auta, V pohybu / 29. června 2018

Text: František Vahala, Foto: Aleister Desp

Abarth 124 Spider: odpověď je turbo

Další zatáčka přede mnou, brzdím a přitom podřazuji s efektním meziplynem. Kovové zaburácení za hlavou. Na apexu drtím pedál plynu k podlaze, Abarth chrčí, mechanicky řve a žene se vpřed. Lehkou přetáčivost krotím, elektronika je samozřejmě vypnutá. Škrtám o omezovač, odřazení je dílem okamžiku, jinak neustále pracuji oběma rukama na volantu. Vítr kvílí, společně mizíme v dáli vstříc další zatáčce. Štěstí!

 

Italové vzali japonský základ v podobě podvozku Mazdy MX-5, vytvořili elegantní dlouhou karoserii a pod kapotu dali svůj čtyřválec 1.4 Turbo. Vzniklá krásná adaptace sportovního roadsteru pro 21. století s pokročilým podvozkem. Mimochodem, dnes se bavíme o jednom z velmi podceňovaných automobilů, stojících mimo zájem veřejnosti. To je bohužel tak, protože do dealerství Fiat si nepůjdete pro roadster na víkendové řádění, ale pro Pandu. Tohle je potřeba změnit… Mrkněte se, třeba vás zaujme…

A přitom má italská značka na co navazovat! Původní Fiat 124 Sport Spider s půvabnou karoserií od Toma Tjaardy (pro studio Pininfarina) debutoval už v roce 1966 při turínském autosalonu. Vyráběl se pod několika názvy (Spider 2000 na přelomu 70. a 80. let, Pininfarina Spider Azzura do konce produkce v polovině 80. let), měl styl i charizma a zadní kola poháněla celá řada motorů od 1,4 litru až po dvoulitrové turbo.

Moc si přeju, aby právě novodobá reinkarnace modelu, při jejímž vývoji se Fiat chytře spojil s Mazdou, byla úspěšná. Fiat 124 Spider má všechno, co má hezký, funkční roadster mít – nezávislé zavěšení všech kol (vpředu lichoběžníky, vzadu víceprvek), plátěnou střechu s nejlepším možným systémem otevírání (prostě jí zahodíte dozadu), slušnou cenovku (709 900 Kč za normální verzi, 769 900 Kč za lépe vybavené Lusso) a charakterní motor 1.4 Turbo. U nás bohužel s výkonem pouze 140 koní (alespoň točivý moment 240 Nm je fajn), což vidím jako lehkou slabinu, zejména když víme, že z motoru se dá vydolovat mnohem víc… A právě od toho je tu Abarth, dvorní úpravce Fiatů, aby novinku patřičně okořenil, a to ve všech ohledech. Poprvé to s původní 124 udělal už v roce 1972, a teď se vrací k novince. Nemohu se dočkat…

Abarth 124 Spider_14

Je to dost sexy?

Podařilo se mu to? Za mě rozhodně – testovaný exemplář vypadá sexy zejména díky kombinaci bílého laku, černého plastu na masce chladiče, výrazných světlometů, tmavých kol a konečně i rudých zrcátek. Na českých silnicích je za exota, protože nikdo moc neví, co vlastně jede kolem. Matou i znaky se štírem, tradičně rozmístěné všude možně. A to je dobře, alespoň si máte o čem povídat. Málokdy mě během testovacího víkendu tolikrát někdo zastaví a zajímá se o vůz. Tak jsem pomáhal společnosti Imofa Praha a trpělivě vysvětloval, protože mi přijde smutné, že se v naší zemi prodalo zatím pouze pár kousků…

Co technika?

