Scéna, Události / 16. března 2021

Text: Maserati, Autor, Foto: Maserati

50 let Maserati Bora

Nejrockovější model Maserati z pera Giorgetta Giugiara

 

1971: Zlatý rok rock-and-rollu, který ovládly hvězdy, jako byl David Bowie, Led Zeppelin a Pink Floyd, byl také rokem zrození vozu Maserati Bora. Vůz charakteristický svými elegantními zužujícími se liniemi s futuristickou a hluboce „rock-and-rollovou“ duší debutoval před 50 lety na Ženevském autosalonu.

Vliv Maserati Bora se vine historií značky až do dnešních dní, které jsou úsvitem nejnovější kapitoly příběhu vozů s trojzubcem ve znaku. První silniční vůz Maserati s motorem před zadní nápravou představoval zároveň první vůz s klíčovými vlastnostmi, kterými se všechny modely Maserati vyznačují dodnes: výjimečnost, sportovní duch a vynikající design.

V duchu revolučního trendu předchozích let v oblasti závodních vozů Formule 1 požádala značka Maserati Giorgetta Giugiara z firmy Italdesign, aby navrhl sportovní vůz s motorem vzadu uprostřed, s vylepšeným výkonem, designem, pohodlím a bezpečností. Silueta vozu Bora zdůrazňuje jeho čistě aerodynamickou a sportovní duši doplněnou o elegantní detaily. Jedním z mnoha prvků, díky kterým je vůz na první pohled rozpoznatelný, jsou „mrkací“ čelní světlomety snižující aerodynamický odpor.

Připomeneme, že pohon elegantního vozu zajišťoval zpočátku motor V8 o objemu 4,7 litru, vybavený čtyřmi karburátory Weber 42 DCHF 14. Motor měl čtyři vačkové hřídele (DOHC), ale pouze dva ventily na válec. Byl uložen podélně a zatím byla vzadu umístěna pětistupňová převodovka. Celkový výkon dosahoval hodnoty 228 kW (310 k) při 6000/min, točivý moment pak 461 Nm při 4200/min. Vůz vážil 1,5 tuny.

Vůz Bora dosahoval rychlosti až 280 km/h a výjimečně agilní reakce motoru V8 poskytovaly skvělý požitek z řízení. Zrychlení na stovku zabralo 6,5 s

Konstrukce vozu byla prací Giulia Alfieriho, kdežto autorem aerodynamických a stylingových prvků byl Giorgetto Giugiaro. Bora představovala vůz proudnicového tvaru s futuristickým přesahem, který určoval trend dokonale ikonického rock-and-rollového ducha 70. let.

Brzy vám jeden krásný exemplář z domácího chovu představíme detailně! Jedno máme v hledáčku… 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.