Maserati MC Stradale_23
auta, V pohybu / 14. srpna 2018

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil pro Steering Media

Maserati MC Stradale: i po letech plné emocí

Maserati GranTurismo je na trhu už nějaký pátek, ale na kráse mu to neubírá. A stále umí zaujmout způsobem, jaký dokážou jen Italové. U nejostřejší silniční verze MC Stradale nejde jen o karbonové doplňky nebo efektní materiály, ale hlavně o jízdní zážitek. A tak to mám rád.

Maserati MC Stradale_22

U sportovních modelů věhlasných značek bývají životní cykly podstatně delší než v případě mainstreamových vozů pro běžné potřeby. To platí i v případě Maserati a jeho modelu GranTurismo. Elegantní dvoudveřové kupé s vnitřním uspořádáním 2+2 se totiž veřejnosti představilo už v roce 2007 při autosalonu v Ženevě. GranTurismo tehdy zaujalo odbornou i laickou veřejnost nejen vyzývavou karoserií s koeficientem odporu vzduchu 0,33, ale i faktem, že sdílelo upravenou platformu s větším modelem Quattroporte a využívalo díly z Ferrari 599 GTB a 612 Scaglietti.

Základní verze tehdy přijela s motorem V8 o objemu 4,2 litru, navrženým ve spolupráci s Ferrari. Nabídla výkon 405 koní, přenášený na zadní kola pomocí automatické šestistupňové převodovky ZF. V roce 2013 přišla aktuální, dosud vyráběná verze MC Stradale s atmosférickým motorem V8 o zvýšeném objemu 4,7 litru, jež na zadní kola posílá zajímavější výkon 460 koní při 7000/min.

Maserati MC Stradale_4

Jedno je jisté: MC Stradale je krásné auto, a to ze všech úhlů pohledu. Jeho svalnatá karoserie či jemně vyvážené linie, jež nezapřou italský cit pro design, jsou prostě sexy. A to dost.

Ačkoliv MC Stradale je nejostřejší silniční verzí modelové řady, stále se jedná hlavně o GT (Grand Tourer), takže kromě rychlosti a řidičských zážitků je zaměřené na komfort. Tomu pomáhá podvozek v podobě dvojitých lichoběžníků vpředu a víceprvková náprava vzadu. Pod 20koly se skrývají karbon keramické brzdy, a jakmile usednete do interiéru, obklopí vás alcantara, hliník a kvalitní kůže. Italové mají výhodu vkusu, takže už první setkání a usednutí do výrazně tvarovaných sedadel vás zaujme a vykouzlí ve vás jisté očekávání. Pozici k sezení nacházím uspokojivou, všechno důležité mám po ruce, zvykám si na pádla. Sedadla jsou tuhá a pevně obepnou tělo, ale to závodní skořepiny: naopak spíše dbají na váš komfort. Detaily se mi líbí, samozřejmě hlavně hodiny uprostřed palubní desky či pošití částí palubní desky alcantarou s kontrastními švy. Naopak starobilé rádio s CD přehrávačem je milou připomínkou toho, jak rychle čas letí.

Maserati MC Stradale_19

Jakmile nastartujete osmiválec, očekávání se logicky zdvojnásobí. Jdeme na to!

Maserati MC Stradale_9

MC Stradale samozřejmě nabízí očekávanou dynamiku luxusního GT – na 100 km/h se rozjede za 4,5 s a pokud máte možnost, omezovač vás zastaví až při 303 km/h. Motor má charakteru na rozdávání: z nízkých otáček se ochotně sbírá, ve středních už táhne drsným způsobem a s radostí se dostává ke svému vrcholu. Přenos síly zajišťuje převodovka MC Race-Shift, což je zjednodušeně řečeno robotizovaný manuál s automatickým módem. V praxi to znamená, že se ovládá rozměrnými páčkami pod volantem a při nejostřejším režimu Race je schopný přeřadit za pouhých 60 ms. Přeřazení je vždy doprovázeno hrubou prodlevou a následným kopnutím, což je něco, na co už u moderních GT současnosti nejsme zvyklí, ale souvisí to s konstrukcí převodovky. Díky tomu je jízda ještě emotivnější než pokud by převodovka řadila za milisekundu bez jakéhokoliv rázu.

Chtivost motoru a jeho podmanivý charakter si vás okamžitě omotají kolem prstu. V režimu Race jsou reakce ještě ostřejší a vaše cesta k vrcholu o to napínavější. Tohle má koule!

