přemýšlíme, jaká je nejlevnější cesta k závoďáku, který by se dal přihlásit… Jisté je jedno: musí mít pořádný motor…
Letošní Planai-Classic byl jen začátek dlouhé cesty, protože sezona se již rozjíždí mnohem rychleji, než bychom čekali. Už na konci ledna se našimi zeměmi prohnal Winter Trial, kterého se letos účastnil i náš fotograf Ondra Kroutil. Jeho příběh si už brzy budete moct přečíst. Následovalo rally Monte-Carlo Historique, GP on Ice a brzy nás čeká The Ice St. Moritz (29. 2. 2020). Netřeba připomínat, že aktuálně probíhá Rétromobile v Paříži a zanedlouho nás čeká i Stuttgart… Kam vyrazíte vy?