Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Monte Carlo je zajímavé místo – plné přepychu, luxusních aut, obchodů s předraženým značkovým zbožím, které nikdo nepotřebuje, ale přesto se prodává. Na některých místech vykukují omšelé paneláky, ale kasino a hotely v centru se blýskají víc, než je nutné. Středobodem toho všeho je kromě formulové dráhy hlavně přístav.
Co můžete potkat v monackém přístavu? Určitě zde najdete řadu menších člunů či šalup, ale nás zajímaly zejména super jachty, které zde zrovna kotvili. Několik zajímavých kousků si trochu přiblížíme… Už při procházení po molu, kdy jsme se na jednu z lodí ptali místního správce, nás zaujalo, že většina lodí se plaví pod nám poněkud neznámými vlajkami. Ano, kotví zde i jachty pod monackou vlajkou, ale těch je minorita.
Vlajka země, pod kterou se loď plaví, je zásadní. Určuje, pod kterou zemi (a jurisdikci) daná loď patří a jakým zákonům podléhá. Ráno se vztyčuje jako první (na stožár doslova „letí“), večer se státní vlajka spouští jako poslední, navíc pomalu. Zjistili jsme, že až 80 % velkých jachet se plaví pod vlajkami, které sdružují území zvaná dohromady jako Red Ensign Group. Jedná se o soubor zemí, mezi které patří například: Velká Británie, Kajmanské ostrovy, Bermudy, Gibraltar, Britské panenské ostrovy, Falklandy či korálový ostrov Anguilla. Má to své důvody – tamní zákony vycházejí majitelům velkých jachet vstříc v oblasti daňových zvýhodnění či certifikace. I ultra bohatí lidé, vlastnící jachty za desítky milionů eur zkrátka rádi ušetří nějaké peníze na daních a poplatcích…
Výběr vlajky je při pořízení luxusní jachty zásadní věcí, od které se odvíjí řada dalších. V neposlední řadě předurčuje, jak hluboko sáhnete do peněženky.
Vlajky jsou obsáhlé téma, obecně se doporučují ty, které jsou na tzv. bílém seznamu a jsou uznávané obchodními společnostmi, vládami a dalšími subjekty, které mají s charterovým plavením co do činění. Určitě si na jachtu nepověsíte Jolly Rogera, neboli známou pirátskou vlajku se zkříženými hnáty – mohlo by vám totiž hrozit, že vás vojenská plavidla v krajním případě dokonce potopí…
Od teorie zpátky do praxe – které luxusní jachty či plachetnice nás v Monacu zaujaly?
Jachta o délce téměř 50 m, kterou na přání vyrobila chorvatská společnost Heli Yachts v Pule. Majiteli byla dodána v roce 2008 a vyniká sofistikovaným designem exteriéru, který navrhlo studio Mulder Design. Vnitřní prostory má na svědomí Lazzarini Pickering. Luxusně ubytuje až 12 hostů a je velmi dobře vybavena pro „outdoorové“ aktivity. Skrývá totiž 12 metrový člun Sunseeker, malý člun pro vodní lyžování i vodní skútr. A samozřejmě také helikoptéru Eurocopter 130B4, když se někomu z posádky zachce vycestovat více do vnitrozemí. Základem jachty je ocelový trup s hliníkovou vnitřní strukturou a desky z umělého týkového dřeva. Celkový výkon 6600 koní dodávají dva naftové motory Caterpillar 3512 B, které si musí poradit s hmotností 753 tun. Maximální rychlost dosahuje 16 uzlů, tedy cca 30 km/h (1 uzel = 1,852 km/h). Díky nádržím na 100 000 litrů paliva činí maximální dosah 8000 námořních mil. Jedna zajímavost na konec: do nádrží v lodi se vejde 15 000 litrů vody, takže sprchu si můžete dát kdykoliv… Jachta pluje pod vlajkou kajmanských ostrovů a vlastní jí jeden velmi bohatý občan ruské federace…
Jachta Ester III je modernější než Avantgard II – na přání zákazníka jí vyrobila firma Lurssen v německém přístavu Rendsburg a předána byla v roce 2014. Interiér této 66 metrů dlouhé jachty o hmotnosti 1350 tun navrhlo studio Reymond Langton Design, za vnějšími tvary je podepsán Espen Oeino. Uvnitř to vypadá jako v klasické vile – luxusní nábytek pojme celkem 12 hostů, kterým slouží celkem jedenáct kajut s různými prostorovými konfiguracemi, ohromná společenská místnost a samozřejmě veškeré potřebné zázemí včetně posilovny, helipadu, bazénu a garáže na čluny. Posádku může tvořit až 17 lidí. Základem je opět ocelový trup s hliníkovou strukturou a týkovými deskami. O pohon se starají dva motory MTU, každý o výkonu 2040 koní. Lodní motory jsou fascinující – například tento MTU. Jedná se o naftový dvanáctiválec přeplňovaný ohromnými turbodmychadly o objemu 57,2 litru (vrtání x zdvih je 170 x 210 mm), který sám bez převodovky váží 7,2 tuny! Spotřebuje 201 litrů nafty za hodinu provozu…
Maximální rychlost dosahuje 15 uzlů (cca 27 km/h), při pohodlné plavbě se rychlost pohybuje kolem 10 uzlů. Nádrže pojmou 120 000 litrů nafty, což stačí na dosah 4000 námořních mil při rychlosti 12 uzlů. A moje oblíbená informace na závěr: na palubě je až 18 600 čerstvé vody…
Zaujala nás i Mangusta 108, což je menší jachta (délka „pouze“ 33,5 metru), poprvé představená v roce 2005 a určená pro platby ve Středozemním moři. Na rozdíl o dvou výše zmíněných se jedná o „sériový“ produkt, na internetu je v nabídce kolem 20 lodí na prodej. Ceny se pohybují od tří milionů eur do nějakých osmi. A pokud máte zájem, dá se i pronajmout – za cenu kolem 70 000 eur za týden!
Trup je z laminátu, čtyři kabiny pojmou až devět hostů a posádka čítá tři lidi. Nechybí bazén, spa, samozřejmě luxusní bar, audiosystém Bang Olufsen a další potřebné vybavení včetně dvou vodních skútrů. Pohon zajišťuje dvojice motorů MTU, každý o výkonu 2775 koní. Tato sportovní jachta dokáže vyvinout rychlost až 38 uzlů (70 km/h), přičemž cestovní rychlost je 31 uzlů. Hmotnost činí 120 tun.