4_Paris_autosalo__15 kopie
Akce a výstavy, auta, Novinky, Scéna / 8. listopadu 2018

Text: Mercedes-Benz, František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

Vision EQ Silver Arrow: budoucnost potřebuje minulost

Tohle je bomba! Mercedes-Benz v rámci týdne Monterey Car Week v Kalifornii představil úchvatný koncept: Vision EQ Silver Arrow. Jak název napovídá, jednomístné vozidlo je poctou úspěšnému rekordnímu aerodynamickému stroji známému jako W 125 z roku 1937. Potkali jsme ho v Paříži, takže Ondra neodolal a udělal pár fotek…

 

4_Paris_autosalo__27

„Před 80 let historické Stříbrné šípy demonstrovali, že Mercedes-Benz je průkopníkem v oblasti rychlosti. A to i díky svému aerodynamickému tvaru,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér v Daimler AG. „Vision EQ Silver Arrow navazuje na tuto historii. Je určený pro zrychlení a potěšení z jízdy, ztělesňuje progresivní luxus a poskytuje náhled do budoucnosti našeho designu. Naznačuje, jak budou vypadat naše nové produkty značky EQ.“

Značka EQ je formována avantgardní, výraznou estetikou zvanou Progressive Luxury. Jde o kombinaci dříve neznámé krásy, vědomého střetu digitálních a analogových prvků a bezproblémového sloučení intuitivního a fyzického návrhu.

Exteriér: sportovní silueta

Díky svému jasnému a bezproblémovému designu je styl Vision EQ Silver Arrow ztělesněním filozofie designu Sensual Purity. Zjednodušená silueta přibližně 5,3 metru dlouhého a přibližně jednoho metru vysokého jednomístného vozidla je štíhlá, ale smyslná.

Struktura karosérie je vyrobena z uhlíkových vláken. Vícenásobné vrstvy laku v stříbrné barvě vypadají jako tekutý kov. Koncept reprezentuje polarity: některé prvky zastupují „horko“, jiné „chlad“. Funkční součásti z uhlíkového vlákna, jako je přední spojler, představují chladnou a racionální stránku této filozofie. Totéž platí pro přední obložení, stejně jako pro světelný pás vpředu. Zboku vyniknout světelné pruhy a velký nápis EQ před zadními koly, který je osvětlen modře, což je charakteristické pro značku.

4_Paris_autosalo__11

Mezi další nejdůležitější body patří kabina řidiče, kterou lze sklopit dopředu, a částečně „v prostoru“ umístěná kola. Pevné náboje kol a částečné zakryté disky jsou dalšími stylovými a inovativními prvky. Každé kolo má 168 paprsků a je vyrobeno z lehkého hliníku a lakované růžově-zlatou barvou, což je typické pro EQ.

Díky výjimečnému trakci a odpovídajícímu rychlému zrychlení má Vision EQ v předu pneumatiky šíře 255/25 R 24 a 305/25 R 26 vzadu. Pirelli vyvinulo pneumatiky s ohledem na detail – i proto na běhounu najdeme vzor hvězd. Zadní difuzor připomíná motorsport. Dva prodlužitelné zadní spoilery působí jako vzduchová brzda zvýšením odporu větru při zpomalování.

Interiér: mezi tradicí a modernou

Interiér stříbrné šipky Vision EQ představuje hodnoty Progressive Luxury. Návrh spojuje nadčasovou estetickou přitažlivost s futuristickými vizemi.

Die Designsprache kombiniert zeitlose Ästhetik mit futuristischen Visionen. Die Lackierung in Alubeam Silber erinnert an die historischen Silberpfeile. Das Interieur des Vision EQ Silver Arrow präsentiert die Werte des progressiven Luxus.  The design idiom combines timeless aesthetic appeal with futuristic visions.The paintwork in alubeam silver is reminiscent of the historic Silver Arrows. The interior of the Vision EQ Silver Arrow represents the values of Progressive Luxury.

