auta, V pohybu / 9. února 2021

Text: František Vahala, Foto: Cupra/Seat

Cupra Ateca je takovej tajnej rodinej tip

Ne, nebojte se, vůbec jsem se nezbláznil a nehodlám vám tu podsouvat SUVéčka. Jenže rodina má někdy své prostorové a roztodivné potřeby, takže se i do vozového parku normálního člověka občas dostane vyšší, praktický vůz. V takovém případě jděte třeba do Cupry.

 

New-CUPRA-Ateca-2020_29_HQ

Co je Cupra?

Je to značka Seatu, zaměřená na ještě sportovnější verze jednotlivých modelů. Aktuálně je v nabídce Ateca (tou to všechno začalo), Leon a Leon Sportstourer a konečně očekávaný crossover zvaný Formentor, který určitě také brzy provětráme. Cupra je cool a má super logo.

Jako dobrý

Po dlouhé době tu stojí koncernové auto (mimo velmi příjemný Passat Alltrack), které mě bavilo a ničím vyloženě neštvalo. Ona vlastně Cupra není tak úplně koncern, už ze znaku připomínajícího nejnovějšího transformera čiší určitá rebelie. A to je přesně to, co nudná šeď ulic potřebuje. Dobře, testovaný vůz byl také šedivý (Rodium Grey), ale barva byla výrazná a zároveň na ní nebyla vidět špína zimních silnic. Ale kdo má trochu styl, pořídí si jí v barvě Velvet Red, protože prostě proto.

Design

Cupra vypadá jako high-tech audiosystém, designové detaily v barvě mědi jí seknou stejně jako ostré hrany. Sériové 19tky dokreslují celý styl buclíka na steroidech. A to logo je prostě skvělé, nikdo moc neví, co to brumlá kolem – dojem samozřejmě umocňují španělské značky, v Sudetech 21. roku věc nevídaná. Cupra Ateca je na trhu od roku 2016 (navržená v Barceloně, vyráběná v Kvasinách, takže vlastně domácí produkt) a aktuální facelift její sebevědomý výraz ještě přiostřil. Klasické změny – nárazníky, světla a podobně. Nic naplat, šéfdesignér Alejandro Mesonero-Romanos přesně ví, co dělá. Za mě není designu moderního SUV nic vytknout.

Technika

Cupra Ateca je jednou větou to nejlepší, co bylo postavené na platformě MQB A1 (Škoda Karoq, Seat Ateca). Pod kapotou buší dvoulitrový čtyřválec TSI, naladěný na výkon 300 k (točivý moment vrcholí hodnotou 400 Nm). Je vždy spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu najdeme spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové závěsy. Součástí standardní výbavy jsou aktivní tlumiče DCC, jejichž činnost se mění dle zvoleného jízdního režimu (Normal, Sport, Cupra, Individual, Snow a Off-road). Řízení má proměnný převod, pod kola lze za příplatek narvat brzdovou soustavu Brembo s pevnými čtyřpískovými třemny a o 30 mm většími odvětrávanými kotouči. Mezinápravová lamelová spojka je pro lepší rozložení hmotnosti umístěna vzadu u rozvodovky, vpředu pracuje elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, vzadu je diferenciál otevřený. (Fotku motoru nečekejte, není na co koukat. Dnes mají vizuálně přitažlivé motory už akorát supersporty.)

Cupra Ateca utrácí na správných místech – koho zajímají obyčejné plasty v interiéru, když pod 19tkami jsou brzdy Brembo a vzadu trčí čtyři koncovky výfuku Akrapovič?

Toliko suchý popis, ale co šťavnatá realita zimních zasněžených silnic?

Ve zkratce, je to dobré. Motor má hutný zvuk (skoro pořád v režimu Cupra, který si vůz naštěstí pamatuje i po opětovném nastartování!), občas řízeně prská z koncovek do okolí, dynamika vystačí na vyděšení psychicky slabších členů familie. Rodinné SUV má prostě mít 300 koní, aby se člověk mohl pohybovat důstojně. Naladěné TSI s chutí letí za hranici 6000 otáček, pak už špička odeznívá. Zrychlení na stovku za 4,9 sekundy je uspokojivé, stejně jako maximální rychlost 247 km/h.

