Text: František Vahala, foto: Ondřej Kroutil
Jak mnozí jistě víte, v posledních letech mě čím dál víc baví akce pro klasická auta, které se konají v zimě. Nebo jsou jinak extrémní. Vylévání vody z chladiče mě tolik nebere, mnohem víc mě baví lidé, kteří vyráží s klasickým autem do bahna či sněhu. Planai-Classic bylo letos opět super. A navíc, jelikož v době jeho konání (5.-7. ledna 2017) zasypaly střední a východní Evropu hromady sněhu, byla to zimní rallye jak má být.
Na čele startovního pole se opět ukázalo několik meziválečných strojů – krásně omlácená Lea Francis z roku 1927, dobře známý Sunbeam Super Sport z roku 1930 a Riley 12/4 z roku 1938. Z deseti aut Epochy II (do roku 1964) byl vypíchl zejména Jaguar XK 150 v úpravě Dönni, který vypadal jako meziválečné auto a vynikal nejen svým řevem a nejvyšším výkonem 265 koní, ale i faktem, že ho majitel vůbec nešetřil. Parádní podívaná. Do závodu se letos přihlásilo celkem 47 automobilů, přičemž nejmladší auto bylo z roku 1972 (to je pravidlo soutěže).
Během tří dní jsme s kolonou aut strávili krásné chvilky v romanticky zasněžených horách. Bez hřebů to nešlo a většina posádek měla navíc i řetězy. Víceméně se dá říct, že bez této základní zimní výbavy nebylo možné soutěž slušně zvládnout. Organizace Planai-Classic si i letos připravila řadu různých testů (přesnosti), včetně specialit typu jízdy s otevřeným oknem – to měli majitelé předválečných aut trochu jednodušší, ale ve velkých mrazech se zase během dne zahřáli maximálně při obědě. Pokud se plánujete na Planai-Classic zajet podívat, určitě je dobré vidět páteční jízdy na letišti Niederöblarn, kde si účastníci zajedou jeden referenční čas a následující kola jezdí dle plánu o několik vteřin rychleji nebo pomaleji. A pak také sobotní výjezd na horu Planai.
Pro většinu majitelů není problém vytáhnout klasické auto do zimy a odjet Planai-Classic. A ještě za to zaplatit tisíc eur. U nás zimní soutěže narážejí na nedostatek sněhu i odvážných zájemců o tuto skvělou zábavu. O penězích nemluvě.
První pořádnou rallye letošní sezony (druhá je Winter Trial, který se v týdnu od 23. ledna prožene i skrz Čechy a Moravu…) máme za sebou. Vyhrála já posádka domácí posádka Pius Weckerle s Otmarem Schlagerem s VW Broukem z roku 1972. Není nutné dodávat, že právě Brouk s motorem vzadu je pro zimní soutěže velmi vhodný (třeba Škoda 110 R by také nebyla špatným náčiním, leč bohužel se z ní během pár let stala žádaná klasika, která výrazně šroubuje cenu nahoru). Druhé místo patří Alexandru a Florianu Deopito s Mercedes-Benz 350 SLC (taktéž poslední možný rok 1972) a třetí místo obsadili loňští vítězové, Günter Schwarzbauer a Erich Hemmelmayer s Datsunem 240 Z (opět 1972).
O letošní Planai-Classic ještě budu psát, těžte se příběh jednoho nejzajímavějšího auta ze startovního pole a jeho majitele. Ale nejdřív si ho přečtete v následujícím vydání časopisu Speed. Proto se nyní nebudu příliš rozepisovat a raději nechám mluvit fotografie. Koho by zajímaly celkové výsledky, najdete je zde.