Paris Artcurial_12_Ferrari 250
Kupuji klasiku, Poradna / 23. února 2017

Text: Jaroslav Brzoň, Foto: BBI Classic

Jak koupit Ferrari při aukci v Paříži…

…aneb příběh ze světa aukčních síní. Velká hra, velké peníze. Zástupci českého fondu zaměřeného na investování do klasických aut vyrazili do Paříže, aby koupili klasická auta s potenciálem budoucího růstu. Co se nakonec stalo? Do Česka přijede krásné Ferrari 250 GT Coupé!

Širší seznam se postupně zúžil. Propracovaná strategie se proměňovala téměř každým dnem s tím, jak jsme o autech zjišťovali další podrobnosti. V Paříži nebyly jen leštěnky, ale pěkné fotky mnohdy účinně maskovaly horší stavy… Zásadní bylo udržet nastavené limity a nepřehnat to. Umět vyčkávat, ale zároveň být neustále připraven na příhoz. Někdy i pouhé vypjaté vteřiny znamenaly rozdíl mezi úspěchem či selháním…. A jak to celé bylo? To se dozvíte přímo od člověka nejpovolanějšího, Jaroslava Brzoně z BBI Classic Investments.

V Paříži se nám daří. Před dvěma lety jsme na tamní aukci uspěly u dvou vozidel a po loňském nepříliš atraktivním roce jsme se do francouzské metropole vrátili. Paříž neoslnila z hlediska výhledů tolik jako lednová Arizona, ale i zde byla velmi silná poptávka. I tak se našlo několik atraktivních příležitostí k nákupu, z nichž jednu jsme proměnili v naší novou akvizici.

Z hlediska výsledků byla Paříž nakonec umírněnější, než jak naznačoval rozjetý trh v Arizoně. Prodejní kvóta se tentokrát pohybovala mezi 72 a 78 % u všech tří aukčních síní. Nicméně toto oslabení je dáno hlavně dvěma faktory. Za prvé: tentokrát nebylo v nabídce tolik automobilů bez rezervy, jak tomu bylo v posledních aukcích. Za druhé: kvalita nabízených aut nebyla nijak oslnivá a o nasazených odhadech se není nutné dál rozepisovat. Rozhodně ale nešlo o nějaké zásadní slábnutí trhu a poptávky.

Po důkladném osobním průzkumu všech aut, které nás v Paříži zajímali, nám zůstalo na seznamu zhruba 12 vozů, které jsme se rozhodli zkusit vydražit do maximálních předem stanovených limitů.

Aukce RM neboli den první

První den u RM Sotheby’s začal zvolna. Například Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale v raritní původní barvě zůstala neprodána za 80 000 eur při odhadu 120 až 150 000. Nicméně vzhledem k jejímu špatnému stavu jsme o ní ani při této nízké ceně neprojevili zájem ani my. Později se aukce rozhýbala – a to především díky nabízené sbírce švýcarského sběratelů vozů Porsche. Téměř všechny nabízené vozy přesáhly odhady aukční síně! Uklidnění přišlo asi v polovině aukce, kdy se Aston Martin DB4 neprodal za 350 000 eur při odhadu 425 až 500 000. Vůz byl po starší renovaci v nepůvodní barvě, ale hlavně zcela bez dokladů i bez historie a s nutností platit navíc i DPH za dovoz z USA. Z těchto důvodů byl nezájem opodstatněný.

O pouhé čtyři loty později přišel první z našich vybraných vozů, a to Jaguar SS 100 z roku 1941. V tomto případě jsme byli úspěšní pouze částečně – skončili jsme jako high bidder a vůz nakonec nebyl prodával, protože nedosáhl na částku požadovanou prodejcem. Po aukci jsme s majitelem vyjednávali o prodeji, ale očekávání bylo stále nad maximální limit (který je nutné dodržovat). Rozhodli jsme se vyčkávat a pokračovat v dražení. Druhý vytipovaný vůz ale skončil o dva příhozy po desetitisících eur nad naším maximálním limitem. Z aukce RM Sotheby´s tedy nakonec dle našich parametrů nevyšel žádný atraktivní nákup.

Paris Artcurial_7

Den druhý: naše chvíle

Během druhého dne jsme u Bonhams měli jeden hlavní cíl a tři vedlejší, u kterých by záleželo na tom, zdali cena zůstane hodně nízko. Hlavním cílem se stalo Ferrari 250 GT Pininfarina Coupe z roku 1959. Jeden z 353 vyrobených a 149 dochovaných vozů v tomto provedení.

Co se týče historie, renovace proběhla před čtyřmi lety a vůz byl aktivně užíván svým francouzským majitelem. A to je pro nás důležitá informace. Vůz už bohužel nebyl v původním laku a používání si vybralo svou daň v podobě drobných šrámů. I z těchto důvodů byl odhad posazen na rozumnou úroveň 450 až 550 000 eur. K nákupu lákal i fakt, že vůz byl původně vyroben ve dvoubarevné specifikaci, což Ferrari nabízelo pouze za příplatek. A tím je samozřejmě zvýšena raritnost vozu.

Maximum jsme si stanovili stále hlouběji pod odhadem na 380 000 eurech bez prémie aukční síni. I zde jsme zprvu byli úspěšní pouze částečně, také jsme skončili jako high bidder a vůz v prvních momentech skončil neprodaný. Nicméně netrvalo dlouho a zástupci Bonhams nás kontaktovali s tím, že prodávající s naší původní nabídkou z aukce nakonec souhlasí. Podařil se nám tedy velmi atraktivní nákup raritního dvanáctiválcového dvoumístného Ferrari z 50. let za 76 % již poměrně rozumného odhadu aukční síně! Pokud si chcete Ferrari prohlédnout, klikněte zde.

 

Paris Artcurial_11

Další vozy od Bonhams nakonec šli přes náš limit a toto Ferrari tak zůstalo jediným atraktivním nákupem dle našich parametrů z druhého aukčního dne. Náš nákup byl nakonec šestým nejvyšším dosaženým prodejem aukční síně Bonhams na letošní pařížské aukci. 

A závěrem: den třetí

Ze třetího dne u Artcurialu stojí za zmínku tři prodeje. Aston Martin DB3 z roku 1957, AC Aceca z roku 1962 a Alfa Romeo 1900 CSS z roku 1956 byly všechny prodány za zajímavých podmínek mezi 78 až 80 % odhadu aukční síně. Ani jeden z těchto prodejů však nebyl z našeho pohledu tak atraktivní, jako pořízení Ferrari z předchozího dne: Aston nebyl v původním stavu, Aceca šla nakonec o jeden příhoz ve výši 5000 eur nad náš limit, jedna Alfa neměla zdokumentovanou historii před rokem 1991, druhá zase neměla příplatkovou specifikaci.

Z Paříže se tedy vracíme „pouze“ s jedním vozem, ale s podmínkami nákupu jsme velmi spokojeni.  

Nezbývá než se těšit, až Ferrari dorazí do Čech. To abychom ho mohli provětrat a pořádně vám ho představit…

Za téma a poutavé čtení děkujeme BBI Classic Investments.

 

 

 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.