77 Tugendhat_2
Novinky, Scéna / 21. listopadu 2019

Text a foto: Tatra Heritage

Tugendhat 77: Tatra 77 a vila Tugendhat společně v nové publikaci

V Dopravní hale Národního technického muzea v Praze byla ve středu 16. října za přítomnosti předních osobností českého historického motorismu, architektury a designu slavnostně představena nová publikace Tugendhat 77. Dílo autorské trojice Josef Kasperkevič, Petr Nečas a Jan Hrubý vydané pod hlavičkou spolku Tatra Heritage pokřtila Iveta Černá, ředitelka vily Tugendhat, společně Karlem Ksandrem, generálním ředitelem Národního technického muzea. 

 

Myšlenku spojit světově první sériově vyráběný aerodynamický automobil Tatra 77 s vilou Tugendhat, významnou památkou moderní architektury zapsané v seznamu UNESCO, poprvé vyslovil Josef Kasperkevič, předseda spolku Tatra Heritage, již na podzim roku 2010.

Prvním z předpokladů k jejímu uskutečnění se stalo setkání s předním sběratelem a odborníkem na historii vozidel značky Tatra Pavlem Kasíkem, synem akademického malíře Václava Kasíka, v Centru současného umění DOX v létě roku 2014. Vystudovaný architekt námětu knihy vyjádřil svoji osobní podporu a přislíbil zapůjčení zřejmě nejlépe rekonstruovaného exempláře vozu Tatra 77, pocházejícího z roku 1936.

77 Tugendhat_3

Na jaře roku 2017 poté Josef Kasperkevič společně se svými přáteli a bývalými spolužáky, fotografem Janem Hrubým, synem výrazné osobnosti a předního pedagoga Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně Jana Hrubého staršího, a grafikem Petrem Nečasem navštívili ředitelku vily Tugendhat, Ivetu Černou. Projevené porozumění a vstřícnost autorům umožnily přistoupit k naplnění jejich záměru.

Setkání vrcholných děl automobilového průmyslu, architektury a designu počátku 30. let minulého století se uskutečnilo 25. května 2017 a vyústilo v naprosto přirozené souznění oslavující koncepční a tvarovou čistotu, stejně jako vrcholnou úroveň řemeslného provedení. Zachyceno je na dílem autorských, dílem dokumentárních fotografiích pořízených Janem Hrubým, Janem Stárkem a Jiřím Pospíšilem.

Grafickou podobu knize vtiskl Petr Nečas. Vzhled je inspirován střídmou elegancí obou světově významných děl, která na území prvorepublikového Československa vznikla zásluhou rakouského šéfkonstruktéra automobilky Tatra Hanse Ledwinky a německého architekta Ludwiga Miese van der Rohe. O konečné hodnocení autoři požádali známého designéra Jana Němečka, spoluzakladatele studia Olgoj Chorchoj.

Průvodní texty v logicky členěných kapitolách napsal Josef Kasperkevič, který na jejich znění spolupracoval s Pavlem Kasíkem, Ivetou Černou, Janem Hrubým starším, kurátorem Technického muzea Tatra Radimem Zátopkem a britským architektem československého původu Ivanem Margoliusem.

77 Tugendhat_7

Představení knihy se uskutečnilo ve středu 16. října 2019 v Dopravní hale Národního technického muzea v Praze pod záštitou jeho generálního ředitele Karla Ksandra. Společně s originálním automobilem NW Präsident z roku 1897, dvanáctiválcem Tatra 80 prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka, jedním z pouhých tří exemplářů vozu Tatra 77 s rozšířenou karoserií nebo expedičním vozidlem Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda byl pro tuto příležitost vystaven také automobil Pavla Kasíka vyobrazený v knize Tugendhat 77.

Slavnostnímu křtu, kterého se laskavě ujala Iveta Černá, ředitelka vily Tugendhat, společně s Karlem Ksandrem, generálním ředitelem Národního technického muzea, přihlíželo více než 60 pozvaných hostů z řad zástupců významných státních institucí, soukromých organizací, známých osobností, designérů, architektů, sběratelů, spisovatelů, fotografů a neposledně médií.77 Tugendhat_5

tugendhat77_00

Tugendhat 77

Josef Kasperkevič, Petr Nečas, Jan Hrubý

Nakladatel:                                           AMI Publishing

Datum vydání:                                     4. 10. 2019

ISBN:                                                    978-80-905932-6-8

EAN:                                                     9788090593268

Jazyk:                                                   čeština / angličtina

Počet stran:                                         48 + 1 vložený výkres

Vazba:                                                   pevná vazba V8a

Rozměr:                                                280×210 mm

Tisk:                                                      Tiskárna Ministerstva vnitra, p.o.

Náklad:                                                 500 ks

Doporučená prodejní cena:                699,- Kč

 

Knihu můžete koupit zde: www.tugendhat77.cz


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.