retro classics
Scéna, Akce a výstavy / 7. dubna 2016

Text: František Vahala, Foto: Steering Media

Kam směřuje Retro Classics Stuttgart?

O víkendu 17. až 20. března se konal ve Stuttgartu tradiční výstavní a prodejní veletrh Retro Classics. Ani letos jsme si velkou show nenechali ujít, ale poznatky máme rozporuplné…

Jezdím tam už řadu let, poprvé jsem byl někdy v roce 2010. Od té doby se celá show značně proměnila a hlavně zvětšila. Všech osm hal výstaviště u stuttgartského letiště (a všechny přilehlé prostory) byly letos zcela zaplněny vystavovateli. Téměř každé volné místo bylo pronajmuto a na rozlehlých betonových plochách se předvádělo přes 1500 firem věnujícím se scéně klasických automobilů. Celková plocha výstavy dosáhla 125 000 m², což je skutečně úctyhodný prostor. Je proto jasné, že každý z celkových 90 000 návštěvníků ani letos nestihl vidět všechno, co Retro Classics nabízelo.

Retro Classics Stuttgart 41

Začalo to dobře, protože už vstup do hlavního atria byl přitažlivý – kromě konceptu nového Aston Martinu či Ferrari 250 Lusso mě zde zaujala zejména komplexní výstava závodních vozů Veritas, jejichž historie se začala psát v roce 1947. Původně byly odvozené od BMW 328 a v poválečné éře závodění dominovaly v řadě soutěží. K vidění byly zejména tři zajímavé stroje: Veritas C-90 Coupé 1949, závodní Veritas Meteor Formel 2 a Veritas Meteor II, oba z roku 1950. V hlavním atriu našlo místo několik exponátů z muzea Lowman. Sbírka, založená již v roce 1934, dnes obsahuje přes 230 automobilů a rozhodně stojí za návštěvu. Jedním z nejzajímavějších vystavených aut byl Mercedes-Benz Type Nurburg 500 z roku 1933 o hmotnosti téměř tří tun – vůz je totiž „lehce“ pancéřovaný.

Hala 1 byla tradičně vyhrazena důležitým obchodníkům a zde byly k vidění opravdu krásné expozice, doslova narvané různými klasickými auty. Asi bych si vybral, tedy zejména pokud bych chtěl koupit staré Porsche, Mercedes či zánovní Ferrari. Samozřejmě zde bylo i mnoho dalších aut, po delším procházení mezi jednotlivými stánky mi pomalu docházelo, že zas taková pestrost zde skutečně k vidění není. Chyběla mi zejména předválečná auta, kterých zde bylo obecně málo. Naopak novějších modelů z 90. let i nového milénia zde bylo skutečně až moc a je vám asi jasné, že byly nabízeny často za nesmyslné ceny.

Retro Classics Stuttgart 10

Čas uplynul velmi rychle. Za celý den je člověk uchozený a ani nestihne pojmout všechno. Ale názor si udělá. Retro Classic je především výstavou vozů Porsche a Mercedes. Až mě překvapilo, kolik jich tu bylo k vidění a samozřejmě hlavně ke koupi. Doslova řady sportovních 911, přičemž si určitě vyberete nejen ročník, ale přesnou barevnou kombinaci. Pokud jste tedy ochotni zaplatit. Výstava má výrazný prodejní charakter, ovšem ceny jsou často až o 40 % nad průměrem trhu. I tak se ale vesele prodávalo, neboť poptávka je stále větší a nabídka klasických aut svým způsobem omezená. Oficiálně zastoupené značky se více než kdy předtím pyšnily i novými modely, takže vedle klasiky často stály úplně nová auta. Nevím, jestli se mi tento trend úplně líbí.

Zatímco před 15 lety bylo součástí společenského statusu hraní golfu, dneska musí každý manažer vlastnit klasické auto. A tato módní vlna křiví trh.

Samozřejmě, že jsem v rozsáhlých halách našel i mnoho inspirace a objevil krásná auta. Když člověk potká například Lambo Miuru nebo Ferrari F40, je obecně nadšený. Ale co se týče například předválečných aut, těch bych rád viděl víc. Na výstavě byl patrný velký zájem o poválečné sportovní modely, zejména Porsche. Anglických aut bylo na výstavě také méně, a to nepočítám francouzské či dokonce japonské. S chutí jsem si prohlédl například halu 8, kde byla k vidění vkusná výstava motocyklů Laverda a nákladní a užitková technika. Velmi zajímavé byly traktory Lanz Bulldog či Deutz a také několik velkých autobusů Neoplan. V hale s americkými auty mě zaujal GM Futurliner nebo řada vozů Dodge Charger v různých stavech.

Víc už o Retro Classic psát nebudu, nechám za sebe mluvit fotografie… 

 

Klasická auta se stala módou, součástí životního stylu a hlavně ohromným byznysem. Ve Stuttgartu to bylo vidět velmi jasně. Nadsazené ceny, široká nabídka často ne zrovna kvalitních aut, řady aut z 90. let s nepříliš přitažlivým rodokmenem, které se obchodníci snaží všemožně dotlačit do kultovního statutu. Celé skupiny stejných aut, často přerenovovaných, přeleštěných. Chybějící pestrost, kterou jsem doháněl na parkovištích pro návštěvníky, kteří přijeli vlastním klasickým autem. Ustupuje přátelská atmosféra, přibývá obchodníků, překupníků a nejrůznějších firmiček, které se na ohromném obchodě snaží nějak přiživit. Netvrdím, že jsem si nenašel přitažlivá auta, ale bylo jich zkrátka nějak málo. A mnoho modelů a typů jsem vůbec neviděl, protože na výstavě prostě nebyly. Jestli je tohle trend, já se jdu raději projet starým autem a příště si účast na veletrhu rozmyslím.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.