BMW M2 Competition_7uvod
auta, V pohybu / 14. března 2019

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

BMW M2C je bojovníkem za svobodu

Taky vám připadá, že BMW už je pomalu synonymum pro SUV? Na svět přicházejí další různá ixka, ve kterých se už ztrácím. A mezi těmi všemi podivnými nafouknutými bublinami stojí odvážné a jedinečné malé kupé. Tak akorát do ruky…

BMW M2, tedy kupé nižší střední třídy, se prodává od dubna roku 2016 a stojí na základě původního BMW řady 1 Coupé z let 2010 až 2012. Vůz s přeplňovaným řadovým šestiválcem o výkonu 370 k a podvozkem z větších řad M3/M4 se stal s 12 000 prodanými kusy natolik úspěšným, že automobilka připravila jeho evoluci.

BMW M2 Competition_29

Jmenuje se M2 Competition a je to přesně to BMW, které chcete mít doma. Původní motor, který by nesplnil aktuální emise, byl nahrazen třílitrem S55 se dvěma turbodmychadly a přímým vstřikováním paliva z modelů M3/M4. Výsledkem jsou hodnoty 410 k a 550 Nm točivého momentu při hmotnosti 1550 kg. Tím výčet úprav zdaleka nekončí – kromě změn souvisejících s chlazením motoru má M2 Competition výrazně přepracovaný podvozek, nově kalibrované řízení a upravený elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní nápravě. Tohle už není M2, tohle je M2 Competition – úplně jiné auto, em dva na druhou.

Až příště uslyším nějaké řeči o tom, jak už to u BMW není, co to bývalo, a že Mnichovští neumějí udělat pořádné auto klasické koncepce, budu se už jen smát. Je jasné, že aby automobilka mohla vyrábět a hlavně vydělávala, musí se minimálně částečně přizpůsobit tomu, co chtějí zákazníci. A dneska je prostě taková divná doba, všichni chtějí pochybná SUV, která vlastně nic nedělají pořádně. A to dokonce i moji celkem konzervativní rodiče, u nichž by se dalo čekat, že dají na moje rady. Jenže co je mi po tom, když stále existuje skupina lidí, která ocení TOHLE.

BMW M2 je posledním autem svého druhu. Už dost silně pochybuji, že kvůli současné šikaně Evropské unie v budoucnu vznikne něco tak ryzího, jako je tahle hračka s boky tak svalnatými, že většina kulturistů jde do kouta. V šedé metalíze Hockenheim Silver dokonale vyniká přední část s masivními nádechy pro přívod vzduchu k šestiválci, ale i rozšířená karoserie v oblasti boků. Zezadu zaujmou čtyři koncovky výfuku umístěné přesně tak, jak to u M modelů máme rádi. Musím uznat, že na první pohled sice vyzařuje sílu, ale jinak nepůsobí agresivně, ale spíš jako silné elegantní kupátko. Zdání ale někdy pěkně klame… protože jestli se někde pod beránčím rouškem skrývá vlk, tak je to právě pod kapotou M2 Competition.

BMW M2 Competition_19

Interiér je v mnoha ohledech tradiční. Palubní deska, volant, řadicí páka na vysokém středovém tunelu, sedadla s výrazným bočním vedením, do kterých skvěle zapadne tělo, geniální systém iDrive – to všechno už známe a nemělo by nás to překvapit. Tento dnes již vlastně docela starý koncept vnitřního prostoru je stále efektivní, jednoduchý, elegantní. Vůbec bych ho neměnil – vše je po ruce, funguje jak má (tedy hlavně tlačítko vypínající ESC). Nenápadných přepínačů M1 a M2 na volantu si ani nevšimnete, protože zůstanete zírat na řadicí páku. Ano, tohle BMW můžete mít i s manuální šestistupňovou převodovkou! Zmíněná tlačítka jsou přitom moc důležitá. Jakmile je vůz dostatečně rozehřátý, stačí stisknout M2 a následně ho potvrdit a máte okamžitě nastaven nejostřejší režim jízdy s vypnutou elektronikou. Paráda, mám nový nejoblíbenější čudlík!

BMW M2 Competition_16

Brzy poté, co vyrazíte na první cestu, si uvědomíte, jak vám malé kupé o délce necelých 4,6 metru sedí. Jako ten pocit, když si v obchodě napoprvé obléknete košili správné velikosti, tvaru, látky – víte, že už nemusíte vybírat dál. M2 Competition vás okamžitě odhadne a netrvá dlouho, než se začne předvádět. Nejprve si vás podmaní zvukem řadového motoru, který prochází až do vašeho mozku a vyplavuje endorfin. O jeho téměř lineárním, drtivém zátahu až do vysokých otáček (konečně zase auto, které točí nad 7000 ot./min a jeho motor má koule!) nelze pochybovat, rychlost stoupá stejně jako váš pulz. Přitom vám s pomocí řadicí páky s dlouhými drahami dává iluzi toho, že vy jste ten nejdůležitější člověk na světě a jen na vás záleží, kolik společných zážitků si vytvoříte. A jak to zvládnete… Pokud bude M2 Competition řídit vaše tetička, asi ho ze strachu nikdy ani nevytočí k omezovači. Pokud ho vytáhne na okruh schopný řidič, rozehraje s volantem, pedály, řadičkou a vysokými otáčkami soukromou, hodně intenzivní hru nepřístupnou dětem. A možná si zajede nějaký ten rekord…

O dynamice netřeba pochybovat – M2 jede nádherně, o čemž napovídají i suchá čísla: zrychlení na stovku za 4,4 s, maximální rychlost (s paketem Driver´s package) 280 km/h. Jenže ve skutečnosti je to úplně jiné. Velký motor v malém autě pracuje naprosto živelně. Jako by nebyl přeplňovaný dvěma odlehčenými turby, nezná prodlevu, táhle suverénně až do vysokých otáček, přičemž vaši vášeň utne až v 7600/min. Ten zvukový doprovod je zcela podmanivý, ačkoliv není zbytečně obhroublý (pro ty, kteří touží po vyzývavějším chuligánství, je tu program M Performance Parts nebo ten starý dobrý Slovinec jménem Akrapovič). Přenos síly, hrubost, cit, to vše vás nutí drtit volant pevně sevřený. Ruce se brzy potí, ale autobahn je otevřen a vy zjišťujete, že do zhruba 240 km/h je dynamika skvělá, pak už rychlost stoupá pozvolněji. Když vezmu v úvahu, že sedím v autě nižší střední třídy, je to paráda.

