f-type-svr_20160906_045-uvodni
Akce a výstavy, Scéna / 5. října 2016

Text: František Vahala, Foto: Seger for Jaguar

Jaguar Track Day 2016: smečka šelem

Jaguar je sympatická značka, která zažívá renesanci – už jsem o tom psal a mluvil několikrát a jsem moc rád, že tomu tak je. Indická Tata, která ho vlastní, mu výrazně prospívá a tradiční britská automobilka díky tomu sype do světa jeden zajímavý model za druhým. Téměř všechny jsem vyzkoušel v rámci okruhového dnu v Rakousku.

 

Na cestu z Prahy jsme s kolegou zvolili vyšší střední třídu – konkrétně model XF s třílitrovým motorem plněným kompresorem. Důstojný vůz k přesunu na Redbull Ring. Auto jsme vybrali dobře, ale cestu hůř – spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi je stále nedořešené a kdo v poslední době jel přes Benešov, určitě litoval stejně jako my.

Pak už to šlo rychle – projeli jsme nudné a limity omezené Rakousko a dorazili do cíle naší cesty, městečka Spielberg, kde se nachází zmiňovaný okruh.

Zkouška všeho možného

Vstávali jsme brzy a už při snídani jsme s nelibostí sledovali, jak je krásná kopcovitá krajina kolem zahalena těžkými mraky, které postupně uvolňovaly svůj obsah. Pršelo docela intenzivně, což není úplně kompatibilní s testováním auta, které má 575 koní…

Ale já už si dávno odvykl klesat na mysli, ostatně všechno bude tak, jak má být. Na okruhu už čekala skutečně velká smečka různých Jaguarů a já byl společně s kolegy novináři přidělen sympatickému Britovi jménem Gary, který se nás ujal. Byl jsem uchvácen okruhem – takto moderní a skvěle vybavený okruh jsem snad nikdy neviděl. Zázemí je skoro až luxusní, všude prostor, čisto, příjemně. A v našem případě také zima.

Náš program se skládal z několika různých disciplín. Nejdřív jsme se projeli po mokrém okruhu s třílitrovým SUV F-Pace. Podotýkám, že v naftě. Musím uznat, že to bylo celkem zábavné a alespoň jsem si uvědomil, že dvoulitr v tomto autě fakt nejede a každý normální člověk by měl sáhnout po třílitru. A každý, kdo má koule, si koupí zmiňovaný benzinový třílitr s kompresorem, který efektně působícímu SUV dodá nejen 300 (nebo dokonce 380) koní, ale i pořádný zvuk, se kterým většinu okolního provozu prostě zaplašíte.

Pak jsme si vzali pomalejší F-Pace s dvoulitrovým turbodieselem, který skutečně netáhne, a jezdili jakýsi slalomek s kluznou plochou. A představte si, že nám po několika pseudosmycích kontrolovali zapnutou stabilizaci. Bohužel, zábava nula. Stejné to bylo s model XF a testování jednotlivých režimů převodovky. Pomalé, nudné. Naše jízda z ČR byla proti tomuto čistým adrenalinem.

Konečně přišla ta lepší část – okruh pomalu vysychal a my dostali do ruky nejdříve XE (opět třílitr s kompresorem). Musím říct, že s tímto autem (v podstatě odpověď na BMW řady 3) jsem ještě nejezdil a na okruhu mě dost dostalo. Jako jediné z celé sestavy mělo poháněna pouze správná zadní kola a skvěle zatáčelo a reagovalo. Parádní zážitek.

Pak už přišel na řadu zatím nejvýkonnější sériový Jag, tedy SVR. Byl jsem moc rád, že si mohu vychutnat jízdní dojmy na skoro suchém okruhu, protože jsme se pohybovali v koloně, kterou vedl testovací jezdec Jaguaru.

Čím je SVR tak výjimečné

SVR odlišuje od zatím nejvýkonnějšího modelu R řada různých věcí. Důležitá je redukční kůra. Obecně platí, že nové Jaguary jsou ze 75 až 85 % z hliníku (z něhož je minimálně polovina recyklovatelná). Hliník je použit i na nápravách, vpředu najdeme dvojité lichoběžníky, vzadu multilink. Model SVR je odlehčen na několika místech. Například titanový inconelový výfuk snižuje hmotnost od 16 kg, příplatkové keramické brzdy dokonce o 21 kg. Pokud si zvolíte navíc střešní panel z uhlíkových vláken a karbonové doplňky, hmotnost SVR poklesne oproti F-Type R AWD až o 50 kg. Zajímavé je, že v tiskové zprávě nejsou informace o celkové hmotnosti vozu. SVR v provedení kupé váží 1705 kg. To není zrovna málo, ale supersporty dnes málokdy váží pod 1,5 tuny, takže to nepovažuji za tak hrozné. Ale že by se jednalo o lehké a obratné auto bych si také napsat neodvážil.

