Alfa Stelvio uvod
V pohybu / 30. srpna 2018

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Alfa Romeo Stelvio: nejlepší SUV?

Alfa Romeo má konečně pořádné SUV – jmenuje se Stelvio. A jelikož italská značka je hodně emotivní, namísto naftové verze jsem během bezmála 3500 kilometrů důkladně vyzkoušel dvoulitrový turbobenzinový motor o výkonu 280 koní.

Alfa Romeo Stelvio Super_18

Milánská značka zažívá v posledních letech renesanci a podle toho, co její šéf Sergio Marchionne nedávno oznámil, v rámci pětiletého plánu se toho bude dít ještě mnohem víc. Základem novodobé nabídky je kromě sedanu Giulia i SUV zvané Stelvio, nabízené s několika motory. Zájem o vozidla kategorie SUV je stále ohromný, proto se nelze divit, že ani Alfa Romeo ho nemohla ignorovat. Jak se jí první počin v této kategorii podařil? Víc než dobře…  

Mechanika

Stelvio využívá jako základ platformu Giorgio, stejně jako Giulia. V případě středně velkého SUV je ale mírně upravena a zvýšena. Většina mechanických částí (včetně karbonové kardanové hřídele) je shodná. Proti Giulii má Stelvio také širší rozchody kol – vpředu o 5,4 cm a vzadu o 2,9 cm. Víceméně stejné je i nezávislé zavěšení všech kol zvané AlfaLink, které využívá dvojité lichoběžníky vpředu a hliníkovou konfiguraci multilink vzadu. Proti sedanu jsou u SUV použity delší, ale tužší pružiny, které musejí pracovat s vyšší hmotností a těžištěm. Například řidič sedí o 190 mm výše než u sedanu. Základní naftové verze mají poháněná zadní kola, ale my jezdili se čtyřkolkou Q4. Tento systém je sympatický tím, že za běžných podmínek posílá točivý moment na kola zadní nápravy, ale v případě potřeby přenese až 50 procent na předek. Asi nemusím dodávat, že řidič o změnách distribuce netuší a nemůže ji ovlivnit.

Alfa Romeo Stelvio Super_2

Design a interiér

Interakce s Alfou Romeo začíná už na parkovišti v momentu, kdy ji poprvé spatříte. Zatímco Giulii s designem inspirovaným lidskou anatomií a přírodou považuji za krásné auto už od doby, kdy jsem viděl první fotku, Stelvio se mi zalíbilo až naživo. Sice je to vyšší SUV, ale na druhou stranu nevypadá nepatřičně oplácaně a svou siluetou připomíná spíš vyšší hatchback. Převládá kulatost, snaha o kombinaci hran a oblin naštěstí Italy minula. Samozřejmostí je, že novinářské vozy jsou vybaveny velkými a efektními koly – v našem případě dokonce dvacítky. Alfa má vzbuzovat emoce, a to se jí daří. Otevřete dveře a hned si všimnete nejen velmi příjemné kůže čalounění, která je snad skutečně z krávy, ale hlavně palubní desky s výrazným kruhovým přístrojovým štítem a skvělým volantem, na němž nelze přehlédnout startovací tlačítko. Dobrý efekt… A potom jsou tu hliníková pádla řazení jak ze závodního auta: dlouhá, štíhlá a ukotvená přímo na sloupku řízení. To by šlo.

Alfa Romeo Stelvio Super_28

Cuore sportivo

Jak již bylo naznačeno, hodně důležitý je výběr motoru. A když už řešíme Alfu Romeo, je pod kapotou rozhodně vhodnější silný benzinový motor než klapavý turbodiesel. Nízká spotřeba přece není v tomto případě to hlavní, beru ji spíš jako bonus. Dvoulitrový benzinový čtyřválec je nabízen s výkonem 200 a 280 koní, ke kterému pomáhá přeplňování velkým turbodmychadlem. Jeho silnější verze dosahuje točivého momentu 400 Nm a vyniká zejména sílou ve středních otáčkách. U Giulie pohání verzi Veloce, u Stelvia Super.

