Akce a výstavy / 11. května 2023

Fotogalerie: Automobilové klenoty 2023

V České republice možná není tolik soutěží elegance klasických automobilů, kolik bychom si jich jako země s tak bohatou historií sběratelství automobilů zasloužili. O to raději se člověk zajede podívat na hezkou, čistou akci, jako byly již třetí automobilové klenoty.

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

Letos se veřejnosti, ale i odborné porotě, představilo celkem 38 jedinečných automobilů, z nichž některé byly na takové úrovni, že by se nemusely stydět ani na červených kobercích světových prestižních akcí v Kalifornii, Itálii nebo Velké Británii. Kromě vystavených automobilů byla akce samozřejmě doplněna o doprovodný program – kromě občerstvení zmiňme například živou hudbu. Příjemným zpestřením a vlastně docela důležitou věcí byl i fakt, že většina účastníků byla vkusně oblečena, což je při soutěži elegance skutečně základní a důležité, ale ne vždy se to děje. Ostatně každý vědomý člověk si na podobnou událost určitě nevezme obyčejné jeansy, ale chce mezi naleštěnými klasickými automobily udělat dojem.

Ještě připomeneme, že akce se v golfovém resortu poprvé konala v roce 2018, ovšem během pandemie musela zažít tříletou pauzu. Vystavená historická vozidla byla odborníky pečlivě vybrána ze všech obdržených přihlášek a za drobný poplatek (což je trochu škoda, za podobné akce by majitelé vozidel určitě platit neměli) se mohli předvést na ploše golfového trávníků. Do přehlídky byly nominovány jen ty exponáty, které splnily nejpřísnější kritéria kvality, originality a unikátnosti. Odborná porota měla nelehký úkol – v rámci soutěže elegance ohodnotit jednotlivé klenoty na čtyřech kolech a vybrat z nich vítěze přibližně deseti kategorií. Svůj názor ovšem vyjádřili i samotní návštěvníci, kteří mohli dát hlas svému favoritovi.

Mezi jasné favority patřil jedinečný Talbot Lago T26 GS (tedy Grand Sport), který se po svém znovuzrození již dokázal prosadit v konkurenci největší – v roce 2018 vyhrál v kategorii poválečných aut na přehlídce Pebble Beach v USA. Bylo proto celkem jasné, že i letos zaboduje na jedné domácích akcí. Upřímně, i když na akci bylo k vidění mnoho krásných a zajímavých automobilů (zejména z meziválečné československé produkce), Talbot byl mezi nimi o třídu jinde. Ani tentokrát neojel s prázdnou – vyhrál u veřejnosti, dostal cenu za nejkrásnější uzavřený automobil a vyhrál třídu poválečných automobilů. Ještě připomeneme, že nedávno zrenovovaný vozidel patří do jedné významné české sbírky a v jedná se o raritní kousek s karoserií od Figoni & Falashi. Vůz pochází z roku 1948 a pohání ho řadový šestiválec o objemu 4,5 litru a výkonu cca 145 koní.

Cenu Best of Show nakonec získal jiný automobil – Hispano-Suiza J12 z roku 1931, z čehož mám upřímnou radost. Elegantní otevřený vůz s objemem motoru přes 7,4 litru již svou jedinečnost také předvedl oceněním při Pebble Beach a patří do 30. let, které soutěže elegance definovaly. Doplníme, že vůz pochází z roku 1931 a Z automobilů domácí výroby dostal ocenění vůz Zbrojovka Brno Z34 z roku 1934, tedy z doby, kdy obliba soutěží elegancí vrcholila a účastnila se jich evropská smetánka se svými jedinečnými vozidly. Méně známou značku Hispano-Suiza si návštěvníci mohli užít hned třikrát – kromě zmíněné čtyřválcové J12 byly k vidění i dvě další 6válcové H6, jedna s otevřenou, druhá se zavřenou karoserií.

Osobně se mi velmi líbila malá a neskutečně elegantní Tatra 57a Sport z 30. let, nebo ještě starší Lancia 30 HP z roku 1911, která v porovnání s „modernějšími“ vozidly krásně předváděla, jak byl vývoj z počátků automobilismu pozvolný a vlastně hodně jednoduchý.

Meziválečné automobily a ty poválečné doplnila i celá řada mladších modelů – od Bitteru CD Diplomat přes Marcos 1600 GT až po Porsche 959. Právě bestiální Porsche z 80. let a dnes neskutečně cenný a raritní vůz s pokročilou technikou (pohon všech kol, plochý šestiválec se dvěma turby a výkonem 450 koní a mnoho dalších věcí) byl nakonec vyhlášen nejhezčím youngtimerem. Jediný vůz, o kterém v České republice vím, patří do sbírek společnosti Engine Group panu Radkovi Pokornému.

Doplníme ještě, že za nejelegantnější kabriolet byl zvolen Mercedes-Benz 190 SL z roku 1959, skutečně velmi pěkný kousek, který jsem obdivoval i v rámci akce The Most Classic. Tehdy jsme mu cenu za eleganci „sebrali“ s Alfou Romeo 1900C Sprint Pinin Farina. Jsem moc rád, že se majitel konečně dočkal zaslouženého ocenění.

Všechny podstatné informace o soutěži a výsledky naleznete zde.

 

Akce byla vlastně svým pojetím trochu komornějšího charakteru, ale jsem šťastný, že se něco podobného u nás vlastně pořádá. Každý pokus je fajn. Líbí se mi, že byly k vidění skutečně rozmanité automobily z různých ér a jelikož jich nebylo moc (těch 50-60 jako na Villa d´Este by bylo ještě lepší), byl čas si je pořádně prohlédnout a prozkoumat – i když se totiž věnujeme automobilům neustále, člověk si prostě nemůže pamatovat vše. Je osvěžující, že u nás sběratelství stále kvete a přináší tolik fascinujících osobních příběhů – každý ze zmíněných vozidel (i všechny ostatní) by mohly vyprávět…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.