GT86_uvod
auta, V pohybu / 30. srpna 2018

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Toyota GT86: s tebou kamkoliv

Samozřejmě, že mnozí z nás sní o mnohem výkonnějších autech s málem šlechtickými rodokmeny, ale když se na tím vším zamyslím, nejvíc času stejně trávíme v běžnějších autech, zvaných někdy taky daily. 

 

GT86____12

Ta každodenní použitelnost je prostě zásadní. Se svým drahým supersportem možná občas zažijete skvělý den na okruhu vonící adrenalinem, ale ve finále s ním nebudete každý den jezdit za běžnými záležitostmi.

Správný nadšenec (ne, prostě nemám rád slovo petrolhead) ovšem auty žije a proto nebude na výlety jezdit nějakou obyčejnou ovcí. A pokud takový člověk zároveň uvažuje trochu racionálně (tzn. nechce za svou hračku zaplatit tolik, kolik stojí rodinný dům), nakonec mu nezbývá zas tolik možností.

Jednou z nich, a troufnu si říct, že z nových aut tou nejlepší, je dvojice Toyota GT86/Subaru BRZ (dál už nová Hachi). Sportovní vůz s lidovou cenovkou totiž potěší v několika zásadních ohledech, kvůli kterým se sporťáky kupují…

Otázka ceny

Základní cena Toyoty GT86 ve výbavě Sport činí 819 900 Kč. Abyste měli dobrou výbavu Executive, připravte si 919 900 Kč. Testovaná edice Black Touch s lepšími brzdami atd. pak stojí 989 900 Kč. Ano, vím, že například Mazda MX-5 je levnější (s motorem 1,5 litru začíná na 632 400 Kč v sociální výbavě), ale snažím se všem vysvětlit, že je to úplně jiné auto. MX-5 je roadster, je slabší, měkčí a není určená k takové vyvážené hravosti, jakou GT86 poskytuje plnými doušky.

Toyota GT86 v podstatě nemá přímou konkurenci – může zaujmout i ty, kteří odrostli hothatchům a konečně jim došlo, že správně to je pouze v případě, že jsou poháněna zadní, nikoliv přední kola. Její cena je adekvátní tomu, co nabízí.

Samotné pořízení ale není to hlavní. Důležité je i to, kolik vás reálně bude stát provoz. Vzhledem k tomu, že znám několik majitelů, mohu vás potěšit a uklidnit: nová Hachi v podstatě nepotřebuje nic než olej (ten měnit často a dávat velmi kvalitní, na okruhu má tendence mít vyšší teplotu), destičky a samozřejmě pneumatiky (nenáročné 17tky stojí pár korun, jsou stejné jako na Toyotě Prius).

Nová Hachi je z hlediska provozu skutečně nenáročné auto a navíc spolehlivé. Takže pokud jí dáte alespoň minimální (ale kvalitní) péči, odvděčí se vám neředěnými zážitky.

Ostatně své o tom vědí kluci z Corners.cz, kteří Subaru BRZ využívají k tréninkovým jízdám. Určitě vás nechají svést…

Jakou GT86 chcete?

Testovaný vůz pochází z edice Black Touch. Ta kromě černého zadního spojleru a zpětných zrcátek vyniká i černě lakovými 17palcovými koly ve speciálním designu (rozuměj: konečně má Hachi hezká kola!), skvělými brzdami Brembo (sériovky nejsou příliš účinné) a tlumiči Sachs. Edici chceš!

GT86 detail_1

Náš výlet

Letos jsme GT86 ve válečném zbarvení bojových letadel Luftwaffe (to kvůli té „základovce“) vzali na výlet do Rakouských horských silnic.

Během pěti dní jsme s ní najeli několik tisíc kilometrů a nemusím připomínat, že rovně byly akorát dálnice při přesunech. Jinak samé horské pasy, klikaté silničky protínající malebná údolí, kopce nahoru, kopce dolů a vůbec – prostředí, do kterého se nová Hachi hodí jako pstruh do horského potoka.