Dynamicky je to velmi dostatečný společník – Stelvio Super zrychlí na stovku za 5,7 s a rozjede se až na 230 km/h. Alfa Romeo při výrobě svých nových modelů hojně využívá hliník (jsou z něj například blatníky, kapota a většina podvozku i mnoho částí motoru), což se projevuje nízkou hmotností modelů – Stelvio váží 1660 kg (oba vozy s automatem a pohonem všech kol!). V rámci třídy je i toto velmi dobrá hodnota, protože všechny ostatní srovnatelné evropské prémiovky (BMW, Audi, Mercedes, Jaguar, Porsche) jsou těžší a pomalejší, a to i včetně 300koňového F-Pace.

Turbomotor krásně táhne hlavně ve zmíněných středních otáčkách. Bohužel mu ale (podobně jako u mnoha současných aut) chybí špička a palivo utne už v 6000/min (nejvyššího výkonu dosahuje v 5250/min). Vyniká však příjemným zvukem a neustálou chutí do otáček – to se mi líbí, Italové se prostě nezapřou a jejich motory vyloženě vyžadují vytáčení… Sympatico!

Alfa Romeo Stelvio Super_14

K přenosu síly Stelvio využívá osmistupňový automat, kterému není co vytknout. V automatickém režimu řadí rychle a nerušivě, ale ještě lepší je přepnout do manuálního módu a využít k řazení zmíněná pádla. Na voliči jízdních režimů DNA nastavuji Dynamic (je fajn, že volba zůstává i po dalším nastartování, protože se jedná o pevný otočný ovladač) a zkouším, co nabízí manuální režim řazení. Při každé změně rychlostního stupně zažijete zřetelné škubnutí, což se skvěle hodí k horkokrevnému charakteru aut.

Afla Romeo se chlubí ideálním rozložením hmotnosti 50:50 a já jí to upřímně věřím. Stačí se podívat pod kapotu a zjistíte, že motor je téměř celý uložený za přední nápravou. V případě Stelvia je motorový prostor navíc ozdoben výraznou rozpěrnou tyčí, která rozhodně nebude na parádu.

Jízda

Vyšší a masivnější Stelvio potěší i jízdními vlastnostmi. Upozorňuji, že jsme ujeli více než 2000 km po stále rozbitějších italských cestách a navíc s plně naloženým vozem. Nestačili jsme se divit, jak skvěle vůz funguje. Z hlediska podvozku pracuje s takovým nasazením, že za sebou pocitově nechává většinu konkurence. V každém přenosu hmoty a při každém pootočení strmým řízením je znát nízká hmotnost a téměř chybějící nedotáčivost. Nečekal jsem, že mi u středního SUV bude chtít v úzkých vlásenkách ustřelovat zadek… Čitelné, zábavné jízdní vlastnosti opět dokresluje chuť motoru dávat ze sebe všechno a zmíněný podvozek, který pracuje s nebývalou sebejistotou. Mám ale i drobnou výtku – když už Stelvio tolik touží po zatáčkách a dynamickému projevu, mělo by mít lepší sedadla, ve kterých bude tělo držet. Pocitově i reálně by to udělalo hodně… Hodně velkou pochvalu zaslouží nastavení brzdového systému. Nemyslím jen samotný účinek a progresivní chování, ale i nerušivý způsob, kterým do akce zasahuje ABS. Brzdy samotné jsou nadprůměrně účinné (to prostě Italové vždy uměli), ale navíc je v nich cítit, co se děje! Paráda…

K fotce dole: dokonce jsme vyjeli i schody… A nemyslím ty, po kterých jede Stelvio na fotografii, ale ty za rohem. Zcela bez zaváhání při prukluzu kol!