Jdeme dál. Abarth rozhodně není jen o nějakých cingrlátkách či efektních, leč zbytečných doplňcích. Hlavní jsou funkční doplňky. Pohon zajišťuje stále stejný čtyřválec 1.4 MultiAir Turbo se čtyřmi ventily na válec a pěkně viditelným výfukovým turbem Garrett (větší než u Fiatu), ovšem v Abarthu má konečně výkon – 170 koní při 5500/min (točí do 6600/min) a 250 Nm točivého momentu. Je spojen s přesným šestistupňovým manuálem (za příplatek 50 000 Kč je v nabídce automat, ale ani o něm neuvažujte) a zadní kola pohání přes Abarth D. M. S., což je samosvor typu Torsen. Důstojný bordel zajišťuje výfukový systém Record Monza. Nemusíte ani zapínat režim Sport (který mění pouze odezvu pedálu a malinko řízení), abyste ráno vzbudili sousedy. Tak je to správně, protože sportovní vůz má být slyšet. Když o tom tak přemýšlím, vlastně není moc trapnějších věcí než „sporťák“ bez zvuku… Správně je i ESP, protože k jeho deaktivaci stačí krátce stisknout tlačítko vlevo pod volantem. Jo, málem jsem zapomněl: Abarth nemá start/stop systém! Palec hore!

A to není všechno, jízdní vlastnosti výrazně vylepšuje tuhý podvozek skládající se z tlumičů Abarth a pružin Bilstein a pod 17palcovými koly Corsa pracují brzdy Brembo. Interiér zdobí povrchy z alcantary, na volantu je červený proužek a za ním rudý otáčkoměr uprostřed. Za mě v pořádku. 

Samozřejmě střecha dolu – je přece léto

Během týdne jsme společně strávili 1200 km, z toho tak maximálně 12 s nataženou střechou. Snažím se ctít pravidlo, že s kabriolety a spidery prostě jezdím bez střechy, jinak je to trapné. Dostatek kilometrů pomohl odhalit všechno, co potřebujete vědět.

Tak za prvé, Abarth je proti výchozímu 124 Spider výrazně tužší na podvozku. Ale upozorňuji, že to není otravné, ani jednou (!) jsem nikde nešel na dorazy, naopak, podvozek zvládal české okresky (České středohoří, Karlovarsko, Krušné hory) na výbornou! S neustálou jistotou, dostatkem trakce (někdy jí bylo až moc) a radostnou chutí skládat se do každé další zatáčky. Skutečně velmi dobře naladěné auto!

Brzdy brembo

S tím souvisí brzdy Brembo – zatímco soustavu na MX-5 RF jsem utahal během 20 minut, čtyřpísková Bremba vpředu a posílená soustava vzadu se staraly a distribuci dostatečného a velmi příjemně progresivního účinku brzd. Upozorňuji, že Abarth jsem rozhodně nešetřil, naopak dostával, co se do něj vešlo. A stejně, brzdy mi ani jednou nezměkly, nezeslábly. Tak to má být.

Motor a jeho radosti

Upřímně přiznávám, že po týdnu s Abarthem mi přeplňování u podobného auta vůbec nevadí, právě naopak – motor je hezky čitelný, od zhruba 3000/min už hezky táhne a dává dostatečný točivý moment 250 Nm, který atmosférickým protějškům chybí. Znamená to nejen lepší dynamiku (0-100 km/h za 6,8 s), ale i větší sklony ke hravé přetáčivosti. Příval síly, kterou považuji vzhledem ke hmotnosti 1060 kg za zcela dostačující, pomalu vadne až před omezovačem.

S Abarthem se dá hrát – otáčet se přes ručku, pálit zadní gumy, klouzat se na kruháčích, dělat efektní smyky na výjezdech z prudších zatáček. Prostě umí způsobovat emoce, které ve jsem doufal. A vše dokresluje výfuk, který prská zcela nepředvídatelně, dle své italské povahy a nálady.

Brzy zjišťuji, že v oblíbených pasážích umím být rychlejší, než s výkonnějším, ale zároveň těžším autem. Vyváženost Abarthu mi umožňuje velmi drsné zacházení, ale celá technika pracuje dle mých představ. Rychlé řízení vyžaduje chvilku zvyku, při ostrých změnách směru by to chtělo trochu odporu, ale jinak je to fajn. Karoserie se celkem kroutí, zejména pokud přijdou na řadu naše „technické“ okresky plné různých zlomů či vln, vyztužil bych jí zespodu do X. Pomáhá to mazdám, pomůže to i tady…

Pak je tady spotřeba. Pokud turbo ždímete, týdenní průměr (1200 km, Ø 55 km/h) dáte za 12,3 l/100 km. Normální jízdou se pohodlně pohybovat za 7,5 l/100 km. Hodnoty jsou dle mého adekvátní a odpovídají stylu našich společných hrátek.