Kde se vzala, tu se vzala…

Na ladění Toyoty GT86 pracoval mimo jiné i známý král driftu Keiichi Tsuchiya s cílem vytvořit důstojného nástupce původní Toyoty AE86 z 80. let (s odkazem na původní Toyotu 800 Sports a 2000 GT). Zadání bylo jasné – vůz musí dokonale vyvážený, hravý a zábavný. Musí umět vtáhnout do děje a do stojatých vod dostupných sporťáků (které až na pár výjimek v podstatě vymřely) přinést svěží vítr.

Jak se to povedlo? Úplně… GT86 si už od začátku získala srdce mnohých odborníků (zejména těch, kteří umějí řídit, což není vždy pravidlem), a to zcela oprávněně. Všichni jsme byli nadšeni z její ovladatelnosti, hravosti a čitelnosti. Smyk s ní zvládl i amatér, protože díky rychlým reakcím věděl, co se děje. Facelift v roce 2017 se dotkl dalších věcí – optimalizace podvozku, vyztužení karoserie, úprav v interiéru a nově přibyl i režim Track, dovolující lehké klouzání, které je v případě potřeby zkroceno stabilizací. Stručně řečeno, GT86 je od té doby ještě přesnější, pevnější a uvnitř o něco přitažlivější.

GT86____1

Nahoru a dolů

Nová Hachi je autem, do kterého usednete a hned pochopíte, že je všechno správně. Sedí se nízko, volant i pedály v ideálním dosahu. Po ruce máte páku ruční brzdy (ta je velmi dobře využitelná), ale i ovládání zmíněných režimů. Jediné, co je nutné před jízdou udělat, je tři vteřiny držet tlačítko stabilizace, abyste se jí zbavili. Pak už je vše na vás…

Speciální zmínku zaslouží měkčený povrch zboku na středovém tunelu, o který si většinou opíráte koleno. Další takový příjemný povrch najdete i na horní hraně dveří. Volant s menším průměrem či nová grafika displeje (nyní zobrazuje víc informací) je také fajn. Detaily, ale sympatické a funkční.

GT86 detail_21

Při jízdě v horách jsme zaznamenali několik věcí – za prvé, že brzdy Brembo jsou konečně dostatečně účinné a dobře dávkovatelné. Nutnost. Dále tlumiče Sachs pracují společně s optimalizovanými pružinami a tužším zadním stabilizátorem přesně tak, jak se na malý sporťák sluší a patří. Díry z vás nevyklepou duši, kola se lepí k silnici a náklony v zatáčkách jsou jen velmi malé.

Nová Hachi je přesně to auto, do kterého se ráno těšíte. Ne proto, že při nastartování vzbudí všechny sousedy nebo proto, že po vás při průjezdu městem budou koukat 15leté holky, ale proto, že si tu jízdu užijete hlavně vy, tedy řidič.

Práce s přenosem hmotnosti vás bude neustále učit, posouvat. Hachi dovolí skutečně hodně a přitom nemusíte jet nesmyslnou rychlostí. Stále si zachovává kultivovanost, čitelnost a přesnost, a to i když se řídíte úzkými silnicemi plnými vracáků.

GT86

 

Všechno se točí kolem 86: kromě koncovek výfuku o průměru 86 mm má stejný průměr i vrtání a zdvih válců.

placatý motor

Motor je tématem mnohých debat. Je fakt, že 200 koní není příliš a výkon je třeba „budovat“ vytáčením. Ale i to je odkaz na klasickou AE86. Otáčky miluje, a to zejména po překročení podivně nestrmé křivky v pásmu od 4500/min. O té chvíle k omezovači už se žene s chutí. Velmi příjemná byla po celém týdnu spotřeba 9,5 l/100 km, a to při využívání celého potenciálu. V klidu se dá jezdit kolem 7 l/100 km. Ne, že by nám na tomto údaji zase tak moc záleželo, ale když už s autem mám žít, je příjemné, že po mě nechce za každých sto kiláků dvacel litrů stooktanu.

