Datsun 240Z_14
auta, V pohybu / 26. května 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Datsun 240 Z je stále podceňovaný

Datsun sice během své historie vyráběl mnoho různých automobilů, ale skutečnou revoluci v oblasti sportovních vozů způsobil až se svým typem 240Z. Elegantní sportovní fastback, stvořený původně pro americký trh, ani po letech neztrácí své kouzlo. Právě naopak – stal se základem řady pokračující až do současnosti.

Úplné začátky japonské značky Datsun sice sahají až do roku 1912, ale tehdy se ještě nedalo mluvit o výrobě automobilů. I když Datsun patřil pod Nissan Motor Company Limited už od 30. let, zásadnější rozvoj Datsunu se uskutečnil až ve druhé polovině 50. let. I když Datsun produkoval automobily již v dříve, teprve v roce 1955 představil pod označením 110 malý kulatý sedan, který se stal první vlastní typovou řadou Datsun (předchozí automobily byly montovány hlavně na základě licenčních smluv).

Datsun 240Z_3

ZAČALO TO ZÁVODEM

Důležitý byl rok 1957. Právě tehdy totiž mladý marketingový manažer Yutaka Katayama přesvědčil management značky, že by bylo dobré propagovat značku Nissan Motors a automobily Datsun ve světě s pomocí závodního programu. Šéfové Nissanu zpočátku nešetřili skepticismem a jediné, co Katayamovi dovolili, byla účast několika automobilů v závodě zvaném 1958 Around Australia Mobilgas Trial. Toto rozhodnutí mělo své praktické odůvodnění – vytrvalostní soutěž byla tak náročná, že neuspět v ní nebyla žádná ostuda. Naopak úspěch by znamenal světovou mediální popularitu. A navíc, nestálo to mnoho peněz. Jak už možná tušíte, stalo se nečekané: Katayamův tým dovedl Datsun k celkovému vítězství!

Katayamova kariéra se rozvíjela až do okamžiku, kdy v roce 1959 dostal riskantní úkol zastupovat automobilky Nissan na severoamerickém trhu. Mateřský koncern se do USA chystal právě s využitím značky Datsun, protože se bál v případě neúspěchu poškození značky Nissan, a riziko bylo vysoké. Katayamu čekala nesnadná cesta, vždyť kdo by si v USA kupoval japonské produkty pouhých 15 let po skončení druhé světové války?

Katayama se k výzvě postavil čelem a ihned začal jednat. Jelikož v USA studoval, dobře znal zákazníky i zemi (a její rychlou dálniční síť). Věděl, co zákazníci potřebují. Netrvalo dlouho a začal intenzivně lobbovat za to, aby Japonci připravili modely speciálně pro severoamerický trh. To bylo něco, čemu téměř jakýkoli zahraniční výrobce v té době rozuměl jen velmi těžko. Katayama šel ještě dál a zákazníkům značky Datsun chtěl zajistit i potřebný servis a přísun náhradních dílů. To se mu s dílčími úspěchy dařilo a on se stal šéfem amerického Nissanu.

V minulosti se produkty značky Datsun určitě nemohly chlubit přízviskem „sportovní“. Prvním z tohoto pohledu jakžtakž zajímavým Datsunem se stal typ Fairlady 1500 z roku 1961. Ten se v následujících letech vyvinul v Datsun 1600 Sports a Datsun 2000 Roadster. I když se těmto lepším kopiím britských roadsterů typu MG B nedá upřít částečný tržní úspěch, proti nastupující generaci Chevrolet Corvette, Jaguar XK nebo Porsche 911 působily archaicky. A dynamicky nemohly uspět. A to znamenalo jediné: živná půda pro nový japonský „sporťák“ byla konečně připravena.

