Vítejte v domově quattro, což není nikde jinde než v pozlátku Špinderova Mlýna v Krkonoších. Během odpoledne, kdy dojíždím zmíněným chrastítkem na místo, už hustě sněží. A to je moc dobře! Sníh padá celý večer, který trávíme v luxusní restauraci hotelu Savoy, našem útočišti. Menší skupinky novinářů jsou vítané, nemám rád masové akce. Po večeři ještě skočit na pivko do baru 77 a rychle spát, druhý den bude vzrušující a intenzivní, což vyžaduje čistou hlavu.
Jezdit v dnešní době do Špindlu lyžovat mi jako nejlepší nápad nepřijde, ale pokud jde o řádění na sněhu s RS3, okolí nabízí více než dostatečné vyžití. Jen tedy člověk musí pokaždé absolvovat nudnou cestu do Vrchlabí, než se může rozjet do okolí.
Kompletní historii najdete na konci tohoto článku, takže jen stručně: nejsilnější verze modelu A3, tradičně používající nejen pohon všech kol quattro, ale i přeplňovaný pětiválec TFSI. Aktuálně je nabízen ve třetí generaci buď jako sedan, nebo hatchback. Novinka se od předchůdců odlišuje zejména výraznou maskou chladiče s voštinovou strukturou, ale i novými světlomety s šachovnicovým vzorem (a možností zobrazit na 5 x 3 pixelech také označení RS3). Nechybí celá řada lesklých černých doplňků karoserie. RS3 standardně obouvá 19palcová kola, na přání mohou být vybaveny i semislicky Pirelli Trofeo R. Potěšující je výběr barev – testovali jsme celkem čtyři provedení a všechny byly krásné a výrazné, celou nabídku pak tvoří dvojnásobek (a samozřejmě je možné svůj kousek ozvláštnit nabídkou exkluzivních laků Audi Exclusive).
V interiéru se snoubí klasická německá preciznost s moderními digitálními prvky. Nechybí sportovní sedačky (v základní výbavě) či dobře padnoucí volant. Chyběla mi akorát řadička, ale při jízdě stejně člověk používá páčky na volantu. Netřeba dodávat, že už základní výbava je skutečně štědrá.
Audi RS3 je netrpělivě očekáváno, a to hlavně firemní klientelou (tvoří 90 % objednávek). Audi se chlubí tím, že v ČR už má přes 100 vozidel objednaných, takže už zbývá je akorát vyrobit – čeká se od 3 do 12 měsíců. A netřeba dodávat, že výroba se aktuálně plánuje těžko…
Legendární pětiválec 2.5 TFSI, tedy chlouba Ingoldstadtu, v současné generaci trochu posílil: nabízí o 20 Nm (celkem 500 Nm) víc, výkon 400 k je dostupný v nižších otáčkách. Jinak je to stále ten stejný hliníkový skvost s celou řadou technologií a silným odkazem. Pro optimální rozjezd z místa nechybí funkce launch control, k lepší dynamice přispívají i kratší převody stronicu.
Největší novinkou je použití nového technického řešení v oblasti zadní nápravy – namísto používaného diferenciálu Torsen zde nově najdeme tzv. RS Torque Splitter, což je systém, který aktivně a variabilně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola a mimo jiné omezuje sklon k nedotáčivosti.
S tím souvisí i nové jízdní režimy systém Audi drive select: kromě běžných modelů (včetně nové zbytečnosti jménem režim efficiency) přichází i RS Performace, určený pro závodní okruhy a RS Torque Rear, který zase podporuje jízdu řízeným smykem. V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění charakteristika důležitých komponentů pohonu a podvozku od výrazně komfortního a hospodárného nastavení přes vysloveně sportovní až po specifický modus pro závodní okruh. Kromě systému Torque Splitter ovlivňuje Audi drive select také charakteristiku motoru a převodovky, posilovače řízení, elektronicky řízeného stabilizačního systému, výfukových klapek a na přání dodávaných adaptivních tlumičů. Různé charakteristiky uvedených systémů umožňují širokých rozsah nastavení vozu pro rozmanité zážitky z jízdy.
