Cars, auta, Styl, V pohybu / 20. ledna 2023

Range Rover SV: až na vrcholky hor

Co si budeme, Range Rover je pojem – a právem. Stále větší oblíbenost vlajkové lodi koncernu Jaguar Land Rover vykrystalizovala v novou, celkově pátou generaci legendárního luxusního SUV, kterému to sekne na promenádě i v bahně divočiny. Nemluvě o kýčovitých výhledech se zasněženými horskými štíty v pozadí.

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

Aktuální generace legendárního luxusního SUV od Land Roveru byla představena 26. října 2021 v Londýně. Nový Range Rover stojí na nové platformě Jaguar Land Rover zvané MLA-Flex, která umožní sedmimístnou konfiguraci interiéru, ale také implementaci PHEV verzí. My vyzkoušeli verzi D350 se vznětovým šestiválcem. Ranger Rover je symbolem vrcholného luxusu a společenského statusu. „Velký“ Range Rover nabízí všechno, co od podobného vozidla s cenou od 3,5 milionu Kč očekáváte – mimo jiné stálý pohon všech kol, celou armádu elektronických pomocníků a konečně velmi krásný a luxusní interiér.

Vnitřní prostor

Právě v interiéru začneme – celkově je proti minulé generaci patrný značný posun v kvalitě materiálů a stylu. Interiér je obložen kůží, nechybí dřevěné či hliníkové dekory. Range Rover logicky neunikl digitalizaci – digitální přístrojový štít s tradičním tvarem „budíků“ se mi líbí, stejně jako zakřivený středový displej (úhlopříčka 13,1 palce) s elegantní grafikou a dobrou funkčností i rychlostí. Na ovládání jsem si zvyknul rychle. Navíc rychlou volbou objevuji obrazovku, která umožňuje vypnout start-stop a případně také systém ESP (což jde jen v určitých režimech pohonu všech kol). Co se týče komfortu, není moc co vyknout. Tělo si hoví na měkkých sedadlech se všemi různými funkcemi, nechybí vyhřívané opěrky nebo minichladnička. Trochu méně mě baví neobvyklý tvar volantu – nic lepšího než tříramenná konfigurace není, tak proč ty experimenty?

Velmi oceňuji lištu s otočnými multifunkčními ovladači, které umožňují nastavení ventilace či vyhřívání/chlazení sedadel intuitivně a bez nutnosti hledat v displeji. A také pořádnou řadicí páku, která hezky padne do ruky („kolečko“ starších Jaguarů/Land Roverů je naštěstí pryč). Z hlediska využitelnosti vozu bych určitě nechtěl světlé čalounění interiéru, jakkoliv efektně vypadá. Zkrátka a dobře, Range Rover má plnit všechny role a nikoho nebaví se věčně rozčilovat nad ušpiněným interiérem. A co si budeme, špiní se fakt rychle.

Range Rover je nabízen ve dvou verzích délky. Základní verze (testovaná) má rozvor 2997 mm a celkovou délku 5052 mm, delší verze (LWB) pak na rozvoru 3197 mm a při celkové délce 5252 mm nabídne místo pro usazení až sedmi pasažérů. Upřímně, krátká verze není uvnitř tak prostorná, jak zvenku působí. I přesto, zavazadlový prostor nabízí nadprůměrných 818 litrů prostoru (suchá metoda), což v pohodě stačí pro běžné potřeby – navíc v případě interiéru, který je uzpůsobený pro čtyři cestující (úroveň komfortu je podobná vpředu i vzadu), kde je navíc multimediální systém pro příjemné trávení času během dlouhých přesunů. Netřeba dodávat, že vnitřní prostor je plný moderních vychytávek – kromě kvalitního audiosystému Meridian nebo čtyřzónové klimatizace včetně systému čistění vzduchu mě zaujal například systém aktivního potlačení hluku, využívající reproduktory v hlavových opěrkách, které vytvářejí tiché zóny (nebo hrají, když posloucháte muziku). V kombinaci s vrstveným sklem to znamená, že odtržení posádky od reality okolí (hlavně v oblasti hluku) zřejmě nemůže být lepší.

Pod kapotou

Range Rover se drží současných trendů, takže nabízí i dvě PHEV verze, ale nás auta s kabelem nezajímají, takže oceňujeme tradičnější možnosti pohonu. Máme na mysli zejména nové řadové šestiválce JLR 3.0 Ingenium, které jsou sice mild hybridy (MHEV), ale o tom posádka reálně neví. Důležité je, že je možné mít jak zážehový, tak vznětový šestiválec. Vrcholem je pak osmiválec BMW/JLR V8 o objemu 4,4 litru, který díky dvěma turbodmychadlům nabízí výkon 530 koní.

