Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_22a
auta, V pohybu / 9. listopadu 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Ford Mustang GT 2017 nabourá váš stereotyp

Ford Mustang netřeba představovat. Je to legenda, zná ho každý, rozezná ho i vaše babička, kterou auta vůbec nezajímají. Už od počátku kolem sebe šíří zvláštní auru, která zaujala miliony lidí několika generací po celém světě. I v Evropě je už dlouho symbolem svobody a radosti z jízdy… 

 

Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_25a

První generaci Ford s velkou slávou představil už v roce 1964 a během pár hodin vyprodal zásoby na měsíce dopředu. Proč? Nemohli za to jen líbivé tvary či marketingově geniální název – Ford Mustang byl správným produktem pro správnou dobu a díky tomu zaujal celé generace. A navíc, byl levný. Příběh kultovního pony car pokračoval dál a celou dobu těžil ze svého rozvíjejícího se kultu – během let přicházely generace, které se původním tvarům a konceptu čím dál výrazněji vzdalovaly. Až do roku 2004, kdy se stala revoluce a Ford se svezl na vlně zájmu o retro tím, že představil pátou generaci, jež tvarově výrazně navazovala na původní vůz.

Ačkoliv vznikla řada různých verzí, jízdně to bylo pořád hrubé a neotesané americké auto s tuhou nápravou vzadu, což mnoho evropských zájemců neslo trochu těžko. Nechápejte mě zle, Mustang si i v této generaci našel mnoho příznivců, ale těžko mohl zaujmout někoho zvenčí, kdo nepropadnul pouhému kultu osobnosti a byl „evropsky“ náročný. Zkrátka a dobře ho nešlo brát tak úplně jako alternativu k evropským sporťákům.

Šestý pokus

Se šestou generací, jež byla na několika místech najednou představena 5. prosince 2013, se mnohé změnilo. Pod kódovým označením S-550 přišel nový Mustang se širší a nižší karoserií a hlavně nezávislým zavěšením zadních kol IRS, speciálně vyvinutým pro tento model. A právě s ním Ford vyrazil i na válečné tažení na starý kontinent.

Už první vozy si získaly uznání Evropanů, ale já byl vzhledem ke zkušenostem se staršími verzemi a modely stále dost skeptický. Abych konečně důkladně prověřil, jak to s těmi Mustangy vlastně je, půjčil jsem si najednou rovnou obě karosářské verze modelového roku 2017 – tedy fastback i otevřený convertible. Jedná se v podstatě o výprodej posledních skladových modelů před tím, než příští rok přijde relativně výrazný facelift. Takže výhodná nabídka.

Chcete Mustang modelového roku 2017? Pospěšte si, poslední kousky na skladě… Svezte se a uvidíte, že předsudky zahodíte. Za hlavu.

Motor!

Co tedy divoký poník nabízí? Je toho víc než dost. Pokud vezmeme v úvahu motorizace, nový čtyřválec 2.3 EcoBoost pod kapotou nechcete, protože by se vám všichni kolem smáli. Šestiválec 3,7 litru je už o něco důstojnější, ale u nás se neprodává. Jenže upřímně, co by to bylo za „ameriku“, kdyby pod dlouhou svalnatou kapotou nebublal osmiválec? Pětilitrový Coyote V8 je tak akorát.

Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_30

Disponuje výkonem 419 koní při 6500/min (někde je uváděno 421 k) a točivým momentem 530 Nm při 4250/min. Hrubou sílu přenáší na zadní kola buď přes šestistupňový Getrag, nebo automat se stejným počtem rychlostních stupňů. Mezi zadními koly má diferenciál s omezenou svorností (i verze se čtyřválcem). Osmiválec není žádný oldschool, ale poslední evoluce řady Modular. Sice nemá přímé vstřikování paliva, ale zase může jezdit na 87oktanový benzin. Jenže má rozvody DOHC s variabilními vačkovými hřídelemi Ti-VCT, díky čemuž může řídicí modul PCM nezávisle upravovat otevření a zavření sacích a výfukových ventilů a tím ovlivňovat výkon či spotřebu paliva (a emise). V praxi zní jako pořádný osmiválec – mechanicky a hrubě, tak jak se na sluší a patří vzhledem k vyzývavému výrazu vozu.

