autoclassica_auction_duemila_-ruote_milano_2016-288

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Aukce Duemila Ruote Milano: masakr

Od 24. do 27. listopadu se v Miláně konala ohromná aukce síně RM Sotheby´s, během které bylo nenasytnému trhu nabídnuto téměř 900 položek. Kromě aut se dražily i lodě, motocykly, jízdní kola, cedule a dokonce i historické boby!

Upřímně přiznávám, že na takto velké aukci jsem byl v životě poprvé. Celá ohromná podlouhlá hala 24 milánského výstaviště byla narvaná jednotlivými položkami z dlouhého seznamu. Hlavní část nabízených věcí tvořila masivní sbírka pocházející od jednoho jediného člověka – Itala, kterému je zabavil italský stát prostřednictvím své finanční policie. Itálie chtěla přes veřejnou dražbu získat peníze, které zmiňovaný sběratel státu dlužil – a to cca 18 milionů eur. Takže došlo k dohodě mezi italským státem a aukční síní RM Sotheby´s, která svolila uspořádat tuto velkolepou (a v rámci scény slušně propagovanou) akci, a to rovnou ve strategicky výhodném Miláně. Aby také nesouhlasila, dalo se čekat, že na ní trhne výrazně víc, než činil dluh italské vládě…

autoclassica_auction_duemila_-ruote_milano_2016-278

Co se dražilo?

Všechno možné. Od zmíněných bobů přes neonové či smaltované cedule, jízdní kola nejrůznějších názvů (většinou silniční), motocykly (všechny možné včetně plochodrážních Jaw či crossové CZ) a rychlostní čluny (hydroplány, malé závodní stroje i velký luxusní rychločlun) až po automobily v nejrůznějších stavech a sbírky náhradních motorů a dalších dílů. Mnoho aut se nacházelo ve fázi projektu (některá vraku), velká část byla prostě používaná a některé kousky byly i velmi pěkné. Dalo se pořídit kdeco: od obyčejné Pandy 4×4 přes staré závodní Alfy Romeo až po Ferrari F40 nebo Bugatti EB110.

Trochu nepořádku

Překvapilo mě několik věcí. Auta vlastně svým způsobem před zahájením aukce nikomu nepatřila. A podle toho se k nim Italové také chovali. Samozřejmě, že zrovna nás konkrétně potěšilo, že jsme si mohli dosyta prolézat zmiňované Ferrari F40 nebo Porsche 959 a vyzkoušet pozici v každé staré alfě, ferrari, porsche nebo jaguaru, který se tísnil v přeplněné hale, ale samotným autům to určitě neprospělo. Vzhledem k tomu, že aukční síně poslední dobou podlehly podivné módě auta před dražbou nemýt, brzy byly vzácné karoserie celé upatlané od dychtivých rukou. Prach a špína se zažíraly do laků. A to nemluvím o krádežích… Zatímco ve čtvrtek bylo všechno jakžtakž v pořádku, v pátek se do haly nahrnuly návštěvníci přidružené výstavy Autoclassica. Pro vystavené skvosty to bylo něco jako nálet kobylek – lidé bezostyšně mlátili dveřmi, necitlivě otevíraly kapoty a osahávaly místa, kterých by se alespoň trochu vnímavější člověk nedotkl. A také kradli. A to dost… Mizely hlavně hlavice řadicích pák, ale i další věci. Jaký z toho máte pocit? Ano, přesně tak, cítíme to stejně.

autoclassica_auction_duemila_-ruote_milano_2016-21

Show začala

Když jsme dorazili, už se dražilo. Prvních cca 100 položek byly různé cedule a doplňky, kterými si milovníci klasických aut tak rádi zdobí své „svatyně“. Už v tomto momentu jsem si říkal, že je něco divně… Ceny byly totiž skutečně přehnané! Nebo vám připadá normální dát v přepočtu milion korun za neonový nápis Coca-Cola? Mě ne.

Na řadu přišla auta

O tom, že se sbírání klasických aut stalo módou, není třeba pochybovat. Jak už jsem psal několikrát – kdejaký manažer bez vlastního vkusu a citu si dnes kupuje staré auto a připadá si in. Nic proti tomu nemám, jen když o sběratelství a chování se ke klasickým autům bude NĚCO VĚDĚT. Mám pocit, že na aukci v Miláně se přihlásila i velká spousta lidí, kteří neměli ani šajn, ale zato jim nechybělo něco jiného – dost tučné konto a samozřejmě i ego.