Vzhledem k tomu, že základní hmotnost testované verze D350 činí přes 2,5 tuny, výkon se jistě hodí. Za mě je ale osmiválec spíš pro někoho, kdo chce za Range Roverem pravidelně tahat třeba jachtičku, mě ke spokojenosti stačil 350koňový turbodiesel. Točivý moment 700 Nm je na všechna kola přenášen pomocí osmistupňového automatu ZF, což je prakticky nejlepší převodovka svého druhu na světě. V tomto ohledu není moc co řešit – pohonné ústrojí funguje hladce a zcela nerušivě, motor má důstojnou dynamiku (0-100 km/h za 6,1 a Vmax 234 km/h) i příjemný projev.

V terénu

Range Rover stojí standardně na vzduchovém podvozku, který umožňuje změnit světlou výšku v rozsahu 219 až 295 mm. S tím souvisí i možnost probrodit až 900 mm hlubokou vodou či překonat terénní nerovnosti s úhly, za které se luxusní tank rozhodně nemusí stydět. Samozřejmostí je možnost zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Rozepisovat celý systém pohonu všech kol s elektronicky řízeným samosvorem vzadu by bylo nadlouho – zejména kvůli tomu, že vůz je prošpikován elektronikou a nabízí celou řadu specifických režimů podle toho, jakým typem divočiny se zrovna prodíráte. Platí, že jediným limitem jsou silniční pneumatiky nazuté na 22palcových (možné jsou i 23palcové disky) kolech.

Otázka ceny

Range Rover samozřejmě není levný – leccos naznačuje už cena od 3,5 milionu Kč. Testovaná verze SV s nějakou tou výbavou navíc přijde na cca 5,5 milionu Kč, což zní na první dobrou trochu šíleně, ale je třeba si uvědomit, že se bavíme o vlajkové lodi prémiového britského výrobce, který vás v případě potřeby komfortně provede i středně drsnou apokalypsou. Cena je tudíž v rámci třídy odpovídající.

Reálné zážitky v Rakousku

V rámci důkladného otestování jsme nový Range Rover vyvezli do Rakouska, aby byl naším společníkem při pokrývání akce zvané Planai-Classic. Tím pádem jsme najezdili necelých 2000 km v nejrůznějších podmínkách, abychom si mohli udělat obrázek o tom, jaký Range Rover ve skutečnosti je.

Jednou větou: skutečně komfortní na nejvyšší úrovni. Rozměry tanku a z nich plynoucí těžkopádnost je patrné zejména v ostrých vlásenkách v horských úbočích, ale hodně jí krotí systém natáčení kol zadní nápravy. K němu bývám občas skeptický, protože ne vždy je naladěn příjemně, ale v případě Range Roveru se skutečně povedl. A navíc – pomáhá při manévrování a parkování (pětimetrový mastodont má stopový průměr otáčení pouze 10,95 m). Samotné řízení je hodně vláčné a má asi osm otáček, takže jsem si při rozevlátých výjezdech ze zatáček docela zakroutil. Posilovač je ovšem nastaven velmi příjemně a docela dobře jsem cítil trakci pneumatik Pirelli Scorpion.

Range Rover D350 jede dostatečně – víc výkonu jsem nikde nepotřeboval. Když je třeba, umí prudce zrychlit, nedochází mu dech ani ve vysokých rychlostech a spotřebuje pouze od 8,5 do 10,5 l nafty na 100 km. Parádní hodnota skvělého motoru.

Velkou výhodu spatřuji ve faktu, že Range Rover nikoho nenutí k žádným zběsilým manévrům ani „sportovnímu“ jízdnímu stylu. Úplně nejvíc mu sedí pohodlné plutí krajinou a užívání vrcholného luxusu, který si okolí sice může představovat, ale plně ho prožijete až v momentu, kdy se vozíte na palubě. Elektroniky je možná až moc, ale to už je dnes prostě stigma doby. Například dvoudílné víko kufru, z jehož spodní části vznikne praktická lavička (i s držáky nápojů) mi přijde fajn, ale vyjíždějící kliky už méně – zejména když je venku ráno – 9° a vůz je pokrytý vrstvou ledu. Elektromotorky úplně nadšené nebyly. Krásně čistý a uhlazený design celého vozidla mi imponuje (a pomáhá aerodynamice a vnitřnímu klidu), ale jsem zvědav, jak budou takové kliky fungovat za 10-15 let.

Range Rover zvládnul výzvu bez zaváhání. Strávili jsme v něm prakticky čtyři dny a ani jeden z nás nemá zlomená záda. To je samozřejmě největší úspěch.

Více informací o technických údajích, cenách a jednotlivých výbavách najdete na oficiálních stránkách Land Roveru zde.

Pátý Range Rover nabízí přesně ten posun, který zákazníci mezigeneračně očekávají. Je neskutečně komfortní, tichý, luxusní a vybavený vším, na co si vzpomenete. Jen málo automobilů nabízí tak ultimativní pocit pohodlí, výkonu, schopností a stylu. A pokud ano, bavíme se o autech řádově dražších. Range Rover se povedl – a nový šestiválec Ingenium je pro něj skvělou volbou jak z hlediska hospodárnosti, tak výkonu.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.