auta, V pohybu / 19. června 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Aston Martin DB11: restart značky

Tradiční britská značka nedávno vstoupila do druhého století své existence a to s sebou přináší různé plány a také závazky. První z nich se stal skutečností už minulý rok, kdy Aston Martin konečně nahradil zastaralé kupé DB9 a přivedl na svět zcela nové DB11. A my jako jedni z prvních víme, jak funguje na českých silnicích.

Jak to vypadá?

Není třeba si nic nalhávat, už na první pohled z DB11 čiší současnost a budoucnost. Je to skutečně krásné kupé, navíc s propracovanou aerodynamikou. I přesto, že dle zástupců značky byl každý díl vymyšlen znovu na čistém papíře, díky typickým znakům je snadno rozeznatelné, a tak to má být. Šéf značky Andy Palmer se už před časem nechal slyšet, že chce stavět ta nejhezčí auta na světě, navíc s nejmodernější technikou. Za mě by to zatím šlo…

Aston_Martin_DB11 (19)

Nový základ

Zásadní informací je, že základem auta je nová platforma VH, jejíž strukturu tvoří hlavně kombinace lepených hliníkových výlisků a odlitků. K tomu si přidejte panely karoserie, které jsou z hliníku, plastu nebo kompozitu a vyjde vám, že na rozdíl od předchůdce (v podobě DB9) se podařilo snížit suchou hmotnost o 15 kg. Nezní to jako mnoho, ale každé kilo dobré, zejména když zákazníci vyžadovali komfortnější a prostornější interiér, který něco váží.

…I Nový motor

Pod přední kapotou je umístěn úplně nový vidlicový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly, jenž nahrazuje atmosférický šestilitr. Pochází z vlastního britského vývoje a z objemu 5,2 litru nabízí výkon 447 kW (tedy 608 koní) a 700 Nm točivého momentu. Nejvýkonnější vůz řady DB v historii zvládne i přes hmotnost 1770 kg zrychlení na 100 km/h za 3,9 s (o vteřinu lepší než DB9) a dosáhne na maximální rychlosti 322 km/h. To zní zajímavě, ale záleží i na tom, jak to bude pocitově.

Aston_Martin_DB11 (17)

Jízda? Potřebuju víc času…

První dojmy navozují dojem exkluzivity, který z kupé vychází, i když zatím jen výhružně stojí a šklebí se ohromnou mřížkou chladiče. Zapuštěné kliky jsou v pořádku, stejně jako dveře otevírané pod úhlem (nikdy si je neodřete o vysoký obrubník nebo zídku). Tmavý interiér vyniká hlavně plochami kvalitní kůže a případně kovu, což je vhodné a vkusné. Na rozdíl od DB9 je kabina prostornější v příčném i podélném směru (karoserie je širší, rozvor o 65 mm delší) a na zadních „nouzových“ sedadlech je dokonce systém pro uchycení autosedaček… Ten mě ale nezaujal tak jako ovládací prvky z Mercedesu. Ano, Aston s německou značkou spolupracuje již třetím rokem, ale přece neznamená, že by do své novinky měl implantovat dotekovou „myšku“ a displeje, které má kdejaký malý mercedes? Na druhou stranu, pro Aston je použití této technologie velkým krokem vpřed, a to hlavně v oblasti navigace a dalších ovladačů.

DB11 nabízí tři jízdní režimy, já většinu času strávil ve Sport Plus. Musím uznat, že Aston udělal hodně proto, aby zamaskoval projev dvojice turbodmychadel. Zvuk má svůj hrubý charakter a dvanáctiválec se tak rychle dostává z nízkých otáček, že se podařilo omezit i turboefekt. Zato nástup točivého momentu je citelný téměř neustále. Elektronika (ne)nápadně krotí rozdivočenou záď skoro pokaždé, když zarazím pedál plynu do podlahy. Dravost DB11 rozhodně nechybí! Velkým posunem vpřed je i převodovka – starý šestistupňový automat byl totiž nahrazen osmistupňovým ZF, umístěným mezi zadními koly (transaxle). Převodovce není co vytknout, řadí na povel, a buď o sobě dá vědět škubnutím, nebo hladce mění rychlostní stupně v režimu GT.