Už výsledné ceny prvních nabízených automobilů to dokazovaly. Nestačím se divit, jak lidé zuřivě přihazují na různá auta v předrenovačních stavech (navíc s často velmi nejasnou historií) a kupují je klidně za dvojnásobek reálné tržní hodnoty. A tím to teprve začalo. Jak postupoval čas a na velké obrazovce se objevovaly stále přitažlivější položky, zbohatlíci se začali předhánět v tom, kdo vytasí větší nesmysl. A ještě se těšili na potlesk, který po některém obzvlášť štědrém příhozu vyvolávalo nabuzené publikum. Aukční síň si samozřejmě mnula ruce a já zíral (jak je patrné z fotky)…

autoclassica_auction_duemila_-ruote_milano_2016-471

Nemám vůbec chuť tu popisovat, za kolik se prodala jednotlivá auta. Je to zdlouhavé, náročné a neodpovídá to tržní realitě. Zmíním jen pár věcí – tak například utratit 3 024 000 eur za Maserati MC12 z roku 2004 mi připadá hodně mimo… Šílenství trhu dobře ilustruje i případ Lancie Aurelie B20, která jela čtyřikrát původní Mille Miglii, ale jinak byla na kompletní renovaci. Je to krásné auto, které obzvlášť obdivuji, ale dát za něj 336 000 eur? To snad ne… Nejbrutálnějším z celé řady různých závodních strojů (z nichž se snad ani jeden nedal koupit normálně) byla Lancia-Ferrari LC2 Group C. Majitele změnila za 851 200 eur… Tady se to sice trochu hůř posuzuje, protože jí neseženete, ale stejně je to dost. A co třeba úplně normální Opel Kadett C Coupé z roku 1979 za 47 040 eur (tedy 1,2 mil Kč)? Nebo Porsche 968 Club Sport (1993) za 72 800 eur, tedy dva miliony Kč? Takových pecek bylo víc… Nakonec nečekaně zklamala největší hvězda akce: Ferrari 275 GTB/6C Alloy (1966) změnilo během vlažné aukce majitele za 3 416 000 eur, což nepovažuji za úplný úlet.

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY NALEZNETE ZDE.

Co bychom si přivezli my?

Úplně nejvíc nás uchvátil rychlý člun Lamborghini Offshore Class 1 „Miura“ poháněný dvěma motory V12. Hranatý člun z 80. let patří definitivně mezi to nejstylovější, co jsem za dlouhou dobu viděl.

autoclassica_auction_duemila_-ruote_milano_2016-330

Aukce byla náročná. Nám stačila část pátku a skoro celá sobota, abychom si udělali obrázek. Svět se v Miláně zbláznil. Ani v neděli aukční šílenství neochabovalo a dokonce i poslední položky v seznamu byly drahé. 

Absolvování celé aukce bylo jedinečným zážitkem. Nikdy nezapomenu na specifickou atmosféru, která v hale panovala. Jsem rád, že jsem to mohl vidět. A dokonce jsme v rámci týmu Classicblogu vybrali i několik položek, které nás zaujaly… Představíme je důkladně v samostatném článku.

Shrnutí

Během víkendu se aukční síni podařilo vydělat přes 51 milionů eur. Souboje o to, kdo si kolik utrhne, se účastnilo přes 5000 lidí. Všechny položky byly nabízeny bez rezervy, takže by se teoreticky prodaly třeba i za 1 euro. Ovšem realita byla úplně jiná. Ohromná poptávka po klasických autech šroubuje ceny nahoru. A když se někde objeví tolik zajímavých věcí pohromadě, funguje to jako magnet. Magnet, který přitahuje peníze. V Miláně se to ukázalo naplno. 

Všechny ceny jsou uvedeny včetně prémií.

Bylo velmi inspirativní být u toho. Velká aukce byla dobře zvládnuta, obdivoval jsem zejména licitátory, kteří se skvěle uměli ohánět jazykem a jejichž neustálé mluvení dodávalo aukci vzrušující nádech. Ale ceny, které v Miláně padaly, byly mimo trh. Připadalo mi, jako by většina lidí v sále byla nějak podivně zmanipulována, protože jinak si nedokážu vysvětlit, proč nakupovali za dvojnásobné ceny. Stačilo se podívat například na Mobile.de a našli jste zajímavější auta s lepší historií za polovinu… Ale aukce je především velká show a hra. A pokud existují lidé, kteří jsou schopni tolik utrácet, tak se my normální (a snad i racionálně uvažující) musíme smířit s tím, že podobné věci se budou dít i v budoucnosti. Ale osobně si myslím, že se tento úlet na trhu klasických aut neprojeví úplně dramaticky. Něco se určitě mění a je jisté, která auta táhnou, ale nebál bych se, že se nám klasické automobily stanou nedostupnými. Stále ještě se koná spousta menších aukcí, kde se dá kupovat normálně.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.