Hrátky na suchu

Pokud je silnice suchá, čeká vás skvělá jízdní stabilita, jistý pocit z řízení a rychlost, za kterou půjdete za mříže. A to i na rozbitých okreskách. Podvozek dělá, co může, ale stejně je chvílemi až moc tuhý, i komfortním režimu. Doporučuji nastavit v režimu Individual ostrý pohon a komfortní pérování, trochu to pomůže. Jinak velmi fajn pozice za volantem, dobré sedačky, přehled a jisté ovládání. Převodovka někdy řadí trochu zbytečně, raději jí ovládám zvětšenými páčkami na „supersportovním“ volantu, kde je i startovací tlačítko.

New-CUPRA-Ateca-2020_19_HQ

Hrátky na mokru

Zimní pneu Michelin mají i přesto, že už je některý z mých kolegů celkem ohobloval, úžasnou trakci. Jen občas se ocitáme lehce na hraně, ale jinak si užíváme velmi jistý jízdní projev, v noci se projevují nové a velmi účinné LED světlomety a taktéž skvěle dávkovatelné, účinné brzdy Brembo (bez nich Atecu nechtějte, přece jen je třeba zpomalovat 1,6 tuny).

Hrátky na sněhu & ledu

Nečekejte, že to bude Stelvio. Cupra Ateca je víceméně hodně zaměřená na pohon předních kol, a zadní se přidávají do akce trochu laxně. Víceméně neustále je nedotáčivá, po hrubém rozhození sice jezdí bokem, ale stále je cítit, jak „tahá“ za předek. Diferenciál XDS pomáhá, jen kdyby byl samosvor vzadu a čtyřkolka uměla i trochu víc bavit. S trakcí nebo manévry ve sněhu nebyl žádný problém, jen koeficient zábavnosti byl nakonec o něco nižší, než jsem čekal. Podvozek to kupodivu zvládal velmi dobře, rázy jen výjimečné, u řízení sem tam trochu nejistota, když jsou hodně zatočená kola (hodil by se vodící proužek).

Co uvnitř

Zmiňoval jsem, že Cupra je horký tip pro normální evropskou rodinku co má trochu styl. Vpředu i vzadu je spousta místa, kožená sedadla v barvě petroleje jsou bez připomínek, stejně jako odkládací prostory. Za druhou řadou sedadel je 485 litrů prostoru, takže se vejde i zbytečná tříkolka (nebo elektrická koloběžka, kterou mi minule mateřský Seat nutil k vyzkoušení). Nemám s naplňováním kufru zase tak velké (ale nikoliv žádné!) osobní zkušenosti, ale v realitě zdravého rozumu není třeba vozit na dovolenou rakev…

New-CUPRA-Ateca-2020_49_HQ

Cupra Ateca se chlubí rozšířenou nabídkou bezpečnostních systémů, ale to mě celkem netrápí. Hlavní je, že systém držení v pruzích si na dotykovém displeji vypnu jednou a mám od něj navždy pokoj. Nový digitální přístrojový štít je přehledný a nabízí klasické budíky, takže mi nijak nevadí. Středový displej je horší, reaguje pomalu a je celkově divný – za každou cenu moderní, ale přitom vyžaduje zbytečně pozornosti. Ještě že teplota se řeší klasickým VW otočnými ovladači, protože ty jsou vymyšleny skvěle. Zase mi trochu chybí normální USB (lze využít 230V zásuvku vzadu s redukcí), prostě jsem stará škola a chci si občas pustit muziku z flash disku a můj telefon se ještě neumí nabíjet bezdrátově.

Ceny

Já si Cupru Atecu nakonfiguroval za 1,4 milionu. Málo to sice úplně není, ale výbava je skvělá a takto nakonfigurovaný vůz má všechno, co je třeba. Ve finále docela slušná cena za plně vybavené rodinné auto s dobrým výkonem, schopnostmi a konečně i stylem.

Kompletní ceník a konfigurátor naleznete zde – Cupra Česká republika.

Když už toužíte po vyšší karoserii a zároveň chcete mít pod pravou nohou slušné stádo, Cupra Ateca je zajímavou volbou. Není tak šedivá jako většina koncernových strojů, má hezký styl a jezdí velmi příjemně. Pro ty ostatní, kteří nepotřebují sedět dva metry nad zemí je tu Leon – docela se na něj těším. Každopádně Cupra Ateca dokazuje, že i relativně tuctové auto, jako je výchozí Karoq, se dá naladit tak, že normálního řidiče neštve.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.