Porsche 911 1974 R-Groupe_10
auta, V pohybu / 3. prosince 2015

TEXT: František Vahala, FOTO: Ondřej Kroutil

Porsche 911 R-Gruppe: ideální auto na zimu

Člověk se toho prostě nesmí bát. I když klasická Porsche stoupají na ceně a stávají se čím dál častěji objektem sběratelství, byla stvořena hlavně proto, aby jezdila. No a tak jsme jeden pěkný, vkusně upravený kousek vytáhli do Rakouska a v Alpách zjistili, jak moc dokáže pobavit.  

Co dělat v zimě? Máte své plechové miláčky hezky uložené k spánku nebo patříte k těm odvážlivcům, kteří vyrazí někam ven? My máme jasno a jsme rádi, že jsme díky kamarádovi Jardovi mohli zažít jedno velmi příjemné odpoledne na zasněžených a zmrzlých horských cestách.

Porsche 911 netřeba připomínat – znají ho i ti, kteří se o auta jinak vůbec nezajímají. Sportovní kupátko s plochým šestiválcem vzadu se vyrábí už od roku 1963 a za tu dobu prošlo dlouhou evolucí. I když model poslední sezony je také fajn, nás stejně vždycky víc fascinovala klasika. To je ostatně případ i auta na fotkách – pochází z roku 1974, ale možná jste si všimli, že je na něm něco trochu jinak.

porsche 911

Jedná se o decentně upravený model, vycházející původně z typu 911 S 2.7. Celkově odlehčené auto má karbonové dveře (včetně kožených táhel), zadní kryt motoru s křídlem z 964 ve stylu úpravce Singer, 16palcová kola a konečně šestiválec se zvýšeným objemem na 3,0 l, který postavil ještě v USA Don Johnson v Arizoně. Celkový výkon? Velmi krásných 210 mechanických koní, řvoucích skrze sporadický výfuk. V interiéru najdete vše, co k radosti na okreskách potřebujete – tedy skořepiny, sportovní volant Momo a budíky přímo v zorném poli. Moderní retronavigace Becker je spíš nedávno dodaným bonusem. Auto je speciální i díky detailům, mezi které patří víčko i nádrže umístěnému (společně s plnohodnotnou rezervou) v předním kufru či lehkým kobercům RS.

Řádit ve sněhu s pořádným starým autem by chtěl každý, ale jen málokdo to dělá. Celá spodní část auta dostává pěkně zabrat už od odlétajících kamínků a navíc není pravda, že by se v Rakousku nesolilo…

Zásadní je ale samotný požitek z jízdy. Ta hrubá mechanika, kterou staré Porsche nabízí. Tak například – každý kamínek třískající do podběhu slyšíte. Motor řve odlehčeným interiérem, a když se dostává k hranici 7000/min, většinou už jedete za hranicí povolených rychlostí. Hrubá převodovka, vyžaduje sílu, ale rychlosti si nespletete. Bavte se, jeďte, co to dá – zejména když se před vámi vine zasněžená opuštěná silnička, na které rušíte pouze lišky a s každým dalším kilometrem na volantu jste jistější v protahování smyků. Řízení je něco, co mě na Porsche fascinuje. Je citlivé, přesné, ale vyžaduje pevnou ruku. Auto létá z jednoho smyku do druhého, jen ty vracáky ještě tolik neumím – jednička je moc, dvojka málo… Ale žádný učený přece z nebe nespadl.

Ještě chvilku řádíme v horském úbočí – i s tím překvapením, že se v kopci dokážu pohodlně rozjet z místa nahoru – a pak si střihneme závod na ledu. A ani jsme nedopadli špatně… Cesta po suché okresce dole v údolí je zase požitkem rychlosti. Vzdali jsme klouzání ve stylu profi tanečnic, jedeme ostře. Auto tuhne pod rukama a každý rychlejší průjezd dokazuje, proč jsou z porsche všichni tak unešení… Dokud neokusíte, nelze to moc dobře popsat.

Můj názor: Porsche (tedy motor vzadu a pohon zadních kol) a zima k sobě patří jako chleba s máslem. Jen si musíte uvědomit, že auto dostane zabrat a bude vyžadovat intenzivnější péči. Tak mu jí dopřejte raději rovnou a pak už se nemusíte trápit. Výhodou upraveného stroje (s relativně nižší hodnotou než skvěle zachovalý exemplář) je fakt, že se nemusíte tak stresovat. Zbývá se jen bavit…

Technická data

Porsche 911 R-Gruppe (1974)

Motor

Vzduchem chlazený šestiválcový boxer, uložený za zadní nápravou, rozvod ventilů OHC, dva ventily na válec.

Zdvihový objem 3000 ccm
Výkon 210 k
Přenos síly

Pětistupňová manuální převodovka umístěná před motorem, jednokotoučová, suchá spojka, poháněná náprava zadní.

Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová karoserie, dvoudveřové kupé s vnitřním uspořádáním 2+2.

Přední zavěšení nezávislé, na dolních příčných kyvných ramenech a vzpěrách McPherson, stabilizátor
Zadní zavěšení na suvných ramenech s šikmými osami kývání, stabilizátor
Odpružení podélné/příčné zkrutné tyče
Řízení hřebenové
Kola/pneumatiky z lehkých slitin, 16palcová, Vredestein Winter Extreme 205/50 R16
Jízdní výkony a spotřeba
Zrychlení 0 až 100 km/h cca 6 s
Maximální rychlost cca 240 km/h
Průměrná spotřeba cca 10 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.