auta, Kupuji klasiku, V pohybu / 21. října 2019

Text? František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

Alfa Romeo 1900C Supergioiello Ghia je superklenotem

Raritní Alfu Romeo s karoserií Ghia si můžete buď zamilovat, nebo vám klidně může připadat podivná. Každopádně je ale vzácným uměleckým dílem, pohybující se sochou. S kompletní historií, závodními úspěchy a odpovídající péčí. A je v ČR!

6I6A9419

Trh s klasickými automobily se vyvíjí. Zdaleka neplatí, že koupíte staré auto a automaticky vám u něj poroste hodnota. Podle některých indexů trh v průběhu posledního roku celkově i trochu poklesl. Tento pokles se ale týká běžných, masových modelů. A pak je tu segment s raritními a výjimečnými modely, který stále pokračuje v růstu a překonává nová historická maxima. A nevypadá to, že by se v dohledné době změnilo.

Když už chcete investovat do raritního automobilu světoznámé značky, určitě si budete dávat dobrý pozor, co nakonec koupíte. Prostě se nelze nechat unést prvním dojmem, a to ani v segmentu těch nejvzácnějších kousků. Je třeba být vybíravý, důsledně hledat příležitosti a nenechat se zlákat hned první zajímavou nabídkou. Pokud takový zdlouhavý a nervy drásající proces zvládnete, může se podařit velká věc. A to se v tomto případě stalo.

Díky této strategie se k nám do České republiky dostal tento velmi krásný vůz – Alfa Romeo 1900C Supergioiello s karoserií Ghia. Byla objevena nejprve při veletrhu Auto e moto d´Epoca v Padově v roce 2016, ale kvůli vyšší ceně na její koupi tehdy nedošlo. V hledáčku ale zůstala… O půl roku později se opět ukázala při Retro Classics ve Stuttgartu. Tato výstava je známá tím, že většina nabízených automobilů je předražených, ale to naštěstí nebyl případ raritního kupé. Právě zde došlo k důkladnému průzkumu automobilu a jeho historie a bylo zahájeno cenové vyjednávání. Po téměř měsíci byla dohoda uskutečněna a nový přírůstek v portfolia zamířil do ČR. Alfa dorazila naší země těsně před výstavou Chateau Loučeň Concours d´Elegance (2017), kde potěšila odbornou i laickou veřejnost a získala druhé místo v kategorii poválečných vozů. Samozřejmě to nebyla její první cena – například při Essen Motor Show 2016 soutěž elegance rovnou vyhrála.

6I6A9375 6I6A9431 6I6A9437

Představený vůz je skutečně jedinečný – ať už tvarem karoserie, nebo prostě pouhým faktem, že jich v letech 1953/1954 v této úpravě Ghia vyrobila pouze 18 kusů a dnes se ví o existenci pouhých tří. Co je Alfa 1900C vlastně zač?

Výchozí model, tedy Alfa Romeo 1900, byl prvním novým poválečným modelem milánské automobilky, který naznačil její směřování v dalších dekádách. Byl menší a kompaktnější než předválečná Alfa 6C 2500 a v roce 1950 byl představen nejdříve ve formě sedanu. O rok později bylo portfolio rozšířeno o kupé 1900C Sprint, které stálo na kratším rozvoru (C jako corto, tedy kratší) 2630 mm.

Motor

Co se týče techniky, kupé pohání řadový čtyřválec s hliníkovou hlavou, dvěma vačkovými hřídeli a rozvodem řetězy o objemu 1884 cm³ a výkonu 100 koní. Míchání směsi zajišťují karburátory Weber. Točivý moment je na zadní kola přenášen čtyřstupňovou manuální převodovkou s řazením na sloupku volantu. Vpředu najdeme nezávislé zavěšení se dvěma trojúhelníkovými rameny, vzadu tuhou nápravu. Ve všech čtyřech rozích jsou vinuté pružiny, hydraulické tlumiče a bubnové brzdy.

Karoserie

Téměř hned poté, co bylo corto představeno, začaly italské karosárny zvučných jmen přetvářet své představy o moderním kupé 50. let v realitu. Nejvíc modelů vytvořil Touring (cca 800 kusů), ale šasi s vynikající technikou zlákalo i mnohé další – kupé i kabriolety stavěl Pinin Farina, Zagato, Boneshi, Boano, Colli, Bertone či Vignale. A samozřejmě i Ghia.

6I6A9411 6I6A9392 6I6A9371 6I6A9454 6I6A9456 6I6A9463

životní příběh

Představené kupé 1900C s šasi číslo 01549 bylo vyrobeno v roce 1953 a jako nové předáno jistému Gumersindovi Garcia Fernadezovi ze Španělska. Tento nadšenec a rovnou v prvním roce absolvoval řadu závodů, včetně tehdy prvního ročníku Rally de los Pirineos. Nejlepšího umístění v sezoně dosáhl vítězstvím ve své třídě v soutěži Subida a la Dehsa de la Villa v listopadu. V sezoně 1955 se Fernandez rozhodl vyrazit na drsné XXV. Rallye Monte-Carlo, které se konalo od 17. do 20. ledna. Věří se, že závod s Alfou dokončil, ale příliš se mu nedařilo – skončil na 211. pozici. V kontextu dnešní doby to vůbec nevadí – důležité je, že se vůz závodu vůbec účastnil, tento samotný fakt mu přidává na hodnotě a raritnosti.

Poté zlatý klenot změnil majitele a koupil ho Salvador Ros, prezident Club 600 Barcelona. Alfa si neodpočinula a opět závodila – v sezonách 1958 až 1961 byla intenzivně používána, než došlo k poškození vozu při nehodě. Zajímavostí je, že poničená čelní sekce byla tehdy nahrazena běžnější přídí od karosárny Touring. Důvodem byl fakt, že originální přední část vozu od Ghie byla velmi složitá.

V roce 1990 vůz koupil Pablo Gemino, historik a autor mnoha knih týkajících se klasických automobilů. I v případě své Alfy Romeo důkladně prozkoumal historii a potvrdil závodní historii vozu. Po nějaké čase vůz opět změnil majitele, nově ho získal do sbírky další významný sběratel z Portugalska. To jemu se podařilo objevit fotografie původního tvaru vozu a zajistil kompletní renovaci vozidla firmou Cognolato v Itálii a poté jeho prodej dalšímu evropskému sběrateli.

A nyní historie pokračuje: vůz je v současné době plně funkční a fanoušci si ho budou moct prohlédnout na některé z důležitých výstav. Ačkoliv se v tomto případě jedná spíše o sochu na kolech, která už si během pestrého života užila dost závodění, určitě by si zasloužila nějakou pěknou jízdu. S kupé 1900C jsem již měl tu čest, protože v ČR se nacházejí i další kousky, ačkoliv samozřejmě ne s karoserií Ghia. Několik desítek kilometrů, na které nikdy nezapomenu, jsem strávil s modelem Touring. Tehdy mě potěšil nejen charakterní dvouvačkový motor s výraznou silou ve středních otáčkách, ale i vyvážené jízdní vlastnosti, umožňující zejména pocitově svižnou jízdu. Alfa 1900C vyžaduje sílu v řízení i cit a důraz v řazení, ale to jsou atributy, které ke klasickému sportovnímu vozu z 50. let patří.

Celý článek najdete v Octane č. 3.

 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.