Ennstal-Classic_2016 (9)_ferrari 250 GTO
auta, V pohybu, Závody / 28. srpna 2016

Text: František Vahala, Foto: Ondra K. for Steering Media

Ennstal-Classic 2016 a nečekané objevy

Každý rok si říkám, kam vyrazím za klasickými auty, abych viděl něco nového, neokoukaného. Jsou samozřejmě i místa, kam se vracím rád, ale vždycky mě láká objevovat. Nejzajímavějším úlovkem letošního léta byl určitě Ennstal-Classic!

Vím, že Ennstal-Classic má dlouhou historii (jezdí se od roku 1993) a jedná se o prestižní akci, kde je možné i v dnešní době potkat nádherné stroje a zajímavé osobnosti. Ale přesto mě až do současnosti míjel. O to raději jsem krájel necelých 400 km trasy, která nás z Prahy dovedla až do Schladmingu (či nedalekého Gröbmingu), kde je centrum celého pětidenního programu. 

ennstal-classic_2016-93

Já samozřejmě vynechal úterní a středeční technické přejímky, ostatně logicky jsem nebyl pozván na středeční společnou večeři na zámku Pichlarn. Stejně jsem měl hodně práce a jelikož nás na akci pozvalo Volvo, vybrali jsme si s fotografem Ondrou páteční program. I proto jsme do Rakouska dojeli už ve čtvrtek, čímž jsme sice minuli etapu na Red Bull Ringu, ale zase se v klidu prospali a ráno byli mezi první v akreditačním středisku. 

Na celý den jsme dostali Volvo V90 s motorizací T6, se kterou jsme se díky výkonu 320 koní na horských silničkách neztratili. Mimochodem dobré auto… Ale zažili jsme si i jednu vtipnou situaci. Jelikož jsme během dne ujeli 423 km a většinou využívali potenciál rodinného kombi naplno, před cílem nám začal docházet benzin. Palubní počítač ukázal dojezd 20 km, pak 10 km a náhled 0 km. A motor zdechl. Ondra zařadil neutrál a když jsme vzhlédli, rozesmáli jsme se, protože jsme doplachtili akorát k čerpací stanici. Nojo, byli jsme prostě uneseni… A čím vlastně? 

ennstal-classic_2016-95

Auta

Já úplně zapomněl na to nejdůležitější, co bylo vlastně k vidění. Jednoduše řečeno, bylo toho moc… Od meziválečných aut z 20. a 30. let přes mnoho různých poválečných krasavců (do roku výroby 1972) až po závodní speciály startující v přidruženém Race-Car Trophy. Stačí jen zmínit, že na startu bylo přihlášených téměř 200 automobilů + 27 kousků se závodními geny včetně Audi Quattra nebo prototipu závodní Lancie Zagato. 

Z běžného startovního pole uchvátilo hlavně Ferrari 250 GTO, které suverénně vodili dva gentlemani, kterým by se člověk ani nedivil, kdyby už seděli někde na zahrádce a spíš projíždějící veterány pozorovali. Jenže oni raději pořád dokola vytáčeli 300koňový motor V12… Zejména při testu přesnosti na letišti Niederöblarn byla jejich akcelerace zážitkem, na který nelze zapomenout. Ale GTO nebylo jediné Ferrari, které jsme si užili – zmiňme vzácné Ferrari 250 GT Prototipo (1956), California Spider (1960), 275 GTS či GTB (oba z roku 1965), 330 GT 2+2 (1966) či 246 GT Dino (1972). 

Mě osobně nejvíc bavil můj oblíbenec Johann Kofler, který řídí úžasný Sunbeam Supersport z roku 1930. Skutečná, pořádná a ryzí kára, vyžadující nejen silné tělo, ale i ducha. A někoho, jako je Johann – aby s ní jezdil, užíval si tu opravdovost a nenechal jí stát v garáži protože zrovna přemýšlí o tom, jak mu u v průběhu času stoupá hodnota. Mimochodem, všimli jste si, že nejzajímavější jsou stejně auta, která jezdí? Myslím tím JEZDÍ a ne ujedou 100 km ročně. Já osobně bych raději koupil klasické auto, které je v provozu a hýbe se, než možná hezké, ale stojící, chátrající. 

