Aero u nedbalku
Scéna, Události, Závody, Zážitky / 19. srpna 2020

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

1000 mil československých

Tradice zkrátka zavazuje. V domácích podmínkách existuje několik výjimečných podniků, které definovaly svou dobu a stále jsou živoucí – kromě závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště či Velké ceny Masarykova okruhu je to například dálková soutěž 1000 mil Československých, při níž lze spatřit výkvět meziválečného období v pohybu. A ono kouzlo tam stále je.

 

Středa_(5D)_1000mil CSL _54

Pro domácí fanoušky patří revival závodu 1000 mil Československých k vrcholům letní sezony klasických vozů, ovšem pro cizince může být zcela neznámý. A to je trochu škoda, protože se rozhodně nejedná o nudnou vyjížďku, ale plnohodnotný mezinárodně obsazenou soutěž. Dnešní podoba akce volným způsobem navazuje na stejnojmenný vytrvalostní závod, který se v tehdejším Československu konal v letech 1933 až 1935 (celkem tři ročníky) a jehož trasa vedla po trase dvakrát Praha – Bratislava a zpět, což dohromady dělalo necelých 1600 km (zhruba 1000 mil).

Ve své moderní podobě spočívá trasa ve zdolání zhruba 800 kilometrů při cestě z Prahy do Bratislavy, průjezdu význačnými lokalitami slovenského venkova, po níž se vozy vracejí do Bratislavy a následující den se vracejí zpět do metropole České republiky. Je vypisován pro vozidla do roku výroby 1939. Nechybějí točité okresky, dlouhé rovinky, průjezdy středy měst či zastávky na zámcích. Soutěžící sbírají razítka, ale průběžně taktéž plní různé úkoly – kromě jízdy pravidelnosti absolvují například slalom mezi kužely nebo různé další speciální testy. Na rozdíl od například Mille Miglia je ovšem testů méně a chybí v Evropě rozšířené setinové úseky, koncept je zkrátka trochu odlišný a hlavní je zážitek z jízdy na dlouhou vzdálenost se všemi radostmi a příkořími, jež to s sebou nese. Jede se na pravidelnost, s časem, nikoliv proti němu.

1000mil ceskoslovenskych_OK_64

Stejně jako v minulosti, i dnes skladba startovního pole připomíná klání význačných domácích značek z 30. let a právě tím je jedinečná – i letos jsme mohli obdivovat celou řadu krásných meziválečných modelů tradičních výrobců. Zmiňme například různé typů vozů Walter, Wikov, Aero, Tatra, Praga či Škoda, samozřejmě s různými přitažlivými karoseriemi, často otevřenými. Právě tyto vozy jsou tím, co může být pro zahraničního návštěvníka akce největším lákadlem, protože i přesto, že v bývalém Československu vznikaly doslova stovky často úžasných elegantních strojů nejrůznějších značek a karoserií, málo z nich se dnes objevuje na mezinárodní scéně (snad s výjimkou Tater, ovšem já si dokážu dost živě představit, že například na Villa d´Este přijede třeba Wikov či majestátní Walter).

1000mil ceskoslovenskych_OK_29

Nechybělo ani několik vozů Bugatti, protože francouzská značka má i díky postavě slavné závodnice Elišky Junkové s českými zeměmi velmi hluboké spojení. Letos nebylo mnoho příležitostí kde slyšet vytočený osmiválec Bugatti, takže přítomnost několika různých typů (včetně zajímavé kopie Nostalgie Edition vznikající ve Zlíně) přivedla do akce závan velkých evropských akcí. Nelze ovšem říct, že by další značky byly zastíněny – ve startovním poli figurovala celá řada nejrůznějších přitažlivých kousků, zmiňme osmi- a dvanáctiválcové Lagondy, různá MG, sportovní BMW, elegantní otevřený Alvis, Jaguary, Talboty či Invictu 4,5 litru a hlučný otevřený dvoumístný Wolseley Hornet Six, za jehož volantem na průběh soutěže dohlížel ředitel závodu Miroslav Krejsa. Velkou show rozpoutala i Alfa Romeo 8C 2300 Monza a vůbec nevadilo, že se jednalo o kopii Pur Sang.

1000mil Ceskoslovensky (6D)_53

Dálkové jízdy klasických vozů jsou vždy jedinečným zážitkem. První část trasy z Prahy nebyla sice úplně přitažlivá (čtvrteční doprava), ale jakmile se vozy rozjely Vysočinou, zábava se stupňovala. Během cesty se kolona více než 100 automobilů podívala na různá místa související s historií automobilového sportu – zmínku zaslouží několik úseků starého Brněnského okruhu, svého času možná ještě unikátnějšího a složitějšího než je dodnes zachovaná Severní smyčka Nürburgringu, a to včetně Ostrovačických serpentin nebo Farinovy zatáčky, kde italský jezdec Giuseppe Farina způsobil s Maserati tragickou nehodu.

Obnovit zašlou slávu domácí automobilové historie je jistě nelehký úkol, ovšem i vzhledem k docela výrazné medializaci (a samozřejmě také tradici skvělého jména) přilákal závodní průvod 1000 mil mnoho diváků z řad veřejnosti a v cíli první etapy v Bratislavě se dočkal nadšeného přijetí. Závodníci spláchli prach z cest českým pivem a za doprovodu swingové hudby a si se sklenkou místního vína užívali slavnostních večeří. Slovenská část byla vůbec pojata velmi stylově a vkusně.