Když je kabina řidiče sklopena dopředu, poskytuje pohled na překvapivě široký interiér. Zde nacházíme další kontrasty: na jedné straně používá tradiční vysoce kvalitní materiály. Patří mezi ně hnědá kůže na sedadle a na volantu, leštěný hliník v celém interiéru a masivní ořech s tmavšími jehličnatými dřevěnými lištami na podlaze. Tím je vytvořen most zpět k historickým závodním vozům éry Silver Arrow. Na druhou stranu zde najdeme velmi moderní řešení, jako je velká projekční plocha pro panoramatickou obrazovku a inovativní řešení uživatelského rozhraní, jako je možnost virtuálního závodu. Tyto prvky zase představují typicky vizionářský charakter EQ. Tento kontrast je záměrným sloučením minulosti a budoucnosti.

Sedák a opěradlo mají neobvyklý vzor, který je vyrovnán s obrysem sedadel: hvězdy byly prošité pomocí laserového gravírování. Do sedadla je integrovaný systém vyhřívání krku Airscarf. Čtyřbodový bezpečnostní pás inspirovaný motorsportem drží řidiče bezpečně na svém místě. Pedály mohou být přizpůsobeny specifické výšce řidiče díky ovladači.

Pro přizpůsobení vnější barvy alubeam silver jsou boky stěny interiéru pokryty luxusním šedým semišem.

Dvojitá obrazovka a virtuální závody

Řidič Vision EQ je vybaven velkou panoramatickou obrazovkou, na níž je promítán 3D obraz okolí. Jako ukazatel možných budoucích nabíjecích technologií je na obrazovce zobrazen pruh vozovky, na kterém je vidět možné induktivní nabíjení.

Pomocí umělé inteligence je možné zapojit se do virtuálního závodu proti historickým nebo současným závodním automobilům Silver Arrow. Za tímto účelem je virtuální závodní dráha překládána na skutečné vozovce na panoramatické obrazovce a řidič vidí svého protivníka buď před sebou, nebo za sebou jako „ducha“. Funkce asistenta virtuálních závodů vám pomůže stát se lepším řidičem tím, že budete během závodu dostávat pokyny.

Na volantu je také dotyková obrazovka. Řidič jí může použít k výběru programů jako Comfort, Sport a Sport +, které nabízejí různé jízdní vlastnosti. Zde můžete také nastavit nastavení zvuku: Volby zahrnují zvuk aktuální stříbrné šipky Formule 1 nebo motoru Mercedes-AMG V8.

Pohon bez emisí

Vision EQ stříbrná šipka je koncipována jako elektrické vozidlo. Tato stříbrná šipka má výkon 550 kW (750 k). Tenká dobíjecí baterie v podvozku má využitelnou kapacitu cca. 80 kWh a umožňuje dojezd až 400 km podle WLTP. Boční větrací otvory pomáhají chladit soustavu baterií.

4_Paris_autosalo__8

Inspirace: rekordní vozidlo z roku 1937

Vzorem pro Vision EQ Silver Arrow je dvanáctiválcový vůz řady W 125, který byl postav v roce 1937 na základě závodního automobilu Grand Prix.

Pro nové vozidlo v roce 1937 byl Mercedes-Benz hodně inspirován leteckým průmyslem. Mezi příklady patří spolupráce s vývojovými odděleními společností Ernst Heinkel a Willy Messerschmitt, aby byl zkrácen přední převis a přední část byla zakulacena. Přední část byla dále prodloužena dolů a stala se strmější. Toto snížení zajistilo snížení vztlaku na přední nápravě. Dlouhá a vyšší zadní část zase snižovala vztlak na zadní nápravě. Jedním z úchvatných rysů a inspirací pro konstruktéry Vision EQ byla kulatá skla v kokpitu, modelovaná z hlediska obrysu a průřezu dle kapky vody.

Mercedes-Benz 12-Zylinder Rekordwagen W 125, 1938. Mit diesem Rekordwagen wurde auf der Autobahn Frankfurt/Main-Darmstadt durch Rudolf Caracciola ein neuer Rekord aufgestellt. Fliegender Kilometer: Durchschnittsgeschwindigeit 432 km/h.  Mercedes-Benz 12-cylinder record car W 125, 1938. At the wheel of this record car, Rudolf Caracciola established a new record on the Darmstadt – Frankfurt/Main motorway. One kilometer from a flying start at an average speed of 432 km/h.

Právě s W 125 Rudolf Caracciola dosáhl na dálnici A5 mezi Frankfurtem a Darmstadtem při jízdě tam a zpět průměrné rychlosti 432,7 km/h. Tento rekord týkající se rychlosti na veřejných komunikacích trval až do listopadu 2017.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.