VÝVOJ A NAROZENÍ

O vývoji sportovního vozu, jenž měl zlepšit image výrobce a posunout jej na trhu sportovních automobilů trochu výše, se interně jednalo už v letech 1961 a 1962. V původním projektu byl aktivní i hrabě Albrecht Graf von Goertz, známý zejména svými návrhy karoserií BMW 503 a 507. Právě on naučil tehdejší designové oddělení Nissanu práci s hliněnými modely a celkově pozvedl používané techniky tohoto oddělení. Jeho prvotní projekt s motorem vyvinutým ve spolupráci s Yamahou sice nakonec nesplnil očekávání Nissanu, ale zapomenut nebyl: v roce 1967 se jeho evoluce objevila v podobě Toyoty 2000GT na tokijském autosalonu.

Od Nissanu se očekávalo, že na výzvu Toyoty odpoví. Intenzivní práce na designu a technice začaly v roce 1965 a do roku 1967 vznikla  řada hliněných modelů a konečně i několik prototypů včetně toho finálního. Za celý proces vývoje a následnou propagaci byl zodpovědný Tiichi Hara, hlavním designérem byl Yoshihiko Matsuo, exteriér navrhl Aiko Yoshoda a interiér Sue Chiba.

V roce 1969 byl nový model konečně připraven. Elegantní fastback využíval samonosnou karoserii s dvoumístným vnitřním uspořádáním. Pod kapotu byl podélně uložen řadový šestiválec L24, který se následně objevil například i v typech Laurel či Cedric. Výroba pozvolna nabíhala od října 1969 a doprovázely ji důkladné testovaní a ladění produkčního procesu a samozřejmě i trénink zaměstnanců.

Nástup na trhy USA byl velkolepý. Americká verze, zvaná Datsun 240Z (proti japonské Fairlady Z s dvoulitrem), byla představena 2. října 1969. Šestiválec 2,4 litru vybavený karburátory Hitachi nabízel výkon 150 koní. Přijetí automobilu odbornou i laickou veřejností proběhlo nad očekávání dobře, a to zejména díky elegantní sportovní siluetě a dosahovaným výkonům. Katayama znal recept na úspěch, o čemž svědčí i fakt, že v prvním roce na trhu našlo své zákazníky více než 45 000 kusů 240Z. Úspěšné tažení, navíc podpořené úspěchy z motorsportu, pokračovalo až do roku 1974. Tehdy Nissan představil evoluci zvanou 260Z. Ta je typická hlavně použitím motoru o objemu 2,6 litru, ale také druhou karosářskou verzí s uspořádáním 2+2 (lze snadno rozeznat dle prodloužené střechy).

JÍZDA

Řídil jsem v životě už několik Datsunů 240Z, pak také 260Z a 280Z. Každý z nich vynikal svým vlastním charakterem. Testovaná stříbrná 240Z na fotografiích byla ale určitě tím nejlepším, co se ke mně dostalo. Tato evropská verze z roku 1972 byla před několika lety přivezena do České republiky ze Švédska, a jak jste si již možná všimli, vyniká lehkými funkčními úpravami.

Zaprvé, 240Z má sériově čtrnáctipalcové plechové disky kol. Představený kus stojí na patnáctipalcových discích Revolution Wheels s širšími pneumatikami. Zrcátka až vpředu na blatnících jsou zase připomínkou země původu. Uvnitř najdeme sportovní volant se semišovým věncem a tříbodové pásy Villans. Motor doznal změn spočívajících hlavně v instalaci tří dvojitých horizontálních karburátorů Weber. V tomto bodě je nutné připomenout, že 240Z přicházelo na trh s různými konfiguracemi karburátorů již z výroby, a proto není jisté, zdali nejsou původní. V tomto ohledu totiž nepanuje shoda ani mezi odborníky.

Ani s odstupem času se vůbec nedivíme, že 240Z bylo přijato tak vřele. Charakterní automobil dokáže řidiče velmi intenzivně vtáhnout do děje a jeho ovládání vyžaduje plnou soustředěnost. Točivý moment motoru putuje na zadní kola přes samosvorný diferenciál zcela samozřejmě a dravá akcelerace je podkreslena chrčivým zvukem karburátorů i hutným tónem sportovního výfuku. K uvolnění radosti z jízdy stačí pár kilometrů, ale až při dlouhodobějším používání si uvědomíte, že Japoncům nešlo pouze o sportovní výkony a dynamiku. Datsun 240Z je totiž velmi praktický a komfortní. Karoserie typu fastback nabízí rozměrný prostor pro zavazadla, zatímco bohatě čalouněný interiér je příjemně vzdušný, a navíc do něj nezatéká (což bylo velké minus většiny britských roadsterů té doby). Podvozek polyká nerovnosti bez zbytečných rázů, takže ani delší cesta není nepříjemná.

