Jaguar XKSS 2 rear
Novinky / 1. dubna 2016

Text: František Vahala, Foto: Jaguar

Stará dobrá ruční práce

Jaguar Classics představí světu celkem devět nově postavených super aut. Vzpomínáte na Jaguar XKSS, ultimativní závoďák odvozený od D-Type, který dominoval v Le Mans?

Máme se na co těšit. Tedy my se můžeme tak akorát kochat, ale devět vyvolených rádo zaplatí přes milion liber za to, aby vlastnilo rekreaci kultovního XKSS. O tom netřeba pochybovat…

Trocha historie – v 50. letech měl Jaguar v závodech celkem našlápnuto. D-Type zvítězil ve slavné 24hodinovce v Le Mans celkem třikrát po sobě, konkrétně v letech 1955, 1956 a 1957. V továrně Browns Lane poté zbylo celkem 26 aut, která měla být na základě rozhodnutí Sira William Lyonse s určitými úpravami všechna přestavěna na silniční verze. V Jaguaru stihli předat pouze 16 aut, zbylých devět bylo nenávratně zničeno, protože továrnu zničil rozsáhlý požár.

Jen připomeňme, skvělý vůz s čistě závodními geny poháněl řadový šestiválec 3,4 litru, který zadním kolům dodával až 266 koní! Při hmotnosti 916 kg to muselo být peklo… A ten zvuk! XKSS je dnes vyloženě nesehnatelným zbožím, to si snadněji pořídíte kopii. Hliníkový speciál vám postaví různé britské firmy, a to již od 95 000 liber… A upřímně, i to by stálo za to! Představte si, že za cenu nového mercedesu třídy S jezdíte silnicí v tomhle. Třeba na nákupy, k vodě, na zahrádku, co já vím. Jezdil bych všude. Aj, já se tak snadno zasním!

Jaguar XKSS je poháněn řadovým šestiválcem DOHC o objemu 3,4 litru, který krmí palivem tři dvojité karburátory Weber 45… Zrychlení na stovku neznámé, ale maximální rychlost 235 km/h…

Ovšem tovární replika je něco úplně jiného než kopie od party nadšenců z garáže… Tým zkušených inženýrů a techniků v Jaguar Classics pod vedením Tima Hanninga začíná pracovat na devíti vozech, z nichž první se dostane k zákazníkům na jaře 2017. Mají co dělat… Veškeré práce budou samozřejmě probíhat podle dobových postupů a z materiálů, které se používaly na stavbu originálu (jde hlavně o hliník). Auta budou vznikat v nově založeném Experimental Shopu ve Warwicku. Oproti závodnímu D-Type má XKSS například vyšší čelní okno, dveře na straně spolujezdce a s tím související odstraněný kryt. Chybí i slavná ploutev za řidičovým sedadlem. Asi by mi to nevadilo!

Autentické jaguary si samozřejmě nekoupí každý, jsou vyhrazeny pro důvěrné zákazníky firmy. K získání potřebných zkušeností týmu posloužil projekt stavby vozu E-Type Lightweight.

Jsem šťastný za stav, v jakém se dnes Jaguar nachází – rozvíjí modelovou ofenzivu, staví velmi dobrá auta, dal nám F-Type… A teď tohle! Oživuje historii, a to velmi krásným způsobem. I když budou auta postavená v současnosti, téměř okamžitě se stanou kultem, stejně jako původní XKSS, které vidíte na fotografiích. Rád bych pány viděl při práci, musejí to milovat!


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.