f-type-svr_20160906_035

Divize Special Vehicle Operations (SVR) upravila nápravy, brzdy, a aerodynamiku, a to zejména v oblasti předního nárazníku. Pětilitrový osmiválec s kompresorem byl také přepracován a nyní nabízí celých 575 koní a 700 Nm točivého momentu. SVR je díky tomu nejrychlejší verzí modelu F-Type s maximální rychlostí 322 km/h a zrychlením na 100 km/h za 3,7 s. V rychlosti 113 km/h se u kupé vysunuje spoiler, který zvyšuje přítlak zadní nápravy.

Měl jsem tu možnost zjistit, že SVR funguje na okruhu skutečně dobře. Překvapilo mne zejména skvělé řízení, které umožňovalo přesně a citlivě směrovat přední část vozu do zatáček i ve velmi vysokých rychlostech. A také trakce pohonu všech kol. Pohon všech kol je dne u supersportů víceméně standardem a pomáhá se schopností přenášet ohromné výkony na asfalt. Systém v Jaguaru je příjemně sladěný a ničím neruší. Chválu zaslouží i převodovka a v neposlední řadě brutální zvuk motoru (dá se utišit zavřením klapek).

jaguar-f-type-svr-8

Podvozek byl upraven – SVR má nové tlumiče a zkrutné stabilizátory či širší pneumatiky (265 mm vpředu a 305 mm vzadu) na 19palcových kovaných kolech. O správné rozdělování točivého momentu mezi nápravy se stará zadní elektronicky řízení aktivní diferenciál spolu s pozměněným nastavením systém kontroly dynamické stability. Celek na mě působil velmi vyváženě a příjemně, ovšem ke správnému posouzení jízdních vlastností by bylo nutné vyrazit na běžné silnice, které jsou charakteristické pestřejší skladbou povrchu než nový okruh.

Každopádně jsem rád, že Jaguar nejdrsnější verzi F-Type představil. Vypadá úžasně, a jelikož topmodel v podobě limitovaného Project 7 těžko seženete, po SVR bude jistě poptávka. Zájemce se ale musí smířit s tím, že cena včetně DPH přesahuje čtyři miliony Kč a pokud si připlatíte za některé zajímavé doplňky, dostanete se klidně o 500 000 Kč výš (ostatně ceny a informace najdete zde). Ano, takové jsou dnes ceny supersportovních modelů.

Jen mě trochu mrzí, že jsem neměl možnost protáhnout SVR horskými pasy, protože okruh dojmy přece jen trochu zkresluje. No, snad bude ještě příležitost…

Jaguar Track Day – to zní dobře. Je fakt, že pro nás bylo perličkou vyzkoušení modelu SVR, ovšem jinak mám k akci určité připomínky. Jelikož pronajmutí okruhu Redbull Ring není levné, Jaguar spojil novinářskou akci se zákaznickou. To je trochu problém, protože zákazníci často nejsou schopni řídit tak, jako motorističtí novináři a program tím bývá ovlivněn. Vím, že nejsem žádný mistr světa, ale když mám k dispozici spousta koní a okruh, chci se pořádně projet a vyzkoušet, co auto (a já) umí. To při Jaguar Track Day úplně nešlo a našly se i okamžiky, kdy mě program vyloženě nudil. 

Dnes je všechno bezpečné a korektní. Tak to prostě je, jenže je to velmi přehnané a díky tomu se z akcí vytrácí radost, šťáva, zábava. Vždyť se jedná o sportovní auta, která bychom si měli užívat, bavit se s nimi a tomu by měl odpovídat i nastavení akce. Za posledních 12 let, co dělám motoristického novináře, jsem zažil hodně dobrých akcí. Řádil jsem s různými auty a často to bylo i nebezpečné – ale ty akce byly vymyšlené tak, aby v nás zůstaly navždy a my měli vzpomínky vypálené až do kostí. To už se dnes moc nestává. Samozřejmě, že si budu pamatovat, jak jsem řídil SVR, bylo to super, jeli jsme docela dost rychle a byl čas si auto načíst. Pak si pamatuji XE s třílitrem. Ale ten zbytek? Ten si už nyní vybavuji matně…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.