auta, Doplňky, Scéna, Akce a výstavy, Ostatní / 24. září 2019

Text: František Vahala, foto: Ondřej Kroutil

Podzim v Alsasku a Cite de l´Automobile

Podle mého názoru by každý měl mít alespoň nějakou představu o historii a vývoji oblasti, která ho zajímá a baví. V našem případě jsou to automobily, a proto vám upřímně doporučuji návštěvu Cite de l´Automobile ve francouzských Mylhúzách. Nadchne vás.

Cite dAutomobile_OK_41

Obrovské parkoviště bylo v době naší návštěvy téměř prázdné, což jsme ocenili – protože budeme mít na prohlídku klid. To je tak, když si jedete po svém a na podobná místa vyrážíte mimo hlavní sezonu. Téměř okamžitě nás zlákala dlouhá lávka vedoucí do vstupní brány, zvenku i zevnitř ozdobené sochami závodních mercedesů. Pak už přišla řada pouze na krátké formality související s naší domluvenou návštěvou a mohli jsme vyrazit po stopách těch nejkrásnějších strojů, které kdy byly vyrobeny.

Sbírka automobilů Schlumpf má dlouhý a pestrý příběh, kde není nouze ani o napětí – v jednom momentu vozidla dokonce málem lehla popelem. Rozepisovat se ale o tom nebudu, koho bude téma zajímat, jistě si dost informací opatří sám. Každopádně zmíním, že v budově bývalého mlýnu na zpracování vlny je v dnešní době vystaveno přes 400 úžasných automobilů, mapujících historii naší společné vášně zcela jedinečným způsobem. Poprvé byly některé z nashromážděných automobilů z rozsáhlé sbírky Fritze Stumpfa ukázány veřejnosti už v roce 1966, ale tehdy expozice samozřejmě vypadala trochu odlišněji, než je tomu v současnosti. Budova bývalého mlýna s typickou architekturou 19. století se ovšem stala už dávno předtím základem rozsáhlé kolekce 437 automobilů od 97 různých světových značek.

V říčce L´lll, která mlýn obepíná, mezitím proteklo hodně vody a historii samotné budovy i jejího okolí proměnilo mnoho událostí, ovšem muzeum je přečkalo a stojí dodnes. A zve k průzkumu několika různých expozic, které fungují jako účinný balzám pro duši každého milovníka klasické techniky, životního stylu a umění.

Cite dAutomobile_OK_8

Jakmile vás obklopí dřevo, sklo a ocel, můžete začít s prohlídkou. Nejprve si užijete expozici věnovanou různým doplňkům a maskotům na víčka chladičů – většinou zvířat – které byly oblíbené zejména ve 20. a 30. letech. Originální kousky pobaví, ale upřímně jsou jen přípravou na návštěvu hlavní haly, pojmenované Motor Car Experience. Ještě než do ní vstoupíte, celé vaše zorné pole vyplní famózní Bugatti Royale – zaručuji vám, že než se posunete dál, na impozantní dvoudveřový kabriolet budete pár minut zírat s otevřenou pusou.

Plocha o velikosti 17 000 m² je osvětlena pouličními lampami, identickými s originály na mostě Alexandra III. v Paříži. Měkké světlo vytváří celkem 800 těchto elegantních stojanů. Ačkoliv tu nenajdeme kočáry, začíná se pěkně od počátků (oblast Forerunners and Pioneers): budete obdivovat nádherné staré Panhardy, Peugeoty, De Diony, Benze a mnohé další stroje z let 1895 až 1918. Nejvíc je Panhardů, protože právě vozidla této značky definovala architekturu „moderního“ motorového vozidla tak, jak to máme rádi: tedy motor vpředu, spojka, převodovka a přenos síly na zadní kola.

Zřejmě úplně nejpřitažlivější je hned první část expozice, představující průkopníky automobilizmu: Panhardy, Peugeoty, De Diony, Benze a další úžasná vozítka.