1000mil ceskoslovenskych_OK_83

Jedním z highlightů páteční části věnované jízdě po okolí Bratislavy byla jistě jízda do vrchu zvaného Pezinská baba. O struktuře soutěže napovídá fakt, že závodníci měli za cíl zajet dvakrát stejný čas. Někteří roztáčeli motory jako na závodním okruhu, jiní postupovali klidněji. Některým se to podařilo na setiny, dalším hůře, jiným prudké stoupání důkladně prověřilo technický stav vozidla. Během odpoledního průjezdu kolem oblasti Malých Karpat jsme se podívali i do vojenského areálu s neobvyklou atmosférou, ale navštívili i několik místních pamětihodností. Velmi příjemný den plný akce, a to i pro náš media tým.

Pokud mám vypíchnout jeden konkrétní vůz, symbolizující závod, pak to bude jedinečné Aero 750 Special Coupé s karoserií Oldřicha Uhlíka. Tento unikátní sportovní model si přímo pro závod 1000 mil Československý nechal v první polovině 30. let přímo pro závod postavit pražský bonviván Otto Nimshaus a po zdařilém dokončení renovace do původního stavu s ním na letošních 1000 mil vyrazil současný majitel. Jestli má něco připomenout ducha tehdejšího závodění, je to právě tohle auto s dlouhou, přitažlivou historií a stylem připomínajícím malé sportovní upravené fiaty, jaké potkáváme v Itálii. Skutečná nádhera!

1000mil ceskoslovenskych_OK_31

Noblesní závod udělal krásnou tečku za letní, hodně ošizenou sezonou soutěží klasických vozů v Česku a byl pro mě zážitkem, který zub času jen tak neotupí (možná pomohla i skvěle přátelská nálada posádek i nočního života v Bratislavě). Menších srazů a akcí je sice mnoho, ale jen velký dálkový závod pod záštitou všech důležitých klubů (a tentokrát navíc posvěcený návštěvou nového prezidenta FIVA) dokáže navodit přesně tu atmosféru, která nám fanouškům letos tak chybí. Děkujeme a těšíme se na příští rok!

Kompletní výsledky najdete zde.

Stručná historie původních meziválečných závodů (z oficiálního webu):

Jednou ze tří největších legend meziválečného československého automobilového sportu byl vedle závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště a Velké ceny na Masarykově okruhu i závod 1000 mil československých, uspořádaný Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935 na silnicích mezi Prahou a Bratislavou.

Po předběžných zprávách v klubových novinách AutokluB oznámil Autoklub Republiky Československé záměr uspořádat 10. a 11. června 1933 soutěž 1000 mil pro cestovní automobily, včetně základních propozic soutěže a podmínek účasti, ve svém časopise Auto v únoru 1933.  Podnik byl postaven jako jízda na trati Praha – Brno – Bratislava – Brno – Praha s tím, že tato trať byla bez přerušení jeta dvakrát.  Dohromady tedy zhruba 1600 kilometrů jízdy bez přestávky, ztížených navíc tím, že soutěž byla odstartována odpoledne a svojí významnou částí tedy probíhala přes noc. Podnik byl deklarován jako soutěž, ale z propozic bylo okamžitě jasné, že ve skutečnosti jde o rychlostní závod na otevřených silnicích, kde je pod termínem otevřených třeba rozumět, že trať soutěže není uzavřena pro ostatní účastníky silničního provozu.

Tento materiál vznikl za podpory Auctomobile, online platformy určené k prodeji klasických vozů.

Mohl jsem zde sice popisovat akci nějakým logickým, exaktním způsobem a rozpovídat se o technice jednotlivých strojů úžasně obsazené startovní listiny, jenže tak se atmosféra vyjádří těžko. Slova v tomto případě řeknou málo, fotky hodně pomáhají, ale celku stejně ještě něco schází. Ve vzpomínkách víří všechny ty drobné, zdánlivě malé zážitky, které ale ovšem celým třem dnům dodaly esenci. Vlastně spíš určitá kouzla, jež zvládla snadno přebít a zastínit některé drobné nedostatky typu výjezdu z Prahy přes šílenou zablokovanou rozkopanou silnici na Čáslav nebo dlouhé děkovací proslovy před večeří (které stejně neposlouchá rád skoro nikdo). Myslím na řev motorů burácející podvečerní Bratislavou, noční jízdu s čerstvě zrenovovanou Setrou, snídani na otevřené kapotě Bugatti, osvěžující zmrzlinu uprostřed vojenského prostoru, vodu stříkající z chladiče, přetáčivý smyk Alfy 8C, dravý výjezd Wolseley na Pezinskou babu, logo 1000 mil promítané na zeď hotelu, úsměvy z kabrioletů, děti mávající od krajnice, rande s rychlou kávou na benzínce, nahánění Tatry 77 při jízdě rychlostí 125 km/h, bouři a přívalový déšť po příjezdu do Blavy, skvělou svíčkovou u Nedbálků, eleganci Aerovek, Pragovek a Wikovů v letním slunci, vůni benzinu a oleje, všemožné zvuky bušících pístů, smutnou nostalgii zmizelého brněnského okruhu a oprýskaný beton původního depa, mrazení v zádech a spadlou čelist, akční zahazování Range Roveru do pole ve snaze zachytit vzácné okamžiky, krásné dámy závodu, ale i Bratislavy, večerní šaty, elegantní pány, plné stoly, swingové opojení nebo spousta ginů s tonikem po příjezdu do cíle… To všechno se dá jen těžko přenášet dál, musí se to zažít. Takže celkově, 1000 mil československých jsem celé absolvoval poprvé a jsem upřímně potěšen tím, jakou má energii. Tak příští rok!


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.