GT86 detail

Ve vysokých nadmořských výškách byl trochu znát další úbytek výkonu, ale vždy se to dalo řešit podřazením (přesný manuál s lehkým zadrhnutím přes neutrál je jedinou možnou volbou) a navíc, ani mnohem rychlejší (a hlavně těžší) auta nám nemohla zmizet. Jak říkal Keiichi už dávno – není to jen o výkonu, ale i hmotnosti a vyvážení. Jinak k motoru nemám výtku, dynamika je důstojná, pokulhává až ve vyšších rychlostech. Kouzlo tkví hlavně v tom, že do zatáček můžete jet rychleji než většina těžších a silnějších aut a nemusíte tolik brzdit, abyste se následně museli znovu rozjíždět. Plynulá, rychlá jízda hezkými pasážemi je k tomu ideální.

Po týdnu v horách nám přesto pomalu docházelo, že vyšší výkon by se přece jen občas hodil. Samozřejmě, že jsme debatovali o přeplňování – hlavně kompresorem, které se dá docela snadno zařídit. Jenže pak je další otázka, kolik to bude stát, jak dlouho se to bude ladit a jestli to bude dlouhodobě fungovat. A proto bych to osobně nechal tak, maximálně ladil výfuk (trochu lepší zvuk je žadoucí), lehčí kola a podobné věci a raději se dál soustředil na to, abych uměl co nejlépe využívat ohromný potenciál auta až do poslední kapky. Doporučuji také prozkoumat katalog TRD, kde mají moc pěkné věcičky.

 

Upřímně přiznám, že jsem zaujatej. Mám totiž rád Toyoty a doma mám původní Hachi (AE86) a ještě k tomu její předchůdkyni, Corollu GT (TE71). S novou Hachi jsem najezdil tisíce kilometrů v různých podmínkách. Projel jsem s ní celou Itálii, opakovaně Alpy, o domovině či různých okruzích ani nemluvím. Stále mě učí, stále mě baví si s ní hrát a užívat si čitelnost a radost z jízdy. Kdysi jsem (ještě v Auto7) při prvním testu napsal, že nová GT86 je jako gejša – umí toho víc než vy a své vědění vám předává skutečně zábavnou formou. Dle mého je to prostě nejlepší moderní dostupný sporťák, leč bohužel z mnoha důvodů (včetně nezvládnutého marketingu) nepochopený širší veřejností. Pokusme se to alespoň trochu změnit…

 

Technická data

Toyota GT86 Black Touch (2018)

Motor

Plochý zážehový kapalinou chlazený čtyřválec Boxer 4U-GSE s protiběžnými písty, uložen vpředu podélně, DOHC, čtyři ventily na válec, elektronické vícebodové/přímé vstřikování paliva D-4S.

Zdvihový objem: 1998 cm³
Vrtání x zdvih: 86 x 86 mm
Kompresní poměr: 12,5:1
Nejvyšší výkon: 147 kW (200 k) při 7000/min
Nejvyšší točivý moment: 205 Nm při 6400 až 6600/min
Přenos sil

Manuální šestistupňová převodovka (automat za příplatek, ale nechceš) uložená podélně za motorem, pohon zadních kol.

Poháněná náprava: zadní
Spojka: jednokotoučová, suchá
Zpřevodování: I.: 3,626; II.: 2,188; III.: 1,541; IV.: 1,213; V.: 1,000; VI.: 0,767
Diferenciál: s omezeným prokluzem (LSD)
Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová karoserie typu kupé, vnitřní uspořádání 2+2.

Přední zavěšení: nezávislé, vzpěry McPherson, vinuté pružiny, příčný stabilizátor
Zadní zavěšení: nezávislé, dvojité lichoběžníky, vinuté pružiny, příčný stabilizátor
Tlumiče: Sachs
Brzdy: větrané kotouče 294 x 24 mm/290 x 18 mm, Brembo soustava
Řízení: hřebenové bez posilovače
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4240 x 1775 x 1320 mm
Rozvor: 2570 mm
Rozchod kol: 1520/1540 mm
Pohotovostní hmotnost: 1312 kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 l (vejdou se čtyři obuté 17tky)
Jízdní výkony
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Spotřeba paliva (kombinovaná): 8,6 l/100 km
Naměřená spotřeba: 9,5 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.