Ve své době byl Datsun 240Z tak dobrý, že úspěšně konkuroval dokonce i Porsche 911. Dnes platí za jeho cenově přijatelnější alternativu. Zatímco za Porsche 911 E (boxer 2,4 l, výkon 165 k) z let 1971 až 1973 zaplatíte i tři miliony Kč, krásný Datsun 240Z koupíte za méně než třetinu. Používaný, ale hezký kus vás přijde na 550 000 až 650 000 Kč. Ačkoliv cena původního „zetka“ pozvolna narůstá, žádný skokový nárůst ceny není zatím očekáván. Jestli bych 240Z doporučil? Určitě ano, vyniká nejen zmíněnými vlastnostmi, ale i dlouhodobou spolehlivostí a nenáročností provozu.

 

Celý článek vyšel v magazínu Automobil Revue 04/2017.

 

Klasické „zetko“ je už dneska kultem. Ani se nevidím, bylo svým způsobem přelomovým autem, kterým Japonci ukázali, že to se sportovními modely myslí vážně. Baví mě nejen jeho styl, ale hlavně vyvážené jízdní vlastnosti a charakterní motor. I přesto, že i konzervativní Evropané ho už celkem berou, je jeho hodnota stále celkem rozumná a pokud člověk jen trochu chce, tak ho sežene. Nejlepší jsou JDM verze se zrcátky na blatnících, protože to je prostě styl.

Technická data

DATSUN 240Z

Motor

Kapalinou chlazený zážehový řadový šestiválec, rozvod ventilů OHC, pohon ventilů duplexním řetězem, hliníková hlava válců, sedmkrát uložená kliková hřídel; tři dvojité horizontální karburátory Weber.

Zdvihový objem: 2393 cm³
Vrtání x zdvih: 83 x 73,7 mm
Kompresní poměr: 9:1
Nejvyšší výkon: 112,6 kW (153 k) při 5600/min
Nejvyšší točivý moment: 197 Nm při 4000/min
PŘENOS SÍLY

Pětistupňová přímo řazená převodovka uložená podélně za motorem, samosvorný diferenciál.

Převodové poměry: I.: 2,957; II.: 1,858; III.: 1,311; IV.: 1; V.: 0,852; Z.: 2,922
Poháněná náprava: zadní
Spojka: Jednoduchá, suchá
KAROSERIE A PODVOZEK

Samonosná ocelová dvoudveřová karoserie, dvoumístné vnitřní uspořádání.

Přední zavěšení: nezávislé, vzpěry typu McPherson se spodními rameny, příčný zkrutný stabilizátor, vinuté pružiny
Zadní zavěšení: nezávislé zavěšení s trojúhelníkovými rameny, příčný zkrutný stabilizátor, vinuté pružiny
Tlumiče: teleskopické
Brzdy: hydraulická dvouokruhová brzdová soustava, vpředu kotouče (⌀ 272 mm), vzadu bubnové brzdy (⌀ 228 mm)
Řízení: hřebenové řízení bez posilovače
Kola: původně 14palcová plechová kola, nyní 15palcová kola Revolution Wheels
Pneumatiky: původně 175 HR 14, nyní 205/60 R15
ROZMĚRY A HMOTNOSTI:
D x š x v: 4136 x 1630 x 1286 mm
Rozvor: 2305 mm
Rozchod kol: 1356/1347 mm
Provozní hmotnost: 1070 kg
Objem nádrže: 60 l
JÍZDNÍ VÝKONY
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0 až 100 km/h: 9,1 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 12,1 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.