Zase motor. a převodovka.

Největší sílu a hutný zvuk nabízí už ve středních otáčkách, odkud se s chutí vydává k těm vyšším. Ochotně stoupá až za hranici 6000/min a v mezičase oblažuje posádku krásně hutným zvukem. Síla je dost výrazná – ke zrychlení na 100 km mu při hmotnosti kolem 1,7 tuny stačí pouze 4,8 s a rozjede se na 250 km/h. Zcela dostatečné hodnoty… Manuální převodovka je příjemně hrubá, s jasnými dráhami a tuhou spojkou. Zkrátka taková americká. Automat je spíš pro klidnější jízdu, řadí slušně, ale v ničem výrazně nevyniká.

Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_4

Rozdíly a společné rysy obou verzí

Velký rozdíl mezi otevřeným vozem a fastbackem je v jízdních vlastnostech. Convertible potěší spíš při poklidnějším ježdění, ve vyšších rychlostech do něj dost fouká a navíc je znát nižší tuhost karoserie. I tak dokáže být rychlý a vůbec neříkám, že je špatný. Jenže fastback je úplně jiné auto – ostré, příjemně tuhé, snadno ovladatelné. Dlouhému předku sice chviličku trvá, než se na povel řízením EPAS (elektromotor přímo na hřebenu) nasune do zatáčky, ale to souvisí spíš s celkovou proporčností vozu a také jeho vyšší hmotností.  

Jízdní vlastnosti jsou příjemným překvapením. Jistá těžkopádnost je patrná, ale v praxi mi nevadila. Mám pocit spojení s vozem a cítím jeho sílu i chování hmoty. A toho si cením.

Podvozek

Velkou výhodu obou vozů vidím v komfortním podvozku. Ačkoliv se karoserie v zatáčkách nenaklání, vůz je pohodlný i s velkými koly zvládá české nerovnosti téměř bez problémů. Pochvalu směřuji ještě k brzdové soustavě se šestipístkovými třmeny Brembo vpředu – vůz zpomaluje skutečně velmi účinně a brzdy se skvěle dávkují. Ještě kdyby Mustang svými LED světly v noci stejně dobře svítil…

Interiér

Pokud vezmu v úvahu vnitřní prostor, oba modely mají interiér v uspořádání 2+2. Zadní sedadla tedy nejsou zcela plnohodnotná, ale normální postava se na ně usadí v pohodě. Fastback má i celkem slušný kufr, kam se vejdou běžně potřebné věci. Pokud bych šťoural a chtěl si něco najít, zmínil bych lacinější plasty interiéru (například ovládací páčky pod středovým displejem by nemusely být z plastu), ale vzhledem k ceně vozu mě tento fakt příliš netrápil. A navíc, interiér s výraznými kruhovými a hranatými prvky vypadá prostě cool. Přístrojový štít je snadno čitelný, slušně funguje i navigace a další prvky infotainment systému.

Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_2 Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_5 Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_3

Co si vezme?

Během testu jsem jezdil v rozmezí 10 l/100 km při normální jízdě až 20 l/100 km při ostrém testování. V případě skutečně pohodového dojíždění do práce spotřeba pětilitru činí 8,5-9,5 l/100 km, což je další důkaz o tom, že velké motory ve skutečnosti nejsou žravé.

Co za to?

Mustang má v rukávě i další trumfy. Jedním z nejzásadnějších je cena. Fastback 5.0 V8 s manuálem stojí 1 190 000 Kč, convertible s automatem pak 1 340 000 Kč. Za osmiválcový vůz pro čistou radost z jízdy jsou to velmi slušné peníze a navíc není nutné si za další prvky připlácet. Skutečně dobrá nabídka…