Zajímavostí na novém RS3 najdeme spousta, ostatně podrobná tisková zpráva má 18 stránek… Každopádně důležité je, že zatímco sériově je k dispozici sportovní podvozek, na přání je možné vůz vybavit adaptivními tlumiči. To samé platí o brzdách – běžné ocelové tedy za mě zcela dostačují, ale na přání je možné mít vepředu karbon-keramické kotouče. V obou případech jsou tisknuty zcela novou brzdovou soustavou.
První zkouška dne znamená seznámení s autem a průjezd desítek kilometrů krásných okresek, tentokrát buď suchých, nebo maximálně mokrých. Konečně přichází možnost na to pořádně dupnout. Zrychlení je brutální – upřímně člověk nepotřebuje, aby auto jelo víc… Zrychlení na stovku zabere pouhých 3,8 s a maximální rychlost (s příplatkovým paketem) dosahuje až na 290 km/h! V „normálním“ hatchbacku! Převodovka stronic pracuje báječně, motor kvílí svou vlastní jedinečnou symfonií a zatáčka střídá zatáčku. Osobně bych klidně bral ještě hlasitější výfuk s klapkami, ale ten sériový je zase hezky sofistikovaný. První dojmy jsou jednoznačně parádní!
Hmotnost bez řidiče činí 1570 kg. Málo to úplně není, ale taková už je bohužel doba. Netřeba připomínat, že RS 3 jí umí velmi dobře maskovat a cítit je maximálně při přenosech hmotnosti na sněhu.
Ještě před obědem zkoušíme slalom a různé srandičky v prostoru malého letiště mezi poli. Instruktora nám nedělá nikdo jiný než známý testovací jezdec Aleš Jirásek. Ačkoliv nám předchozí skupina trochu vyjezdila čerstvý sníh, stále je to velká zábava – a také jsou patrné odlišnosti mezi režimy, zejména pak RS Performance a RS Torque Rear, kdy na zadní kola putuje až 50 % točivého momentu a ten je pak variabilně dělen mezi kola. Na vnější kolo se při jízdě smykem dostává až 100 procent!
I když je areál poněkud malý, zábava je to samozřejmě veliká a Alešovi rady cenné. Poté, co mizí primární nadšení, se soustředím na pilování jízdního stylu – hlavně zbytečně nekroutit volantem! V driftovacím režimu lze záď doslova zahodit do strany pouhou prací s plynovým pedálem a pak už záleží jen na citu a rychlosti rukou na volantu. Základní komfortní nastavení následně odhaluje, jak blbuvzdorné umí RS3 být, pokud to od něj chcete – například když s ním manželka pojede na nákup a nemá zrovna touhy po nějakém řádění.
Odpoledne využívám k intenzivnímu průzkumu okolí s tím, že dlouhé suché pasáže vynechávám. Připadá mi, že je mnohem lepší užívat RS3 na sněhu, při výjezdech do místních hor. Nejlepší je cesta z Vrchlabí na Benecko, pokrytá souvislou vrstvou sněhu. Právě tady piluji přenosy hmoty a ladné průjezdy, samozřejmě se vším vypnutým a v driftovacím režimu. Když dokloužu nahoru už po čtvrté, zbývá mi jen půlka nádrže a nesmazatelný úsměv na rtech. Už se těším, až budu mít RS3 na víc dní!
Nürburgring v Eifelské vrchovině. Léto 2021. Frank Stippler, závodní a vývojový jezdec společnosti Audi Sport, projíždí v novém modelu Audi RS 3 „Zeleným peklem“. Třetí převodový stupeň, 140 km/h, zpomalení na téměř 80 km/h, druhý převodový stupeň, vjezd do zatáčky, zrychlování s kvílejícími pneumatikami. Výsledek: 7:40,748 minuty, nový rekord v kompaktním segmentu.