_EnnstalClassic_2016 (35)

Horská pohoda

Během Ennstal-Classic jsem opět zažil takovou tu pohodu, kterou si nedokážu představit při válení se na pláži. Ne, že bych byl ten typ co celý den leží na dece, ale stejně věřím, že mi rozumíte. Myslím tím hlavně horské štíty, modrou oblohu a silničky, které se klikatí barevnými letními loukami. Paráda! I když koupat se nedá skoro nikde, protože potoky, řeky i jezera jsou ledové, nevadí to, raději voním olejem a benzinem. Stačí si sednout na trávu někde na hřebeni a pozorovat projíždějící parádu. Ne, že bych někde čekal, až mi všechno ujede, fotograf by mě stejně nenechal, ale i tak na tyto chvilky rád vzpomínám.

Pecky na čtyřech kolech

Krásnou přírodu v Rakousku člověk trochu čeká, ale výběr aut, který byl reprezentován startovní listinou, jsem nechápal. Jasně, dá se předpokládat, že uvidíte mnoho různých porsche, ale když se řítíte třeba i za Porsche RS 60 Spyder (1960), 356 B GS Carrera GTL Abarth (1960) nebo 908? To je super… V pořádku jsou i jaguary, austiny, BMW, volva, alfy romeo, mercedesy a další značky. Ale pak vás dostanou specialitky nebo auta, která nemáte šanci vidět tak často. Třeba BMW 507 nebo Glas V8. Nebo Maserati A6G, Fiat 2300 S Coupé, Peugeot 203 C či VW K70. Potěší také Lotus Elan Sprint S36 (1966), který řídí hezká ženská. Lotusy jsou dle mého stále podceněné… Pak je tu Lancia Aurelia B20 GT, která pro mě symbolizuje správné italské GT. 

ennstal-classic_2016-20 ennstal-classic_2016-34

A je jich víc… Jmenovat všechna auta nebudu, ostatně tady je startovní listina a mnohé napoví i fotogalerie pod článkem.

Sobota

Jelikož během čtvrtku a pátku ujedou závodníci přes 800 km, sobota je pohodová. Jezdí se jakési finále, rozdělené do několika částí, z nichž hlavní jsou závod do vrchu z Moosheimu do Gröbmingu po Bahnhofstrasse (pouze 2,4 km, dvě šikany) a parádní jízda ve městě. Program začíná v 11 hodin dopoledne a centrum se na jeden vzácný den mění v městský okruh. Nechybí balíky slámy ani plůtky, ohraničující závodní trasu. Vybraná skupina zhruba 40 klasických aut se předvádí davům fanoušků a jejich motory burácejí centrem historického městečka při pěti rychlých průjezdech. Je zde úžasná atmosféra a já i bez pomoci moderátorů poznávám své idoly – Stirlinga Mosse, H. J. Stucka, Dereka Bella, Rauno Aaltonena a mnohé další… Paráda! 

ennstal-classic_2016-125

Sobotní odpoledne je zcela uvolněné. Soutěžní auta parkují ve městě, lidé korzují, popíjejí a konverzují. A večer se dozví, kdo nakonec vyhrál. Letos to byla dvojice Rakušanů Friedrich Radinger a Thomas Wagner s Mini 1275 GT (1971), kteří během čtyř dní nasbírali pouze 1747 trestných bodů. Druhé místo si získala dvojice Peter Ulm a Jan Soucek s Porsche 911 ST (1969) a 1908 trestnými body a konečně bronz obsadila posádka Alexander a Florian Deopito s Volvem 122 S Rallye (1958) a celkovými 2269 body.

Kompletní výsledky najdete zde.

Úmyslně jsem nezmínil všechno zajímavé, v případě tohoto příspěvku nechám raději mluvit obrázky, protože toho někdy umí říct víc. A já už se stejně těším, až celý obsáhlý článek o Ennstal-Classic vyjde v magazínu Automobil Revue 9/16, který vám tímto doporučuji. A už se myslím i na zimní soutěž Planai-Classic, kterou dělá stejná organizace!

Ennstal-Classic mě dostal. Je blízko, má nabitý program, luxusní startovní listinu a atmosféru, kterou chci zažívat zas a znovu. Setkáte se zde s řadou osobností (závodníků i manažerů), užijete si neskutečnou přírodu a velmi kvalitní automobily v plném zápřahu. Zejména sobotní závod do vrchu byl boží! A potom, když se celé centrum města změní v závodní okruh a hvězdné posádky projíždějí za doprovodu jásotu davy nadšenců… Je to super. Příště určitě nevynechám!


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.