Během řádění na okreskách bych možná ocenil sedadla s výraznějším bočním vedením, měkčí materiály v místech, kde si v těsném interiéru opírám kolena, horizontálně nastavitelný volant (trochu blíž ke mně prosím) nebo třeba dotekovou obrazovku infosystému (ačkoliv audio je zde zbytečná věc), ale jinak nemám vůbec chuť si na cokoliv stěžovat. Auto jako takové funguje velmi příjemně, je sladěné a má styl.

Co za tu srandu?

Zatímco základní Fiat stojí 709 900 Kč, za Abarth se platí. Za výkon, lepší techniku i styl si připlatíte přesně 290 100 Kč, protože Abarth 124 Spider začíná na milionu Kč. Pokud si vymyslíte nějaké příplatky (lepší světla, alcantaru, couvací kameru atd), můžete se dostat až na 1,2 milionu Kč, ale stačí vybírat smysluplně a za 1,1 milionu Kč má krásně naspecifikované auto.

Abarth 124 Spider je nejen opomíjeným vozem, ale zároveň technicky funkčním a velmi příjemně naladěným strojem. Vím, že 1,1 milionu Kč není málo. Vím také, že výchozí mazdy a potažmo další zajímavá auta včetně Toyoty AE86/Subaru BRZ jsou výrazně levnější a v případě druhých zmíněných i výkonnější. A také je mi jasné, že většina dnešních pseudořidičů za ty peníze raději koupí nudného Golfa GTI nebo další nezajímavý hot-hatch, složí ho na zem a dá něj nějaké 21tky, aby to celé přestalo fungovat už úplně. Jenže taky vím, jaké emoce a radost ve mně jízda v Abarthu způsobovala. Nedají se přenášet, ale jsou ve mně navždy. Abarth 124 Spider není pro floutky s rovným kšiltem. Je pro ty, kteří vědí, ctí odkaz Carlo Abartha a celou italskou závodní historii. Abarth má styl, charakter a je mnohem elegantnější než Mazda. Jsem zvědav, koho v něm kde potkám, protože až já budu hledat víkendový roadster, mám svého favorita. Jednoho italského majitele už znám a mohu prozradit, že vkus má skutečně vytříbený. Bravo, Italia!

Technická data

Motor:

Zážehový řadový vodou chlazený čtyřválec 1.4 Multiair Turbo, čtyři ventily na válec, turbodmychadlo Garrett.

Objem: 1368 cm³
Vrtání x zdvih: 72 x 84 mm
Kompresní poměr: 9,8:1
Nejvyšší výkon: 125 kW (170 k) při 5500/min
Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 2500/min
Přenos síly

Šestistupňová manuální převodovka uložená podélně za motorem, na přání šestistupňový aut s možností manuálního řazení.

Spojka: jednokotoučová, suchá
Zpřevodování: I.: 4,363; II.: 2,348; III.: 1,647; IV.: 1,262; V.: 1; VI.: 0,844
Poháněná náprava: zadní
Diferenciál samosvorný diferenciál Abarth D. M. S.
Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová dvoudveřová a dvoumístná karoserie typu roadster, plátěná skládací střecha.

Přední zavěšení: nezávislé, lichoběžníkové s dvěma příčnými rameny a stabilizátorem
Zadní zavěšení: nezávislé, pětiprvková náprava Multilink se stabilizátorem
Tlumiče a pružiny: sportovní tlumiče Abarth, pružiny Bilstein
Brzdy: Vpředu: systém Brembo s pevnými hliníkovými třmeny a ventilovanými kotouči Ø 280 x 22 mm Vzadu: plovoucí třmeny a kotouče Ø 280 x 9,5 mm
Řízení: hřebenové s posilovačem
Kola a pneumatiky: 17" litá kola Corsa s pneumatikami 205/45 R17 W84
Rozměry a hmotnosti:
D x š x v: 4054 x 1740 x 1233 mm
Rozvor: 2310 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1496/1503 mm
Pohotovostní hmotnost: 1060 kg
Objem zavazadlového prostoru: 140 dm³
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 232 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,8 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 6,4 l/100 km
Reálná spotřeba paliva (normální jízda): 9 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.