Audi RS 3 píše svůj příběh už více než 10 let. Když se v roce 2011 ukázalo světu s atraktivní kombinací pětiválce, pohonu všech kol quattro a dvouspojkové převodovky S tronic, mezi ostrými hatchbacky způsobilo rozruch. A pozornost vzbuzuje Audi RS 3 stále.
Modely Audi RS fascinují svojí exkluzivitou a úzkým spojením s motorsportem, z něhož čerpají mnohá technologická řešení. Svým zákazníkům přináší nejen špičkové technologie, ale také mimořádnou dávku jízdní zábavy a zároveň použitelnost v každodenním životě. Audi RS 3 je právoplatným členem klubu RS už více než 10 let a zároveň je vstupní branou mezi exkluzivní sportovní modely RS. Svého času unikátní spojení přeplňovaného řadového pětiválce 2.5 TFSI s pohonem všech kol quattro a dvouspojkovou automatickou převodovkou S tronic nemělo konkurenci a úspěch u zákazníků dal postupně vznikout druhé a třetí generaci tohoto hatchbacku, jeho karosářské verze se časem rozšířily rovněž o limuzínu. Unikum Audi RS 3 dnes spočívá například v maximální rychlosti 290 km/h nebo v rekordním čase na legendární Nordschleife.
Audi RS 3 Sportback poprvé: kompaktní supersport
První generace Audi RS3 (2011) přinesla návrat ke kořenům neboli legendárnímu řadovému pětiválci. Tento kompakt vnesl do segmentu parametry vysoce výkonných sportovních vozů, za nimiž stál především zmíněný přeplňovaný řadový pětiválec TFSI, který z objemu 2,5 litru produkoval výkon 250 kW (340 k) a točivý moment 450 N.m. Prostorově úsporný agregát uložený vpředu napříč si své fanoušky získal především sportovním charakterem a nezaměnitelným zvukovým projevem. V kombinaci se standardním pohonem všech kol quattro a sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou S tronic Audi RS 3 Sportback zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 4,6 s a dosáhlo maximální rychlosti 249 km/h. Filozofii nejdostupnějšího modelu Audi RS založila právě „er-es-trojka“ a zůstala jí věrná dodnes.
Audi RS 3 podruhé: hot-hatch & hot-limuzína
Druhá generace „er-es-trojky“ v roce 2015 posílila pětiválcový turbomotor na výkon 270 kW (367 k), posunula maximální rychlost na hodnotu 280 km/h a do seznamu výbavy na přání přidala mimo jiné také keramické brzdy. Dva roky po premiéře se modelová řada rozšířila o specifikaci RS 3 Limuzína, jejíž výkon opět vyrostl a zakulatil se na hranici 400 koní (294 kW). Čistá stovka se nyní stala záležitostí 4,1 sekund.
Audi RS 3 potřetí: zábavný rekordman
Přeplňovaný pětiválec, 400 koní, 500 newtonmetrů, pohon všech kol quattro se systémem RS Torque Splitter usnadňujícím nejen driftování, ale efektivně rozdělující hnací moment mezi levé a pravé zadní kolo. A také rekordní čas na Severní smyčce Nürburgringu ve své třídě. To vše a mnohem víc znamená třetí generace superkompaktu Audi RS 3, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a s výbavou na přání se zastaví až na 290 km/h, což je nejvyšší hodnota ve své třídě. Sportovní talent udi RS 3 dokládá čas 7:40,748 min na legendární Nordschleife, který za volantem Audi RS 3 dosáhl vývojový a závodní jezdec společnosti Audi Sport Frank Stippler. A k tomu unikátní zvukový projev, nezaměnitelný charakter tvoří čísla 1-2-4-5-3, což je pořadí zapalování válců. Tohle je v kostce naplnění hesla „Náskok díky technice“ v praxi, které by se dalo parafrázovat na „Náskok díky RS“.
Modely Audi RS 3: chronologicky
Kompletní ceník najdete zde.