2017_Toyota_GT86_Dynamic_03uvodni
auta, V pohybu / 20. února 2017

Text: František Vahala, Foto: Toyota

Proč je Toyota GT86 tak dobrá a tak opomíjená?

Prodejní čísla jednotlivých zajímavých aut mě zas a znovu přesvědčují, že žiju ve špatné době. Protože jinak si nedokážu vysvětlit, proč po silnicích jezdí tolik hot-hatchů nebo čtyřkolek, když je tu Toyota GT86. Naše digitální generace už asi zapomněla, co je skutečná radost z jízdy.

 

2017_Toyota_GT86_Dynamic_17

Kde se vzala?

Toyota má prostě dobrého šéfa – nadšence jménem Aiko Toyoda. Nejen, že jezdí klasickými Toyotami nebo moderními závoďáky, ale jako jeden z mála pochopil, že tak velká a globální značka musí mít normální sporťák. Došlo mu, že image spolehlivých, ale usedlých převozníků pro polodědy je čas od času třeba rozbít. Něco s tím udělal a společně se Subaru umožnil vznik Toyoty GT86/Subaru BRZ.

Jednoduchý recept, který prodejně nefunguje

S vývojem GT86 si v Toyotě a Subaru dali záležet. Jednoduché auto s nízko uloženým dvoulitrovým boxerem a pohonem zadních kol ladil třeba i slavný drifter Keiichi Tsuchiya. Cíl byl jasný: postavit vyvážené, lehké auto, které nebude nudit, ani kdyby snad chtělo. Inženýři zamakali a s novou GT86 se jim podařilo navázat nejen na kultovní AE86 (Hachi Roku), ale i starší sporťáky typu Toyota Celica nebo dokonce ultravzácnou Toyotu 2000GT. GT86 je na trhu už od roku 2012 a i když nezaznamenává takové prodejní úspěchy, jak se čekalo (na celém světě se jich prodalo 170 000 ks, v Evropě desetkrát méně), dostala facelift.

Nalíčená gejša

Co se změnilo? To, co se stalo s Toyotou GT86, je tzv. funkční facelift. Ačkoliv zvenku jsou viditelné upravené nárazníky, světla (na přání full LED), upravený spojler či nový design 17palcových kol (která se mi stále moc nelíbí), to důležité se událo pod plechem. Jelikož GT86 dost závodí (drifty, okruhy, vytrvalostní závody), na základě zkušeností ze závodu 24h Nürburgringu byla zpevněna karoserie, a to zejména v oblasti uložení zadní nápravy, ale i u předních tlumičů. S tím souvisí i úprava nastavení pružin a nové tlumiče (Showa a Sachs).

Zkouška na ledu

Novinku jsme vyzkoušeli v okolí finského Rovaniemi a vzhledem k ročnímu období víceméně na sněhu a ledu. Pro mě to znamenalo hlavně několik hodin intenzivní zábavy. Myslím tím hlavně neustálé prodlužování řízených smyků… Na kolech jsme měli pneumatiky s hřeby a celý den řádili v areálu, který bych si přál mít za barákem a ne 2500 km od něj.

Co jsem zjistil? Nová hachi je ještě ostřejší a jistější než byla. Usadíte se a vše je přesně tak, jak potřebujete a vše máte po ruce. Nový volant s menším průměrem chválím, stejně jako lepší sedačky. Po ruce je krátká řadička šestikvaltu i ruční brzda, takže nezbývá, než vypnou stabilizaci a vyrazit. Pokud bych měl někomu doporučit auto, se kterým se hodně naučí, je to přesně tohle – točivý atmosférický motor má slušných 200 koní při 7400/min, což při hmotnosti 1222 kg znamená přesně ten správný poměr proto, abyste se královsky bavili a přitom vám nehrozila ztráta řidičáku.

2017_Toyota_GT86_Detail_21

Nová GT86 není výkonnější, stále nabízí 200 k při 7400/min. A kdo tvrdí, že jí chybí výkon, tak jí nepochopil. Tady nejde o rychlost na rovince, tady se bavíme o čisté radosti, ovladatelnosti a radostném klouzání.

S GT86 si můžete pořád hrát. Je z ní doslova cítit radost ze společné zábavy. Během dne piluji dlouhé smyky s vytočenou trojkou a učím se přehazovat auto z jedné strany na stranu. Tohle by měl zažít každý, kdo to s řízením myslí trochu vážně! Ačkoliv je to tak snadné, s tím, jak posunujete své limity, můžete se snadno přemotivovat. Také jsem se několikrát přetočil a jednou trefil i sněhovou bariéru, ale nic se neděje – od toho jsme v uzavřeném areálu. GT86 má přesné a rychlé řízení, které řidiče neustále zásobuje řidiče informacemi, zatímco citlivě dávkovaný plyn roztančí zadek auta přesně dle vašeho přání. Paráda…

2017_Toyota_GT86_Dynamic_34

Závěr

Japonci dokázali, že umí. Faceliftovaná GT86 je ještě ostřejší a přesnější než dřív. Navíc je možná ještě o něco vizuálně přitažlivější. Teď už stačí zahodit předsudky a vyrazit pro ní, aby ste si jí mohli užívat, dokud se dá v Česku normálně jezdit. Zkušenosti z domácích silnic už pro vás chystám (včetně dojmů z dlouhé cesty), tohle berte jako ochutnávku.

Den s GT86 utekl rychle. Došlo mi, jak mi doma takový zimní trénink chybí. A už se těším, až vytáhnu svou starou AE86 na Sosnovou při některém z dalších Shatsu Track Bash nebo rovnou Enjoy 86. Potkáme se tam?

Cílem tohoto článku není vám dokázat, že umím jet smykem. Cílem je představit v naší kotlině alternativu k hot-hatchům. Udělat osvětu ve světě víceméně nudných předokolek. Ukázat, že tu existuje normální, vyvážené a nenáročné auto, které bude v průběhu času posunovat vaše limity. Klíč je v atmosférickém motoru, samosvoru typu torsen, lehkosti a hravém podvozku. GT86 je skutečně jedinečné auto. Doufám, že to postupně začne chápat stále více mladých floutků, toužících po zábavě za volantem, kteří si stále kupují Golfy GTI či Megany RS. Ačkoliv to nejsou špatná auta, svými schopnostmi a úrovní nabízené zábavy se s dobře vyváženou, lehkou zadokolkou nemohou měřit. A navíc, GT86 není drahá a má nízké provozní náklady. Doufám, že to pochopí i ti, kteří si slovní spojení „sportovní Toyota“ nedokážou představit. 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.