Hračky pro malé/velké

Všechny Mustangy mají samosvorný diferenciál, dá se jim vypnout veškerá elektronika a minimálně ty osmiválcové postrádají stop-start systém. Příjemné zjištění. A navíc mají volič jízdních režimů, který ovlivňuje řízení, podvozek či motor. A aby toho nebylo málo, pod názvem Track Apps se skrývají zábavné funkce pro ty, kteří odmítají úplně dospět: měřák přetížení či okruhových kol je samozřejmostí, celkem rozšířená je už funkce launch control pro ideální start. Ale unikátním prvkem je funkce zámku předních brzd (line lock), která dovoluje 15 vteřin pálit zadní pneumatiky. Sice „blbost“, ale neskutečně zábavná. Ford její použití zdůvodňuje možností zahřát na okruhu pneumatiky na ideální teplotu, ale v praxi je určena hlavně pro efektní burnouty na místě bez nutnosti ničit cokoliv jiného než široké zadní pneumatiky. Vůz s tím nemá žádné problémy a navíc mi připadá, že ho to vyloženě baví.

Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_26

Kompletní ceník a katalogy najdete zde.

Ford Mustang Fastback_Convertible_2017_27

Tak si to shrneme: convertible je pěkný kabriolet 2+2 vhodný ideálně na cruising – klidnější styl jízdy po hezkých silnicích s větrem ve vlasech s doprovodem hutného projevu osmiválce a nezpochybnitelným stylem. Fastback s hrubou manuální převodovkou potěší i milovníky sportovní jízdy. Vůz je nečekaně komfortní, dobře ovladatelný, čitelný a s dostatečným výkonem a krásným zvukovým projevem. Jezdí se s ním velmi příjemně, nesežere vás, nabízí hodně muziky za málo peněz a má charizma. A navíc, pokud se odvážete, můžete si užít i dětské hrátky v podobě pálení pneumatik nebo jízdu smykem, kterou Mustang dost miluje. Vůz dospěl do podoby, ve které zaručeně uspěje i v Evropě. Držím mu palce, je legendou oprávněně.

Technická data

Ford Mustang GT Fastback (2017)

Motor

Vodou chlazený zážehový vidlicový osmiválec V8, rozvod DOHC, čtyři ventily na válec, blok i hlava motoru z hliníkové slitiny, elektronický systém zapalování, dvě nezávislé vačkové hřídele s proměnným časováním (Ti-VCT), objem oleje 7,6 l (s filtrem).

Zdvihový objem: 4949 cm³
Vrtání x zdvih: 92,2 x 92,7 mm
Kompresní poměr: 11:1
Nejvyšší výkon: 308 kW (418 k) při 6500/min
Nejvyšší točivý moment: 524 Nm při 4250/min
Přenos síly

Manuální šestistupňová převodovka.

Poháněná náprava: zadní
Spojka: jednokotoučová, suchá
Zpřevodování: I.: 3,657; II.: 2,430; III.: 1,686; IV.: 1,315; V.: 1,00; VI.: 0,651
Karoserie a podvozek

Dvoudveřový fastback s vnitřním uspořádáním 2+2, samonosná konstrukce.

Přední zavěšení: nezávislé, dvojité kulové klouby, přední a zadní spodní rameno, vinuté pružiny
Zadní zavěšení: nezávislé, víceprvkové, dvě paralelní ramena, jedno horní a jedno spodní, zkrutný stabilizátor, vinuté pružiny
Brzdy: kotoučové, vpředu šestipístkové třmeny Brembo, rozměry kotoučů: 380 mm x 34 mm (vpředu) a 330 mm x 25 mm (vzadu)
Řízení: hřebenové s posilovačem a systémem EPAS
Kola: 19palcová z lehkých slitin, vpředu šířka 9 palců, vzadu 9,5 palce
Pneumatiky: Continental ContiSportContact 255/40 R19/275/40 R19
Diferenciál: samosvorný s planetovým soukolím a lamelami
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4784 x 1916 x 1381 mm
Rozvor: 2720 mm
Rozchod kol (vpředu/vzadu): 1582/1655 mm
Hmotnost: 1720 kg
Objem palivové nádrže: 61 l
Objem zavazadlového prostoru: 408 l
Jízdní výkony:
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 až 100 km/h: 4,8 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 13,5 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.