AMG Mercedes 300 SEL Rudá svině Rote Sau
Scéna, Události / 6. března 2016

Text: Jan Blažek, Foto: AMG

Jak Rudá svině proslavila AMG…

Značka AMG sídlící v německém Affalterbachu byla založena v roce 1967 a vůz, díky kterému se stala světoznámou a který stál na jejím počátku, bylo skutečné monstrum – závodní vůz Mercedes 300 SEL 6.8 AMG s výkonem 428 koní. Jeho parametry byly natolik brutální, že si rychle vysloužil přezdívku Rudá svině (Rote Sau).

Ohnivě rudý lak, impozantní pneumatiky, vysoká hmotnost přes 1600 kg a výkonný osmiválcový motor pod kapotou – to je Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG, který se vepsal do historie svým úspěšným entré ve vytrvalostním závodě 24 h Spa-Francorchamps v roce 1971. Jezdci Hans Heyer a Clemens Schickentanz se s touto bestií, s níž by chtěl absolvovat kolečko na závodním okruhu každý fanda historického motorsportu, nastoupili do vyhlášeného belgického vytrvalostního závodu proti zavedené konkurenci vozů Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Ford a Opel. Rudá svině se ale tehdy předvedla v celé své kráse a stalo se něco neočekávaného – hned při svém prvním startu totiž proťal vůz Mercedes 300 SEL 6.8 AMG cílovou čáru jako druhý a připsal si vítězství ve své třídě. Společnost AMG se stala víceméně přes noc světoznámou a značka AMG vstoupila na závodní dráhy a do kolotoče motorsportu.

Rudá svině, která zrychlí na stovku za 4 sekundy,  se v roce 2012 a 2014 objevila i v Praze.

Nejrychlejší stuttgartskou limuzínu bralo AMG jako základ

Jako technický základ pro rychlý závodní vůz AMG posloužil Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, který byl ve své době nejrychlejším německým sériově vyráběným vozem. Stuttgartská luxusní limuzína byla se svým motorem V8, který ze zdvihového objemu 6,3 litru mobilizoval nejvyšší výkon 184 kW/250 k a maximální točivý moment 500 N.m, skutečným postrachem sportovních vozů. Společnost AMG zvýšila výkon velkého osmiválce v závodním provedení četnými opatřeními, jako například zvýšením zdvihového objemu na 6,8 litru, „ostřejšími“ vačkami, většími sacími ventily, upravenými ventilovými vahadly a písty, na vynikajících 315 kW/428 k; točivý moment vzrostl na 608 N.m. Na závodní dráze tak bylo možné dosáhnout nejvyšší rychlosti 265 km/h, sériově vyráběný sedan „uměl“ 221 km/h. Další úspěchy zůstaly neobyčejnému závodnímu vozu upřeny. Důvod spočíval ve změně předpisů, která od roku 1972 zavedla v mistrovství Evropy cestovních vozů limit pro maximální zdvihový objem 5,0 litru, což bylo pro velkoobjemový motor AMG V8 s atmosférickým plněním příliš málo. Škoda, v Le Mans jí tehdy naměřili dokonce 285 km/h, takže potenciál tohle auto určitě mělo…

 

 

Mám hodně rád podobné kreace, které vznikly díky ryzímu nadšení pro věc – historický motorsport má svoje neopakovatelné kouzlo. Navzdory řadě skeptiků šlo AMG bez pochyb vlastní cestou a ve své podstatě znovu definovalo možnosti závodních vozů tehdejší doby. Rudá svině je auto, u kterého mi naskakuje husí kůže jen, když se na něj podívám. Svezení v něm asi zůstane navěky jen mým snem…ale v Praze jsem ho tehdy alespoň slyšel nastartované.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.