Aston_Martin_DB11 (44)

Stačí první část testovací trasy, aby bylo jasné, že DB11 je hlavně GT (ostatně navazuje na celou dlouhou řadu slavných vozů této třídy). Podvozek s lichoběžníky vpředu i vzadu byl laděný novým vedoucím inženýrem Mattem Beckerem. Sebevědomé jízdní vlastnosti jsem čekal, ale komfortní pérování? Skutečně, i přes režim Sport Plus DB11 bez problémů žehlí nerovnosti a nedává o nich znát o nic výrazněji, než je nutné. A to je fajn. DB11 je komfortní a mě ani nevadí, že je na silnici široká (1940 mm). Motor prý umí být i tichý a odpojovat válce, aby se ucpala ústa ekologickým teroristům, ale to jsem nevyzkoušel. Mě zajímal ostrý režim a sebevědomý způsob, jakým Aston posílá sílu na zadní kola. A to mu šlo skvěle!

závěrem

Aston Martin je zpět. Má nové auto, které rozhodně ví, jak zaujmout a má charakter. Aktuální je i informace, že značka se dokonce vrací i na český trh. Nově jí bude zastupovat firma AMJM-Cars.cz, která sice není oficiálním importérem, ale má certifikaci od rakouského zastoupení ve Vídni. Zatím není v plánu showroom, ale spíš zajištění důstojných servisních a prodejních služeb pro české zákazníky.

Celý článek najdete v magazínu Speed 07/17.

Aston Martin je tradiční značka a svůj velký plánovaný návrat si zaslouží. Samozřejmě má i mou podporu. Testovaný kousek ve verzi Launch Edition patřící vídeňskému dealerství o hodnotě přes 6,5 milionu Kč mě zaujal hlavně jízdně, osobně bych si zvolil zajímavější barevné kombinace karoserie a interiéru. Ale přesto, kvalita zpracování, funkčnost a celkový komfort se mezigeneračně výrazně posunuly. A motor? Hrubost atmosférických jednotek je možná doháněna trochu uměle, ale na druhou stranu dynamika přeplňovaného dvanáctiválce je návyková. Jen bychom spolu potřebovali strávit pár dní a je jen pár hodin…

Technická data

ASTON MARTIN DB11

MOTOR

Benzinový vodou chlazený dvanáctiválec uložený vpředu podélně, dvě turbodmychadla, nepřímé vstřikování paliva, dvojité variabilní časování vačkových hřídelí, třícestný katalyzátor.

Zdvihový objem: 5204 cm³
Kompresní poměr: 9,2:1
Nejvyšší výkon: 447 kW (608 k) při 6500/min
Nejvyšší točivý moment: 700 Nm při 1500 až 5000/min
Přenos síly

Automatická osmistupňová převodovka ZF s možností manuálního režimu umístěná vzadu (transaxle).

Poháněná náprava: zadní
Zpřevodování: I.: 4,714; II.: 3,143; III.: 2,106; IV.: 1,667; V.: 1,285; VI.: 1; VII.: 0,839; VIII.: 0,667; Z.: 3,317
Karoserie a podvozek

Kupé s vnitřním uspořádáním 2+2 postavené na nové platformě VH, tvořené hlavně hliníkovými odlidky a výlisky. Panely karoserie z hliníku, kompozitu a plastu.

Přední zavěšení: nezávislé, dvojité lichoběžníky, hliníkové, zkrutný stabilizátor
Zadní zavěšení: nezávislé, dvojité lichoběžníky, zkrutný stabilizátor
Brzdy: větrané kotouče, průměr 400 mm/360 mm
Pneumatiky: 255/40 ZR 20, 295/35 ZR 20
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4739 x 1940 x 1279 mm
Rozvor: 2805 mm
Suchá hmotnost: 1770 kg
Objem zavazadlového prostoru: 270 dm³
Objem palivové nádrže: 78 litrů
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 322 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,9 s
Průměrná spotřeba paliva: 18,1 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.