Targa Florio Limonade_9
Doplňky, Styl / 10. března 2021

Text: Kofola, autor, Foto: autor, editace: Ondřej Kroutil

Targa Florio: nová závodnická limča

Společnost Kofola ČeskoSlovensko se rozhodla připomenout a oživit automobilovou legendu. Slavný sicilský závod Targa Florio se kterým nás spojuje příběh nejslavnější české automobilové závodnice v něm. Připravila řadu prémiových limonád s vyšším obsahem ovocné šťávy ze sicilských citrusů s názvem Targa Florio.

 

Závod Targa Florio se na Sicílii pořádal od roku 1906. Byl extrémně náročný a také velmi nebezpečný. Na úzkých pneumatikách, bez posilovačů řízení a dalších vymožeností závodníci zdolávali stovky kilometrů a serpentin po úzkých šotolinových cestách v sicilských horách. Targa Florio byl vlastně předchůdcem dnešních seriálů rallye. Podle Jany Klimkové, manažerky značky Targa Florio, je silný příběh závodu také hlavní inspirací samotné značky: „Vše do sebe doslova zaklaplo. Nejdřív jsme hledali, kde rostou nejlepší citrusy na světě. Když jsme vybrali Sicílii, objevili jsme legendární závod Targa Florio, a v něm slavnou českou stopu. Proto jsme se rozhodli, že naše limonády budou tuto slavnou historii připomínat,“ přibližuje zrod prémiové limonády Jana Klimková.

STOPA V ZÁVODĚ

Abychom čtenářům připomněli, česká stopa na závodě Targa Florio se samozřejmě týká nejrychlejší ženy své doby, Elišky Junkové. Ta na závod Targa Florio vyrazila v roce 1927, kdy kvůli technické závadě nedojela, a následně v roce 1928. Tehdy se jí podařil jeden z vrcholů její kariéry: v náročném závodě s celkovou délkou 540 km (okruh měřil 108 km a jel se pětkrát) dosáhla na páté místo celkově, což byl samozřejmě fenomenální úspěch i vzhledem k tomu, že závod mnoho lidí často vůbec nedokončilo. Do závodu vyjela samozřejmě s vozem Bugatti, konkrétně pak s typem 35B. Ten byl finální evolucí jednoho z nejúspěšnějších závodních vozů 20. let. Byl vybaven řadovým osmiválcem o objemu 2,3 litru stejně jako typ 35T, ale měl větší kompresor jako typ 35C. Vůz dosahoval výkonu 138 koní a celkově vzniklo jen 45 exemplářů.

Pro úplnost uvedeme, že na fotografiích kromě nových produktů Targa Florio pózuje sice také vůz Bugatti, ovšem v tomto případě se jedná o typ 59, tedy poslední vývojový stupeň závodních vozů Bugatti ze 30. let (typ 51 se objevil už v roce 1931). Vůz z roku 1934 využíval zvětšenou verzi řadového osmiválce o objemu 3,3 litru. V šasi z modelu typ 54 byl motoru umístěn níže, čímž došlo ke snížení těžiště. Rám byl odlehčen celou řadou vrtaných děr. Vůz dosahoval výkonu 250 koní a celkem vzniklo pouze 8 kusů. Jeden z nich byl v minulém roce vydražen společností Gooding & Company za částku 8,5 milionu liber. To jen tak pro souvislost…

STYLOVÁ ETIKETA, RODINNÁ FIRMA

Kofola šla mnohem dál než k pouhému pojmenování limonády. Pro fotografování závodníka na etiketu například použila 160 let starou fotografickou techniku, při které se obraz vyvolává na plechové desky. Citrusy do limonád pocházejí z autentické rodinné farmy, která je pěstuje již několik generací – její sady pamatují slavné doby závodu.

S CHUTÍ VYRAZIT

V době, kdy zase bude možné cestovat, si jeho atmosféru mohou vychutnat i čeští motoristé. Trasa závodu se v historii měnila, dnes je průjezdný například 72 kilometrů dlouhý okruh s názvem “Circuito Piccolo delle Madonie”. Odstartovat a skončit se dá v městečku Cerda a také dnes představuje trasa kus dobrodružství. Vine se po neudržovaných cestách, často na ní potkáte sesuvy půdy a se sportovním vozem na nízkém podvozku se rozhodně projíždět nedoporučuje. Zastavit lze na památných místech závodu. Třeba si dát oběd v restauraci Baglio Himera a během jídla obdivovat historické fotografie účastníků Targa Florio a jejich vozů. Do doby, než bude možné zase vyjet na dovolenou, si mohou čeští motoristé atmosféru závodu připomenout alespoň s limonádou v ruce. K dostání je kromě maloobchodu také u čerpacích stanic.

PŘÍCHUTĚ

Vyrábí se ve třech příchutích: pomeranč, krvavý pomeranč a citrón. Dodavatelem citrusů pro výrobu šťávy je tradiční rodinná firma, která je pěstuje a zpracovává již po několik generací. Podle druhu příchuti limonáda obsahuje 10 až 13 % podíl ovocné šťávy, což je zhruba trojnásobné množství ve srovnání s běžnými limonádami. Slazena je pouze třtinovým cukrem – ten se v minulosti na Sicílii také pěstoval.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.