GroupB
Scéna, Události / 8. února 2021

Text: František Vahala, Foto: Artcurial Motorcars, Peter Singhof, Kevin van Campenhout

Parisienne 2021: první aukce s vůní závodů

Artcurial se spojil s tradičním partnerem v podobě Rétromobile a uskutečnil první pořádnou letošní aukci. Pod názvem Parisienne 2021 se v hlavním městě Francie dražila úchvatná sportovní a závodní auta. Highlightem byla vítězná Matra z Le Mans.

 

british Matra MS 670 4058_10690497_14 GroupB

V této době je každá událost svátkem. Zatímco klasické Rétromobile bylo letos zrušeno, zájemci a nadšenci se mohli ke klasickým vozům přiblížit alespoň díky velkolepé aukci. Oči všech nadšenců, obchodníků a sběratelů se v pátek 5. února upínaly do hotelu Dassault v Paříži, kde se dražila prestižní sestava automobilů, výrazně zaměřená na motorsport.

Rekord pro Matru

Po napjatém a dokonce i prodlouženém souboji mezi zájemci přímo v místnosti, ale i na telefonu, byla hned na začátku prodaná i hvězda celé aukce, závodní Matra MS 670, která v roce 1972 zvítězila ve 24hodinovém závodě v Le Mans. Už první aukce dne se nesla ve znamení rekordů – vůz byl prodán za 6 907 200 euro (včetně daně a prémie). Jednalo se o nejdražší Martu, která kdy byla prodaná v aukci, takže bouřlivý potlesk byl oprávněný.

Připomene, že úchvatný vůz ve výrazných barevných livrejích pohání atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 3 litru a celek váží pouhých 700 kg!

Matra MS 670 4058_10690497_3 Matra MS 670 4058_10690497_11 Matra MS 670 4058_10690497_6 Matra MS 670 4058_10690497_26 Matra MS 670 4058_10690497_38 Matra MS 670 4058_10690497_46

Vzpomínka na skupinu B

Dalším netrpělivě očekáváným vrcholem dne byl prodej sbírky závodních vozů skupiny B. Působivá sbírka obsahovalo všechno důležité, co tvořilo nejdrsnější dobu rallye závodů – 1988 Audi Sport Quattro S1, 1986 Lancii S4, 1985 Lancii 037, 1986 Ford RS200, 1985 MG Metro 6R4, 1985 Peugeot 205 Turbo 16 Evolution a 1985 Renault 5 Maxi Turbo. Zmíněné Audi změnilo majitele za 2 016 600 eur (včetně prémie), tedy za více než dvojnásobek odhadu. Jedná se o nejvyšší cenu, za kterou bylo kdy rallye auto na světě v rámci aukce prodáno. Další z hvězd, Peugeot 205 Turbo 16 našel nového majitele za 977 440 eur (včetně prémie). A opět se jedná rekord, tentokrát pro Peugeot 205, takže potlesk! Vysoko nad odhadem skončila i Lancia Delta skupiny B v livrejích Martini, byla prodána za 810 560 eur (včetně prémie). Drsný souboj se odehrál o Renault 5 Maxi Turbo s výjimečnou historií. Vůz našel nového majitele přímo v místnosti, a to za 667 520 eur, což je nejvíc, co kdy kdo zaplatil za Renault 5. Lancia 037 byla prodána za 548 320 eur, Ford RS200 pak za 381 440 eur (včetně prémií).

4058_10690481_0 Renault5 Turbo GroupB 1 Peugeot 205 Turbo GroupB 1  Lancia 037 GroupB 2 Lancia S4 GroupB 3 Ford RS200 GroupB 2 Austin Metro GroupB 1

Very british

Z nabídky britských sportovních a GT vozů stojí za zmínku zejména nejexkluzivnější kabriolet od Aston Martinu, 1965 Short Chassis Volante. Originálně levostranný vůz je jediným Volante, které bylo jako nové lakované v barvě Autumn Gold, změnil majitele za 1 158 600 eur (včetně prémie). Ze stejné kolekce pocházel i Aston Martin DB5 Vantage, prodaný za 810 560 eur (nad odhadem, včetně prémie). 1959 Aston Martin DB4 GT v barvě Aston racing green, způsobilý pro většinu zásadních světových soutěží, našel nového majitele za 1 358 000 eur. A konečně, vzácný, původní a přitom velmi sofistikovaný Bristol 405 Drophead Coupé dosáhl na skvělých 172 840 eur (včetně prémie).

4058_10680685_0 4058_10681173_1 4058_10681172_0 4058_10680686_0 4058_10680682_1 4058_10680684_0 

V sobotu automobilia

Soubor věcí souvisejícími s automobily, který se prodává jako automobilia, byl na pořadu dne v sobotu 6. února. Letos byl téměř celý den o Ferrari a nadšenci značky prokázali ohromný zájem, takže během dne byly realizovány obchody za 905 554 eur (včetně prémie), což je dvojnásobek odhadu. Prodáno bylo 94 % všech nabízených věcí. Jedním z vrcholů byl jistě poslední motor F1 V12 vyrobený ve Ferrari v Maranellu, který pocházel ze sbírek Giuseppeho Neri. Nového majitele našel za 169 000 eur (včetně prémie). Prodány byly i další motory, ale například i část formule Ferrari 641 jezdce Alaina Prosta, za kterou nový majitele zaplatil 143 000 eur, tedy sedmkrát víc, než se očekávalo. Dobře si vedly i modely Formule 1, které se prodávaly až za 26 000 eur (včetně prémie).

A až se budete nudit, tak si projděte velkou galerii všech vozů dole pod článkem.

 

Jak je vidět, kola se stále točí. Z aukce v Paříži jde jasná zpráva – lidé mají hlad po podobných akcích a jsou připraveni utrácet i za zbytné statky. Artcurial Motorcars svou aukci načasoval dobře a katalog odhaluje, že se trefil i zaměřením na závodní stroje, které jsou stále více v kurzu (zejména kultovní vozy rallye z 80. let). Kromě zmíněných specialit bylo v katalogu i několik dalších skvělých kousků – za mě určitě Lancia B24 Spyder America nebo prototip De Tomaso Panthera. Překvapivých cen dosáhly i některé relikvie z kategorie automobilia. Sice nás mrzí, že se nekonalo Rétromobile, ale i tak je fajn, že se alespoň něco dělo – a snad zase brzy bude.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.