Maserati MC Stradale_25

Podvozek pohodlně zvládá české nerovnosti a při ostré jízdě je potěšující tuhá karoserie a dostatečně komunikativní řízení. Na výjezdu ze zatáčky potěší dlouho neutrální chování, které se mění v čitelnou přetáčivost v případě, že jedete skutečně rychle nebo si podobné chování přejete. I přes použití karbonu je zejména při rychlé jízdě je trochu znát hmotnost, která dosahuje nemalých 1800 kg. Zážitek je ale svým způsobem opojný a zvuk motoru rozehřeje nejedno chladné srdce – i v tomto ohledu si Italové drží své výjimečné postavení. 

Poněkud zastaralejší koncept chování převodovky a mechaničnost vozu nejsou na škodu, ale naopak by v době čím dál rychlejších aut co mnohé odpouštějí mohly zaujmout.

MC Stradale má svůj neotřelý charakter a proto se mi líbí. Motoru není co vytknout, vysoká spotřeba se dá předpokládat (pomáhá velká nádrž na 90 litrů). Zvláštní způsob řazení převodovky s ostrých režimech je nakonec docela sympatickou kuriozitou. Jízdní vlastnosti, jistá hravost a čitelná rozpustilost jsou součástí charakteru.

Celek má samozřejmě i své nedostatky, z nichž některé jsou očekávatelné: například vyloženě oldschoolový infotainment musel působit zastarale už v době vzniku, navigaci ani nechcete zkoušet. Otázka ceny je diskutabilní – Scuderia Praha jakožto oficiální zástupce značky pro ČR testované MC Stradale nabízí za 3,5 milionu Kč (s DPH), což vzhledem k nabídce není úplně málo. Na druhou stranu je MC Stradale dostatečně jedinečné, živelné a zábavné. A toho si cením.

Jistá oldchoolová mechaničnost pořádného GT s atmosférickým, točivým motorem je tím, co jsem si na MC Stradale zamiloval. Je třeba počítat s tím, že se jedná o velké a relativně těžké auto, ale nic z toho mu neubírá na dramatičnosti projevu. Dynamika není z dnešního pohledu vyloženě brutální, ale je živelně neředěná, což podkresluje celý zážitek. A ten je, jak asi správně tušíte, nezapomenutelný a jedinečný. MC Stradale mám od společné projížďky obzvlášť rád!

Technická data

Maserati GranTurismo MC Stradale (2016)

Motor

Vidlicový vodou chlazený osmiválec V8, úhel sevření válců 90°, DOHC, elektronické vstřikování Bosch ME7, třícestný katalyzátor, lambda sonda, olejová náplň 10,5 litru.

Objem: 4691 cm³
Vrtání x zdvih: 94 x 84,5 mm
Kompresní poměr: 10,25:1
Nejvyšší výkon: 338 kW (460 k) při 7000/min
Nejvyšší točivý moment: 520 Nm
Přenos síly

Robotizovaná poloautomatická převodovka Maserati MC Race-Shift s automatickým módem HMI uložená podélně za motorem.

Poháněná náprava: zadní
Zpřevodování: I.: 3,21; II.: 2,05; III.: 1,44; IV.: 1,11; V.: 0,90; VI: 0,76
Diferenciál: samosvorný Quaife ATB Competition
Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová dvoudveřová karoserie typu coupé, vnitřní uspořádání 2+2; části karoserie (například kapota, zadní křidélko, doplňky, přední lip) vyrobené z karbonu.

Přední zavěšení: nezávislé, dvojité lichoběžníky, zkrutný stabilizátor
Zadní zavěšení: nezávislé, víceprvková náprava, zkrutný stabilizátor
Tlumiče a pružiny: teleskopické tlumiče, vinuté pružiny
Brzdy: karbon-keramické větrané kotouče, vpředu průměr 380 mm, vzadu 360 mm
Řízení: hydraulické s posilovačem
Kola a pneumatiky: 20palcové disky z lehké slitiny, pneumatiky vpředu 255/35 ZR20 a vzadu 295/35 ZR20
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4933 x 1903 x 1343 mm
Rozvor: 2942 mm
Rozchod kol (vpředu/vzadu): 1586/1590 mm
Suchá hmotnost: 1700 kg
Pohotovostní hmotnost: 1800 kg
Objem zavazadlového prostoru: 320 dm³
Objem palivové nádrže: 90 l
Rozložení hmotnosti: 48:52 %
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 303 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,5 s
Kombinovaná spotřeba: 14,4 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.