Text: František Vahala, Foto: Aleister Desp
Italové vzali japonský základ v podobě podvozku Mazdy MX-5, vytvořili elegantní dlouhou karoserii a pod kapotu dali svůj čtyřválec 1.4 Turbo. Vzniklá krásná adaptace sportovního roadsteru pro 21. století s pokročilým podvozkem. Mimochodem, dnes se bavíme o jednom z velmi podceňovaných automobilů, stojících mimo zájem veřejnosti. To je bohužel tak, protože do dealerství Fiat si nepůjdete pro roadster na víkendové řádění, ale pro Pandu. Tohle je potřeba změnit… Mrkněte se, třeba vás zaujme…
A přitom má italská značka na co navazovat! Původní Fiat 124 Sport Spider s půvabnou karoserií od Toma Tjaardy (pro studio Pininfarina) debutoval už v roce 1966 při turínském autosalonu. Vyráběl se pod několika názvy (Spider 2000 na přelomu 70. a 80. let, Pininfarina Spider Azzura do konce produkce v polovině 80. let), měl styl i charizma a zadní kola poháněla celá řada motorů od 1,4 litru až po dvoulitrové turbo.
Moc si přeju, aby právě novodobá reinkarnace modelu, při jejímž vývoji se Fiat chytře spojil s Mazdou, byla úspěšná. Fiat 124 Spider má všechno, co má hezký, funkční roadster mít – nezávislé zavěšení všech kol (vpředu lichoběžníky, vzadu víceprvek), plátěnou střechu s nejlepším možným systémem otevírání (prostě jí zahodíte dozadu), slušnou cenovku (709 900 Kč za normální verzi, 769 900 Kč za lépe vybavené Lusso) a charakterní motor 1.4 Turbo. U nás bohužel s výkonem pouze 140 koní (alespoň točivý moment 240 Nm je fajn), což vidím jako lehkou slabinu, zejména když víme, že z motoru se dá vydolovat mnohem víc… A právě od toho je tu Abarth, dvorní úpravce Fiatů, aby novinku patřičně okořenil, a to ve všech ohledech. Poprvé to s původní 124 udělal už v roce 1972, a teď se vrací k novince. Nemohu se dočkat…
Podařilo se mu to? Za mě rozhodně – testovaný exemplář vypadá sexy zejména díky kombinaci bílého laku, černého plastu na masce chladiče, výrazných světlometů, tmavých kol a konečně i rudých zrcátek. Na českých silnicích je za exota, protože nikdo moc neví, co vlastně jede kolem. Matou i znaky se štírem, tradičně rozmístěné všude možně. A to je dobře, alespoň si máte o čem povídat. Málokdy mě během testovacího víkendu tolikrát někdo zastaví a zajímá se o vůz. Tak jsem pomáhal společnosti Imofa Praha a trpělivě vysvětloval, protože mi přijde smutné, že se v naší zemi prodalo zatím pouze pár kousků…
Jdeme dál. Abarth rozhodně není jen o nějakých cingrlátkách či efektních, leč zbytečných doplňcích. Hlavní jsou funkční doplňky. Pohon zajišťuje stále stejný čtyřválec 1.4 MultiAir Turbo se čtyřmi ventily na válec a pěkně viditelným výfukovým turbem Garrett (větší než u Fiatu), ovšem v Abarthu má konečně výkon – 170 koní při 5500/min (točí do 6600/min) a 250 Nm točivého momentu. Je spojen s přesným šestistupňovým manuálem (za příplatek 50 000 Kč je v nabídce automat, ale ani o něm neuvažujte) a zadní kola pohání přes Abarth D. M. S., což je samosvor typu Torsen. Důstojný bordel zajišťuje výfukový systém Record Monza. Nemusíte ani zapínat režim Sport (který mění pouze odezvu pedálu a malinko řízení), abyste ráno vzbudili sousedy. Tak je to správně, protože sportovní vůz má být slyšet. Když o tom tak přemýšlím, vlastně není moc trapnějších věcí než „sporťák“ bez zvuku… Správně je i ESP, protože k jeho deaktivaci stačí krátce stisknout tlačítko vlevo pod volantem. Jo, málem jsem zapomněl: Abarth nemá start/stop systém! Palec hore!
A to není všechno, jízdní vlastnosti výrazně vylepšuje tuhý podvozek skládající se z tlumičů Abarth a pružin Bilstein a pod 17palcovými koly Corsa pracují brzdy Brembo. Interiér zdobí povrchy z alcantary, na volantu je červený proužek a za ním rudý otáčkoměr uprostřed. Za mě v pořádku.
Během týdne jsme společně strávili 1200 km, z toho tak maximálně 12 s nataženou střechou. Snažím se ctít pravidlo, že s kabriolety a spidery prostě jezdím bez střechy, jinak je to trapné. Dostatek kilometrů pomohl odhalit všechno, co potřebujete vědět.
Tak za prvé, Abarth je proti výchozímu 124 Spider výrazně tužší na podvozku. Ale upozorňuji, že to není otravné, ani jednou (!) jsem nikde nešel na dorazy, naopak, podvozek zvládal české okresky (České středohoří, Karlovarsko, Krušné hory) na výbornou! S neustálou jistotou, dostatkem trakce (někdy jí bylo až moc) a radostnou chutí skládat se do každé další zatáčky. Skutečně velmi dobře naladěné auto!