Alfa Romeo Stelvio Super_11

Co se úplně nepovedlo

Jestliže jsem nadšený z jízdního projevu, musím přiznat i jisté nedostatky – pro někoho méně důležité, pro jiného více. Tím hlavním je poněkud zvláštní staromilské menu palubního displeje s omezenými možnostmi nastavení jednotlivých součástí vozu, slabší grafikou i navigací. Ta je sice funkční, ale nepříliš hezká. A menu? Najít třeba aktuální stav tlaku v pneumatikách se mi nepodařilo, a bylo toho víc. Hlavní ale bylo, že na palubním displeji mezi budíky mám v hlavním poli grafiku zobrazující aktuální hodnoty přetížení… U SUV? Prostě Alfa…

Alfa Romeo Stelvio Super_27

 

Místo na zadních sedadlech? Když vás to zajímá, tak u Stelvia trochu slabší v oblasti nohou. Objem zavazadlového prostoru v případě Stelvia činí 525 až 1600 litrů. Moc vám to neříká? Mně také ne…

Otázka ceny

Nakonec je tu spotřeba paliva a ceny. Jezdili jsme opravdu svižně, což je při sledování Mille Miglie spíš nutnost než cokoliv jiného. Po zmíněných 3500 km se hodnota ustálila na 13 l/100 km při dynamické jízdě. Považuji to za adekvátní vzhledem k tomu, jakým způsobem jsme využívali potenciál. V klidu umí jezdit za 9,5 l/100 km. Pro prémiové SUV s charakterem je v pohodě.

Pokud se podíváte do ceníku, budete mile překvapeni. Stelvio 2.0 TBi 280 k Q4 stojí 1 340 000 Kč, což je vzhledem k výkonu méně než v případě slabší dvoulitrové konkurence od BMW, Audi či Mercedesu, Jaguaru či Porsche s výkonem kolem 250 k. Alfa Romeo je lehčí, výkonnější a dynamičtější než čtyřválcové benzinové verze od konkurence. Má také mnohem menší seznam příplatkových prvků a paketů, takže výsledná cena může být velmi příznivá. Výkonnější dvoulitr (verze 250 až 300 k) za podobné peníze s podobně jasnými ceníky nabízí pouze Jaguar (model F-Pace).

Nemám rád SUV, ale bohužel se s nimi musím naučit žít. Zatímco třída MPV je v podstatě mrtvá, SUV zažívají stále nárusty prodejů. A když už bych si měl vybrat, do kterého svěřím své peníze, bude to rozhodně Stelvio. Funguje totiž skvěle, svým jízdním projevem mě uchvátilo a týdenní intenzivní test odhalil, že zvládne i extrémní nasazení zcela sebevědomě. Stelvio patří v rámci třídy k nejvýkonnějším, nejrychlejším, nejlehčím a nejlevnějším. A to určitě není málo… A vypadá prostě skvěle, a to i černé barvě! Bravo, Italia!

Technická data

Alfa Romeo Stelvio Super (2017)

Motor

Kapalinou chlazený řadový čtyřválec, SOHC, čtyři ventily na válec, přímé vstřikování paliva, variabilní časování ventilů, twinscroll turbodmychadlo.

Objem: 1995 cm³
Vrtání x zdvih: 84 x 90 mm
Kompresní poměr: 10:1
Nejvyšší výkon: 206 kW (280 k) při 5250/min
Nejvyšší točivý moment: 400 Nm při 2250/min
Přenos sil

Osmistupňová automatická převodovka uložená podélně za motorem, pohon všech kol 4x4 na přání. Systém Q4, za normálních podmínek pohon zadních kol, při prokluzu systém přenáší až 50 % točivého momentu na přední kola.

Hnaná náprava: obě
Zpřevodování: I.: 5,000; II.: 3,200; III.: 2,143; IV.: 1,720; V.: 1,314; VI.: 1,000; VII.: 0,822; VIII.: 0,640
Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová karoserie s pětimístným vnitřním uspořádáním, SUV, pět dveří. Části karoserie z hliníku.

Přední zavěšení: nezávislé, AlfaLink, dvojité lichoběžníky, vinuté pružiny, tlumiče, stabilizátor
Zadní zavěšení: nezávislé, hliníkové multilink, vinuté pružiny, tlumiče, stabilizátor
Brzdy: větrané kotouče vpředu i vzadu
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4687 x 1903 x 1671 mm
Rozvor: 2818 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1613/1633 mm
Světlá výška: 200 mm
Pohotovostní hmotnost: 1660 kg
Maximální hmotnost bržděného přívěsu: 2300 kg
Jízdní výkony
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,7 s
Maximální rychlost: 230 km/h
Naměřená spotřeba: 9,5 až 13 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.