porsche 911 st
Scéna, Události / 22. dubna 2016

Text: František Vahala, Foto: Porsche Classic

1972 Porsche 911 2.5 S/T a jeho znovuzrození

Jak někdo může nechat významný kus závodní kus historie roky rezavět? Navíc když se jedná o auto, které zvítězilo ve své třídě v Le Mans? Tohle Porsche uteklo hrobníkovi z lopaty a díky skvělé práci lidé z Porsche Classic opět září.

Vzniklo jich pouze 24 kusů, aby v Le Mans a dalších vytrvalostních závodech konkurovaly Ferrari 246 GT Dino, protože ostatní Porsche závodili ve třídě třílitrů. Speciální verze 2.5 S/T. Tento konkrétní kus objednal na podzim roku 1971 americký závodník Michael Keyser a zažil s ním řadu závodů. V roce 1972 zvítězilo ve své třídě v Le Mans, jezdilo šestihodinovku Daytona, dvanáctihodinovku Sebring a další slavné podniky. Co se s tím stalo poté, je záhadou. Ovšem jasné je, že osud k němu rozhodně nebyl milosrdný.

Před několika lety ho naštěstí objevil jistý sběratel a přivezl ho do Porsche Classic ke kompletní renovaci. Vzhledem k tomu, že chyběly části karoserie, další kusy byly prolezlé či špatně opravené po nehodě, střecha pomačkaná a řada věcí byla zničena, na experty ve Stuttgartu čekala opravdu náročná práce.

Závoďák chvíli někoho bavil a pak zůstal roky odložený. Zapomnělo se na něj, ale před dvěma lety se objevil zachránce. A díky jeho nemalé investici můžeme slavit happy end.

Ta byla letos konečně dokončena a Porsche svůj výtvor hrdě prezentovalo při výstavě Techno Classica v Essenu. Auto je nyní perfektně připravené na další životní jízdy. Podle několika původních fotografií ze závodů Porsche zvolilo originální žlutý lak (kód 117) a dalo si dokonce práci s vytvořením livrejí dle původního vzoru, a to včetně čísla 41 na bocích a černých pruhů na kapotě.

Porsche nám bohužel zatím neposkytlo oficiální fotografie zrenovovaného motoru 2,5 litru, který podle některých zdrojů dosahoval v závodní verzi výkonu až 199 kW, tedy až 270 koní. Nevíme ani, jak vypadá interiér – tedy kromě věcí, které jsou patrné. Závoďák má pouze jednu sedačku, integrovaný rám a pak už jen ty základní věci, tedy tři pedály, řadicí páku trčící z podlahy a sportovní volant.

O dalším osudu „41“ zatím nejsou žádné zprávy a my jen doufáme, že ji v blízké budoucnosti potkáme někde na závodní trati.

Týmu Porsche Classic patří za tuto renovaci velké uznání. Víme, že profesionální renovační dílna dokáže hodně, ale tato dvouletá renovace ukazuje, že tam pracují skuteční mistři. Co se týče auta, je překrásné a moc by mě zajímalo, jak jezdí. Doufám, že nový majitel ho nezavře do garáže, ale prohřeje na okruhu a předvede nám ho také v akci, pro kterou bylo postaveno. Musí to být paráda!


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.