S tím souvisí brzdy Brembo – zatímco soustavu na MX-5 RF jsem utahal během 20 minut, čtyřpísková Bremba vpředu a posílená soustava vzadu se staraly a distribuci dostatečného a velmi příjemně progresivního účinku brzd. Upozorňuji, že Abarth jsem rozhodně nešetřil, naopak dostával, co se do něj vešlo. A stejně, brzdy mi ani jednou nezměkly, nezeslábly. Tak to má být.
Upřímně přiznávám, že po týdnu s Abarthem mi přeplňování u podobného auta vůbec nevadí, právě naopak – motor je hezky čitelný, od zhruba 3000/min už hezky táhne a dává dostatečný točivý moment 250 Nm, který atmosférickým protějškům chybí. Znamená to nejen lepší dynamiku (0-100 km/h za 6,8 s), ale i větší sklony ke hravé přetáčivosti. Příval síly, kterou považuji vzhledem ke hmotnosti 1060 kg za zcela dostačující, pomalu vadne až před omezovačem.
S Abarthem se dá hrát – otáčet se přes ručku, pálit zadní gumy, klouzat se na kruháčích, dělat efektní smyky na výjezdech z prudších zatáček. Prostě umí způsobovat emoce, které ve jsem doufal. A vše dokresluje výfuk, který prská zcela nepředvídatelně, dle své italské povahy a nálady.
Brzy zjišťuji, že v oblíbených pasážích umím být rychlejší, než s výkonnějším, ale zároveň těžším autem. Vyváženost Abarthu mi umožňuje velmi drsné zacházení, ale celá technika pracuje dle mých představ. Rychlé řízení vyžaduje chvilku zvyku, při ostrých změnách směru by to chtělo trochu odporu, ale jinak je to fajn. Karoserie se celkem kroutí, zejména pokud přijdou na řadu naše „technické“ okresky plné různých zlomů či vln, vyztužil bych jí zespodu do X. Pomáhá to mazdám, pomůže to i tady…
Pak je tady spotřeba. Pokud turbo ždímete, týdenní průměr (1200 km, Ø 55 km/h) dáte za 12,3 l/100 km. Normální jízdou se pohodlně pohybovat za 7,5 l/100 km. Hodnoty jsou dle mého adekvátní a odpovídají stylu našich společných hrátek.
Během řádění na okreskách bych možná ocenil sedadla s výraznějším bočním vedením, měkčí materiály v místech, kde si v těsném interiéru opírám kolena, horizontálně nastavitelný volant (trochu blíž ke mně prosím) nebo třeba dotekovou obrazovku infosystému (ačkoliv audio je zde zbytečná věc), ale jinak nemám vůbec chuť si na cokoliv stěžovat. Auto jako takové funguje velmi příjemně, je sladěné a má styl.
Zatímco základní Fiat stojí 709 900 Kč, za Abarth se platí. Za výkon, lepší techniku i styl si připlatíte přesně 290 100 Kč, protože Abarth 124 Spider začíná na milionu Kč. Pokud si vymyslíte nějaké příplatky (lepší světla, alcantaru, couvací kameru atd), můžete se dostat až na 1,2 milionu Kč, ale stačí vybírat smysluplně a za 1,1 milionu Kč má krásně naspecifikované auto.
Zážehový řadový vodou chlazený čtyřválec 1.4 Multiair Turbo, čtyři ventily na válec, turbodmychadlo Garrett.
Objem: | 1368 cm³ |
---|---|
Vrtání x zdvih: | 72 x 84 mm |
Kompresní poměr: | 9,8:1 |
Nejvyšší výkon: | 125 kW (170 k) při 5500/min |
Nejvyšší točivý moment: | 250 Nm při 2500/min |
Šestistupňová manuální převodovka uložená podélně za motorem, na přání šestistupňový aut s možností manuálního řazení.
Spojka: | jednokotoučová, suchá |
---|---|
Zpřevodování: | I.: 4,363; II.: 2,348; III.: 1,647; IV.: 1,262; V.: 1; VI.: 0,844 |
Poháněná náprava: | zadní |
Diferenciál | samosvorný diferenciál Abarth D. M. S. |
Samonosná ocelová dvoudveřová a dvoumístná karoserie typu roadster, plátěná skládací střecha.
Přední zavěšení: | nezávislé, lichoběžníkové s dvěma příčnými rameny a stabilizátorem |
---|---|
Zadní zavěšení: | nezávislé, pětiprvková náprava Multilink se stabilizátorem |
Tlumiče a pružiny: | sportovní tlumiče Abarth, pružiny Bilstein |
Brzdy: | Vpředu: systém Brembo s pevnými hliníkovými třmeny a ventilovanými kotouči Ø 280 x 22 mm Vzadu: plovoucí třmeny a kotouče Ø 280 x 9,5 mm |
Řízení: | hřebenové s posilovačem |
Kola a pneumatiky: | 17" litá kola Corsa s pneumatikami 205/45 R17 W84 |
D x š x v: | 4054 x 1740 x 1233 mm |
---|---|
Rozvor: | 2310 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu: | 1496/1503 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1060 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 140 dm³ |
Maximální rychlost: | 232 km/h |
---|---|
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 6,8 s |
Kombinovaná spotřeba paliva: | 6,4 l/100 km |
Reálná spotřeba paliva (normální jízda): | 9 l/100 km |