BMW M2 Competition_1

BMW M2 Competition není autem pro ty, kteří stěží uřídí dvěstěkoňové SUV a mají pocit, že to fakt jede. Je to vůz pro zkušené řidiče, kteří chtějí posouvat hranice svých dovedností. Takoví potom snadno poznají, že tento vůz dělá přesně to, na co si pomyslíte. Jízda smykem je stejně přirozená jako rychlý průlet šikany. První společný smyk jsme zažili přesně v momentu, kdy byl vůz zahřátý – v první příhodné zatáčce. Další následovaly a málo jich nebylo. Dlouho jsem neřídil auto, které by tak přesvědčivě a čitelně chápalo mé úmysly. Přesné řízení (asi nejlepší ze současné nabídky BMW) neustále informuje, kovaný podvozek úspěšně zpracovává nerovnosti a motor touží po otáčkách. Vy i stroj se velmi rychle spojíte v jednu bytost, toužící po dalších společných zážitcích… Díky kompaktním rozměrům nejste ani na okreskách příliš širocí, naopak se zdá, že M2 Competition se pro ně narodilo. Nevadí ani 19palcová kola v kombinaci s nerovnostmi, protože podvozek tvrdě maká na tom, abyste nikam neposkakovali. Jde mu to lépe, než jsem čekal.

Ceník BMW M2 Competition najdete zde.

Za možnost svobodného vyjádření kreativity děkujeme pilotům, lidem a asfaltu z letiště Roudnice nad Labem

Celý materiál si můžete přečíst v magazínu Octane 004.

BMW M2 Competition_10

 

Když to shrneme, M2 Competition je skutečným kusem inženýrského umu dotaženým k dokonalosti. Pravověrným BMW pro ty, kteří se nespokojí s polovičatým řešením. Pro ty ostatní jen dodáme, že je to zároveň hrozně nepraktické kupé (ačkoliv dozadu dětskou sedačku dáte) s malým kufrem, které navíc hrozně „žere“ (od 12 l při klidné jízdě po více než 20 l/100 km když se bavíte) a je zbytečně hrubé. A samozřejmě také drahé (protože kvalitní a skvělé věci prostě levné nemohou být).

Co se týče zdravého pohledu na automobilový průmysl, díky bohu, že se něco takového jako BMW M2 Competition ještě vyrábí. Člověk, který má auta rád, je zase o něco lépe naladěn. A přemýšlí, kde sehnat 1 712 100 Kč (nebo lépe dva miliony), aby si mohl koupit poslední pořádné malé BMW. A v čím dál divnější době jezdit pořád svobodně a volně, s nadechujícím se šestiválcem před sebou.

Technická data

BMW M2 Competition (2018)

Motor

Kapalinou chlazený zážehový řadový šestiválec (S55), přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, uložený vpředu podélně; DOHC, čtyři ventily na válec, proměnné časování, variabilní zdvih sacích ventilů Valvetronic; elektronicky řízené přímé vstřikování paliva.

Zdvihový objem: 2979 cm³
Vrtání x zdvih: 84,0 x 89,6 mm
Kompresní poměr: 10,2:1
Nejvyšší výkon: 302 kW (410 k) při 5250 až 7000/min
Nejvyšší točivý moment: 550 Nm při 2350 až 5200/min
Přenos síly

Šesistupňová manuální převodovka uložená podélně za motorem.

Poháněná náprava: zadní
Zpřevodování: I.: 4,110; II.: 2,315; III.: 1,542; IV.: 1,170; V.: 1,000; VI.: 0,846; Z.: 3,727; stálý převod 3,462
Karoserie a podvozek

Samonosná karoserie s pomocnými rámy typu kupé, vnitřní uspořádání 2+2. kola vpředu 9J x 19, vzadu 10J x 19; pneumatiky vpředu 245/35 ZR 19, vzadu 265/35 ZR 19.

Přední zavěšení: nezávislé, náprava typu MacPherson s oddělenými spodními rameny, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, příčné zkrutné stabilizátory
Zadní zavěšení: nezávislé, pětiprvkové závěsy, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, příčné zkrutné stabilizátory
Řízení: hřebenové řízení s elektrickým posilovačem s účinkem upravovaným v závislosti na rychlosti
Brzdy: kotoučové brzdy s plovoucími kotouči s vnitřním chlazením, ø 380/370 mm, vpředu 4-, vzadu 2pístkové pevné třmeny
Kola kola z lehké slitiny vpředu 9J x 19, vzadu 10J x 19
Pneumatiky: pneumatiky 245/35 ZR 19, 265/35 ZR 19.
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4461 x 1854 x 1410 mm
Rozvor náprav: 2693 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1579/1601 mm
Pohotovostní hmotnost: 1550 kg
Objem zavazadlového prostoru (VDA): 390 l
Objem palivové nádrže: 52 litrů
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 250 km/h (na přání 280 km/h)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,4 s
Kombinovaná spotřeba: 9,8 l (reálně mnohem víc)

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.