Druhá část haly je zaplněna automobily z let 1918 až 1938, které jsou značeny jako Classic Cars. Kromě mnoha krásných strojů všemožných značek tuto část symbolizuje i spojení dvou velkých jmen: Mercedes a Benz. Důležitou technickou inovaci v podobě pohonu předních kol prezentuje Citroën (1934), Peugeot zase slaví otevření továrny v Sochaux, která funguje dodnes. Mezi automobily, jež jsou téměř na dosah (jak to má ve správném muzeu být), potěší i dobové fotografie různých událostí – například stavby Eiffelovy věže nebo momenty ze životů tehdejších motoristů.

Cite dAutomobile_OK_24

Pak přichází třetí část, nazvaná jednoduše Modern Cars. Za ty se ve svatostánku všech automobilů považují vozidla vyrobená po roce 1945. Výrobci tehdy pomalu opouštěli koncept těžkých, obrovských tzv. bourgeois automobilů a klonili se ke stavbě úspornějších, použitelnějších modelů. To bylo možné zejména díky širšímu uplatňování principů taylorismu.

Jestli jste došli až sem a zatím se vám netočí hlava, teď to zaručeně přijde – přichází totiž ohromná hala Motor Racing, plná těch nejryzejších závodních strojů, jaké kdy na této planetě vznikly. Uvidíte doslova všechno – od dvoumístného Panhardu-Levassor (1908) přes Mercedes W125 (1937) a Maserati 250F (1957) až po Lotus type 33 (1963). Nemluvím o řadách Bugatti, Ferrari, Alf Romeo, Porsche či Gordini a mnohých dalších – včetně novějších formulí 1. Čisté a přehledné expozice jsou opět doplněny o působivé dobové fotografie, multimediální zážitky a tabule s doplňujícími informacemi. Krásnější startovní pole asi nikde jinde neuvidíte…

V další části muzea se dostanete do zcela jiného světa. Zvuk závodních motorů utichne, vy potichu našlapujete a procházíte kolem blyštících se skvostů v hale Motorcar Masterpieces. Na tomto speciálním místě odpočívá například Panhard-Levassor X26, Delahaye Type 135, Isotta-Fraschini Model 8A nebo Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1924, který patřil Charliemu Chaplinovi. Ve středu této nádhery je jedno speciální místo, které nelze vynechat a kde se předvádí slavné Bugatti 41 Coupé Napoleon (1930), které patřilo samotnému Ettore Bugattimu.

Cite dAutomobile_OK_37

Když už jsme u těch Bugatti, jedním z klenotů sbírky je Bugatti Veyron. Je tak jedinečným vozem, že si jistě své místo mezi slavnými předky zaslouží. Veyron stojí na otočném podstavci, aby si ho návštěvníci mohli prohlédnout skutečně ze všech stran – a navíc, displeje kolem přinášejí zajímavosti z oblasti vývoje, technických souvislostí a dalších zajímavostí ze světa Bugatti Veyron.

Tento hrubý výčet zdaleka nepokrývá vše, co můžete na tomto skvělém místě vidět. Ani jsem nezmínil výstavu 101 kusů výjimečných dětských autíček, diorámy s modely klasických automobilů a známých ulic evropských měst, halu věnovanou renovacím či motorům (kde si můžete poslechnout různé druhy motorů od počátků do současnosti a porovnávat jejich projevy) či množství nejrůznějších doplňků, plakátů, cedulí a dalších zajímavostí.

Jako by to nestačilo, při odchodu vás uchvátí další místo – foyer s řadou Bugatti 57S a jejich životním cyklem. Tento model byl zásadní, protože se v roce 1936 stal prvním masově vyráběným automobilem Ettoreho a Jeana Bugatti. Kromě toho, že si prohlédnete celý jeho život a rozeberete ho doslova na součástky, zažijete i další překvapení, protože přímo proti vám se zjeví originální Bugatti Atalante, kultovní vůz s cenovkou udávanou v milionech eur. Najednou dostanete chuť si celé muzeum projít znovu… A já to chápu, vidím to stejně. Pouhé obrázky v časopise nestačí, chrám věnovaný všem úchvatným strojům, technice, designu a umění je nutné čas od času navštívit, aby si člověk povznesl vědomí a přežil moderní šílenství nenarušený. Tak se do Mylhúz někdy zajeďte pomodlit, udělá vám to dobře.

Všechny informace týkající se vstupu, příjezdu a otevírací doby najdete zde.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.